SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych II - course description

General information
Course name Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych II
Course ID 05.6-WP-PSSM-MKGZ2
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Tomasz Fetzki
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 30 2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest:

  • zapoznanie z problematyką kształcenia w grupach zróżnicowanych z udziałem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, specyficznymi trudnościami  w uczeniu się, doznających niepowodzeń edukacyjnych oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych,
  • kształtowanie umiejętności projektowania zajęć w grupach zróżnicowanych z udziałem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, doznających niepowodzeń edukacyjnych oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych,
  • uwrażliwienie na potrzebę przyjmowania odpowiedzialności za podejmowane decyzje w procesie edukacji włączającej.

Prerequisites

Student posiada podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej, problematyki specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz dydaktyki specjalnej, zdobytą na przedmiotach: "Wprowadzenie do pedagogiki", "Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej", "Wprowadzenie do dydaktyki specjalnej", "Dydaktyka specjalna", "Podstawy psychologii kształcenia dzieci i młodzieży ze SPE", "Praktyka zawodowa I Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne" oraz "Praktyka zawodowa II Kształcenie kierunkowe".

Scope

Tematyka konwersatorium:

  • Style poznawcze i strategie uczenia się oraz nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, doznających niepowodzeń edukacyjnych oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych.
  • Zasady projektowania i prowadzenia zajęć z udziałem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, doznających niepowodzeń edukacyjnych oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych.
  • Dostosowywanie przestrzeni klasy szkolnej, dobór nowoczesnych technologii (wspomagających i asystujących), dobór i adaptacja środków dydaktycznych do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, doznających niepowodzeń edukacyjnych oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych.
  • Adaptowanie metod nauczania do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, doznających niepowodzeń edukacyjnych oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych.
  • Formy organizacyjne pracy na lekcji z udziałem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, doznających niepowodzeń edukacyjnych oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych.
  • Kontrolowanie postępów i ocenianie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, doznających niepowodzeń edukacyjnych oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych.
  • Sposoby motywowania do nauki uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, doznających niepowodzeń edukacyjnych oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych.
  • Konstruowanie konspektu lekcji w grupie zróżnicowanej z udziałem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, doznających niepowodzeń edukacyjnych oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych.

Teaching methods

  • ćwiczenia audytoryjne i laboratoryjne: praca z książką, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, pokaz, dyskusja, metody aktywizujące, projekt.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Konwersatorium:

Średnia arytmetyczna ocen z:

  • aktywnego udziału w zajęciach,
  • pracy zaliczeniowej (zestaw konspektów),
  • kolokwium z problematyki konwersatorium (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ocena końcowa:

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z konwersatorium.

Frekwencja:

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).

Recommended reading

  1. Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Głodkowska J. (red.), Warszawa 2017.
  2. Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w systemie edukacji, Buchnat M., Tylewska-Nowak B. (red.), Warszawa 2012. 
  3. Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2016.
  4. Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B., Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie, Kraków 2017.

 

Further reading

  1. Harwell J. M., Williams Jackson R., Complete Learning Disabilities Handbook, Jossey-Bass 2008.
  2. Naprawa R., Tanajewska A., Mach C., Szczepańska K., Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów, realizowanych w ramach prowadzonych zajęć edukacyjnych z podziałem na poszczególne edukacje oraz na zajęciach specjalistycznych. I etap edukacyjny, Gdańsk 2017.
  3. Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli. Cz. 1, 2, Warszawa 2010.
  4. Sipowicz K., Pietras T., Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej (włączającej), Wrocław 2017.

 

Notes


Modified by dr Tomasz Fetzki (last modification: 09-04-2024 20:11)