SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Socjoterapia w edukacji integracyjnej i włączającej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Socjoterapia w edukacji integracyjnej i włączającej
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-SOC
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Lidia Wawryk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 20 1,33 12 0,8 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  • zapoznanie z podstawowymi terminami dotyczącymi socjoterapii, jej metod i technik.
  • przedstawienie podstawowych ról grupowych, dynamiki grupy.
  • zapoznanie studentów z ćwiczeniami socjoterapeutycznymi wykorzystywanymi w grupie wychowawczej.
  • projektowanie zajęć socjoterapeutycznych - tworzenia konspektu i przedstawienie prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych.

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki i psychologii.

Zakres tematyczny

Problematyka konwersatorium:

Podstawowe pojęcia związane z socjoterapią.

Definicje grupy, dynamika grupy, etapy rozwoju grupy i ich charakterystyka. Role grupowe.

Metody wykorzystywane w socjoterapii. Definicje grupy.

Korekcja zachowań, specyficzne trudności uczestników zajęć socjoterapeutycznych.

Warunki skuteczności socjoterapii: rola prowadzącego, motywacja uczestników zajęć, warunki zewnętrzne.

Miejsce socjoterapii w opiece i wychowaniu.

Planowanie i projektowanie pracy socjoterapeutycznej.

Metody kształcenia

Praca w grupach, gry symulacyjne, dyskusja.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z konwersatorium na ocenę: aktywność na zajęciach nt. posiadanej wiedzy teoretycznej z zakresu socjoterapii.  Ocena samodzielne przygotowanych konspektów zajęć socjoterapeutycznych dla wskazanej grupy wiekowej dzieci lub młodzieży z uwzględnieniem wiedzy o specyfice grupy oraz przeprowadzenie zajęć w grupie macierzystej. Ocenę łączną stanowi średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.

Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatorium.

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest  zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia). 

Literatura podstawowa

  1. Deptuła M., red., Diagnostyka profilaktyka socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz 2005.

  2. Jagieła J., Socjoterapia w szkole, Kraków 2007.

  3. Paszkiewicz A.,  Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej, Warszawa 2017.

  4. Paszkiewicz A., Trudne sytuacje w klasie szkolnej - identyfikacja, propozycje rozwiązań, Warszawa 2019.

  5. Paszkiewicz A., Łobacz M., Uczeń o specjalnych potrzebach wychowawczych w klasie szkolnej. Warszawa 2013.

  6. Sikorski W., Techniki terapii grupowej dzieci i młodzieży oparte na graniu ról w:I. Dąbrowska-Jabłońska [red.] Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków, 2006.

  7. Sikorski W., Socjoterapia w praktyce psychopedagogicznej, Nysa, 2014.

Literatura uzupełniająca

  1. Dąbrowska-Jabłońska I., Terapia dzieci i młodzieży: metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków 2006.

  2. Oyster C., Grupy, Poznań 2002.

  3. Sawicka K., red., Socjoterapia, Warszawa 1998.

  4. Sivadon P.D., Techniques of Sociotherapy, 2016, pdf. 

  5. Strzemieczny J., Zeszyty socjoterapeutyczne. Materiał szkoleniowy dla osób pracujących z dziećmi ze środowisk zagrożonych alkoholizmem. Warszawa 1988.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 14-04-2024 16:57)