SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy psychologii kształcenia dzieci i młodzieży ze SPE - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy psychologii kształcenia dzieci i młodzieży ze SPE
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSSM-PPKWD
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
  • mgr Agnieszka Fetzka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  1. Poznanie przez studentów istoty, wymiarów i perspektyw procesu diagnozy i edukacji osób ze SPE. 
  2. Wyposażenie studentów w umiejętności rozpoznawania potrzeb, możliwości i ograniczeń dzieci i młodzieży ze SPE.
  3. Ukształtowanie u studentów właściwej postawy wobec wyzwań stojących przed nauczycielem w sytuacji problemów i trudności dziecka ze SPE.

 

Wymagania wstępne

Student powinien znać i rozumieć oraz potrafić scharakteryzować koncepcje, zjawiska i procesy z zakresu psychologii ogólnej, psychologii rozwoju człowieka, psychologii klinicznej i psychologii społecznej.

Zakres tematyczny

Wykłady:

  1. Definicja, cele i kierunki badań w psychologii kształcenia.
  2. Ekologiczny i edukacyjny kontekst procesu rozwoju. 
  3. Behawioralne, poznawcze i humanistyczne podejście do procesu nauczania - uczenia się.
  4. Decyzje wyznaczające proces nauczania - uczenia się.  Analiza rozwoju kompetencji, procesu nauczania i właściwości psychicznych osoby uczącej się.
  5. Problematyka specjalnych potrzeb i niepełnosprawności w edukacji. Proces edukacji dzieci i młodzieży ze SPE w kontekście normalizacji, społecznej integracji i inkluzji osób; założenia, koncepcje, zasady, uwarunkowania, możliwości i formy realizacji.
  6. Mapa problemów w dyskursie na temat społecznej i edukacyjnej integracji i inkluzji dzieci ze SPE. Ograniczenia i słabości współczesnej oferty edukacyjnej.
  7. Czym jest skuteczność uczenia - charakterystyka najbardziej istotnych przyczyn efektywności kształcenia. Skuteczność uczenia uczniów ze SPE.

Tematyka ćwiczeń:

  1. Diagnostyka i orzecznictwo w sprawach zaburzeń rozwojowych oraz SPE. Rola psychologów, pedagogów, pedagogów specjalnych, nauczycieli i innych specjalistów w rozpoznawaniu odchyleń i zagrożeń rozwojowych dzieci.
  2. Psychologiczne koncepcje człowieka a interpretacja zachowań ucznia i sytuacji w szkole. Kontekst psychologiczny projektowania procesów edukacyjnych.
  3. Tworzenie środowiska wspierającego rozwój i zaspokającego potrzeby dzieci ze SPE.
  4. Metody analizy właściwości psychicznych osoby uczącej się: samoocena i jej kształtowanie, motywacja, kompetencje komunikacyjne, proces dokonywania atrybucji sukcesu i porażki, proces samospełniającego się proroctwa i wyuczonej bezradności.
  5. Rola wczesnej diagnozy, rozpoznawania potrzeb oraz osiągania postawionych celów.
  6. Metody wspierania rozwoju, kształcenia i samokształcenia w poszczególnych stadiach rozwoju dziecka  (wczesne, średnie, późne dzieciństwo, adolescencja) przy uwzględnianiu indywidualnych potrzeb dziecka ze SPE.

Metody kształcenia

Wykład: wykład klasyczny, z prezentacją multimedialną, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.

Ćwiczenia: projekt, dyskusja, analiza zdarzeń krytycznych, praca z książką, praca w grupie.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady: 

Egzamin z treści wykładów; kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%), dostateczny plus /61-70%), dobry (71-80%), dobry plus (81-90%), bardzo dobry (91-100%).

Ćwiczenia:

Ćwiczenia kończą się zaliczeniem z oceną. Ocena z ćwiczeń ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen za:

  • projekt przygotowany indywidualnie lub grupowo na temat uzgodniony ze studentami (studium przypadku),
  • indywidualną aktywność na zajęciach.

Ocena końcowa:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywnie zdany egzamin z wykładów i pozytywna ocena z ćwiczeń; oceną końcową jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.

Frekwencja: 

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS: udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia.

Literatura podstawowa

  1. Dembo M. H., Stosowana psychologia wychowawcza, Warszawa 1997. 
  2. Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L., Borkowska A., Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży, Warszawa 2020.
  3. Kowalik S., Psychologia ucznia i nauczyciela, PWN, Warszawa 2011.
  4. Mietzel G., Psychologia kształcenia, Praktyczny podręcznik dla pedagogów, Gdańsk 2003.
  5. Szumski G., Wokół edukacji włączającej. Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca

  1. Janiszewska-Nieścioruk Z., Grzegorzewska I., Herberger J., i in., Człowiek wobec wyzwań i zagrożeń współczesności. Rozwój-rodzina-edukacja, Zielona Góra 2015.
  2. Galloway Ch., Psychologia uczenia się i nauczania, Warszawa 1988.
  3. Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2016.
  4. Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 3, Gdańsk, 2000, t.
  5. Taraszkiewicz M., Atlas efektywnego uczenia się, Warszawa 2003.

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Agnieszka Fetzka (ostatnia modyfikacja: 21-04-2024 08:36)