SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Poradnictwo i pomoc psychologiczno-pedagogiczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Poradnictwo i pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-PPPP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Regina Korzeniowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Cele przedmiotu:
* zapoznanie z regulacjami prawnymi w zakresie kształcenia dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,

* zapoznanie z zasadami organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zasadami orzekania i opiniowania w ww. zakresie,

* przygotowanie do wykorzystania nabytych wiadomości i umiejętności w praktyce zawodowej.

Wymagania wstępne

Student posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii rozwoju człowieka, procesów wychowania i socjalizacji oraz organizacji procesów edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zdobytą na przedmiotach: "Wprowadzenie do pedagogiki", "Wprowadzenie do socjologii", "Psychologia rozwoju człowieka",
"Wprowadzenie do dydaktyki specjalnej".

Zakres tematyczny

Poradnictwo pedagogiczne - rys historyczny, przedmiot, cele, zadania, funkcje, struktura, wybrane ujęcia koncepcyjne.

Postępowanie poradnicze - rola i zadania doradcy, porada i jej znaczenie, zasady działania poradniczego, metody pracy stosowane w poradnictwie.

Działalność opiniodawcza i orzecznicza poradni psychologiczno-pedagogicznej – podstawy prawne i procedury postępowania, rola i zadania.

Poradnictwo na rzecz uczniów ze SPE –organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole/placówce na rzecz uczniów ze SPE – formy i zasady udzielania pomocy, zadania dyrektora, zadania nauczycieli, zadania nauczycieli specjalistów w świetle obowiązujących przepisów prawa w tym zakresie. 

Kompetencje poradnicze nauczyciela/wychowawcy (umiejętności poradnicze i sposoby ich nabywania).

Metody kształcenia

wykład konwencjonalny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena z wykładów:

Aktywność podczas wykładów.

Test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi dotyczącymi problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ocena ostateczna:

Oceną ostateczną jest ocena z wykładów.

Literatura podstawowa

1. Aktualnie obowiązujące akty prawa oświatowego (ustawy, rozporządzenia).

2. Skałbania B., Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień, Kraków 2009.

3. Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011.

4. Skałbania B., Instytucjonalne poradnictwo pedagogiczne okresu przemian. Kontynuacja i zmiany, Radom 2012.

 

Literatura uzupełniająca

1. Czarnocka M., Udzielanie i dokumentowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu i szkole, Warszawa 2018.

2. Mucha K., Przepisy prawa a planowanie, organizacja i prowadzenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i młodzieży, Warszawa 2018.

3. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa. Odmiany poradoznawczego dyskursu, Warszawa 2005.

4. Kargulowa A., Poradnictwo jako wiedza i system działań. Wstęp do poradoznawstwa, Wrocław 1986

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 16-04-2024 20:08)