SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Poradnictwo i pomoc psychologiczno-pedagogiczna |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-PPPP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2024/2025 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Cele przedmiotu:
* zapoznanie z regulacjami prawnymi w zakresie kształcenia dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
* zapoznanie z zasadami organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zasadami orzekania i opiniowania w ww. zakresie,
* przygotowanie do wykorzystania nabytych wiadomości i umiejętności w praktyce zawodowej.
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii rozwoju człowieka, procesów wychowania i socjalizacji oraz organizacji procesów edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zdobytą na przedmiotach: "Wprowadzenie do pedagogiki", "Wprowadzenie do socjologii", "Psychologia rozwoju człowieka",
"Wprowadzenie do dydaktyki specjalnej".
Poradnictwo pedagogiczne - rys historyczny, przedmiot, cele, zadania, funkcje, struktura, wybrane ujęcia koncepcyjne.
Postępowanie poradnicze - rola i zadania doradcy, porada i jej znaczenie, zasady działania poradniczego, metody pracy stosowane w poradnictwie.
Działalność opiniodawcza i orzecznicza poradni psychologiczno-pedagogicznej – podstawy prawne i procedury postępowania, rola i zadania.
Poradnictwo na rzecz uczniów ze SPE –organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole/placówce na rzecz uczniów ze SPE – formy i zasady udzielania pomocy, zadania dyrektora, zadania nauczycieli, zadania nauczycieli specjalistów w świetle obowiązujących przepisów prawa w tym zakresie.
Kompetencje poradnicze nauczyciela/wychowawcy (umiejętności poradnicze i sposoby ich nabywania).
wykład konwencjonalny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena z wykładów:
Aktywność podczas wykładów.
Test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi dotyczącymi problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ocena ostateczna:
Oceną ostateczną jest ocena z wykładów.
1. Aktualnie obowiązujące akty prawa oświatowego (ustawy, rozporządzenia).
2. Skałbania B., Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień, Kraków 2009.
3. Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011.
4. Skałbania B., Instytucjonalne poradnictwo pedagogiczne okresu przemian. Kontynuacja i zmiany, Radom 2012.
1. Czarnocka M., Udzielanie i dokumentowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu i szkole, Warszawa 2018.
2. Mucha K., Przepisy prawa a planowanie, organizacja i prowadzenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i młodzieży, Warszawa 2018.
3. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa. Odmiany poradoznawczego dyskursu, Warszawa 2005.
4. Kargulowa A., Poradnictwo jako wiedza i system działań. Wstęp do poradoznawstwa, Wrocław 1986
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 16-04-2024 20:08)