zapoznanie z problematyką kształcenia w grupach zróżnicowanych z udziałem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, doznających niepowodzeń edukacyjnych oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych,
kształtowanie umiejętności projektowania zajęć w grupach zróżnicowanych z udziałem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, doznających niepowodzeń edukacyjnych oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych,
uwrażliwienie na potrzebę przyjmowania odpowiedzialności za podejmowane decyzje w procesie edukacji włączającej.
Prerequisites
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej, problematyki specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz dydaktyki specjalnej, zdobytą na przedmiotach: "Wprowadzenie do pedagogiki", "Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej", "Wprowadzenie do dydaktyki specjalnej", "Dydaktyka specjalna", "Podstawy psychologii kształcenia dzieci i młodzieży ze SPE", "Praktyka zawodowa I Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne" oraz "Praktyka zawodowa II Kształcenie kierunkowe".
Scope
Tematyka konwersatorium:
Style poznawcze i strategie uczenia się oraz nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, doznających niepowodzeń edukacyjnych oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych.
Zasady projektowania i prowadzenia zajęć z udziałem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, doznających niepowodzeń edukacyjnych oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych.
Dostosowywanie przestrzeni klasy szkolnej, dobór nowoczesnych technologii (wspomagających i asystujących), dobór i adaptacja środków dydaktycznych do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, doznających niepowodzeń edukacyjnych oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych.
Adaptowanie metod nauczania do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, doznających niepowodzeń edukacyjnych oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych.
Formy organizacyjne pracy na lekcji z udziałem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, doznających niepowodzeń edukacyjnych oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych.
Kontrolowanie postępów i ocenianie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, doznających niepowodzeń edukacyjnych oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych.
Sposoby motywowania do nauki uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, doznających niepowodzeń edukacyjnych oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych.
Konstruowanie konspektu lekcji w grupie zróżnicowanej z udziałem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, doznających niepowodzeń edukacyjnych oraz znajdujących się w sytuacjach kryzysowych.
Teaching methods
ćwiczenia audytoryjne i laboratoryjne: praca z książką, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, pokaz, dyskusja, metody aktywizujące, projekt.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Konwersatorium:
Średnia arytmetyczna ocen z:
aktywnego udziału w zajęciach,
pracy zaliczeniowej (zestaw konspektów),
kolokwium z problematyki konwersatorium (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ocena końcowa:
Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z konwersatorium.
Frekwencja:
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
Recommended reading
Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Głodkowska J. (red.), Warszawa 2017.
Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w systemie edukacji, Buchnat M., Tylewska-Nowak B. (red.), Warszawa 2012.
Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2016.
Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B., Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie, Kraków 2017.
Further reading
Harwell J. M., Williams Jackson R., Complete Learning Disabilities Handbook, Jossey-Bass 2008.
Naprawa R., Tanajewska A., Mach C., Szczepańska K., Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów, realizowanych w ramach prowadzonych zajęć edukacyjnych z podziałem na poszczególne edukacje oraz na zajęciach specjalistycznych. I etap edukacyjny, Gdańsk 2017.
Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli. Cz. 1, 2, Warszawa 2010.
Sipowicz K., Pietras T., Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej (włączającej), Wrocław 2017.
Notes
Modified by dr Tomasz Fetzki (last modification: 09-04-2024 20:11)