SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych III - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych III
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MKGZ3
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Fetzki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  • zapoznanie z problematyką kształcenia w grupach zróżnicowanych z udziałem uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami, 
  • kształtowanie umiejętności projektowania zajęć w grupach zróżnicowanych z udziałem uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami, 
  • uwrażliwienie na potrzebę przyjmowania odpowiedzialności za podejmowane decyzje w procesie edukacji włączającej.

Wymagania wstępne

Student posiada podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej, problematyki specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz dydaktyki specjalnej, zdobytą na przedmiotach: "Wprowadzenie do pedagogiki", "Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej", "Wprowadzenie do dydaktyki specjalnej", "Dydaktyka specjalna", "Podstawy psychologii kształcenia dzieci i młodzieży ze SPE", "Praktyka zawodowa I Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne" oraz "Praktyka zawodowa II Kształcenie kierunkowe".

 

Zakres tematyczny

Tematyka konwersatorium:

  • Style poznawcze i strategie uczenia się oraz nauczania uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami.
  • Uniwersalne projektowanie zajęć z udziałem uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami.
  • Dostosowywanie przestrzeni klasy szkolnej, dobór nowoczesnych technologii (wspomagających i asystujących, dobór i adaptacja środków dydaktycznych do potrzeb uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami.
  • Adaptowanie metod nauczania do potrzeb uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami.
  • Formy organizacyjne pracy na lekcji z udziałem uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami.
  • Kontrolowanie postępów i ocenianie uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami.
  • Sposoby motywowania do nauki uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami.
  • Konstruowanie konspektu lekcji w grupie zróżnicowanej z udziałem uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami.

Metody kształcenia

  • ćwiczenia audytoryjne i laboratoryjne: praca z książką, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, pokaz, dyskusja, metody aktywizujące, projekt.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatorium:

Średnia arytmetyczna ocen z:

  • aktywnego udziału w zajęciach,
  • pracy zaliczeniowej (zestaw konspektów),
  • kolokwium z problematyki konwersatorium (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ocena końcowa:

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z konwersatorium.

Frekwencja:

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).

Literatura podstawowa

  1. Jagielska G., Dziecko z autyzmem i zespołem Aspergera w szkole i przedszkolu, Warszawa 2010.
  2. Zaburzenia w zachowaniu dzieci i młodzieży w kontekście trudnych sytuacji szkolnych i pozaszkolnych, red. D. Borecka-Biernat, Kraków 2011.
  3. Zajdel K., Uczeń zdolny we współczesnej szkole, [w:] Dziecko - rzeczywistość, szanse i wyzwania, red. B. Grzeszkiewicz, B. Walak, Gorzów Wielkopolski 2011.

Literatura uzupełniająca

  1. Fechner-Sędzicka I., Model pracy z uczniem zdolnym w szkole podstawowej: jak praktycznie i systemowo zorganizować edukację uczniów zdolnych na poziomie szkoły podstawowej?, Warszawa 2013.
  2. Harwell J. M., Williams Jackson R., Complete Learning Disabilities Handbook, Jossey-Bass 2008.
  3. Jackson L., Świry, dziwadła i Zespół Aspergera, Warszawa 2005.
  4. Naprawa R., Tanajewska A., Mach C., Szczepańska K., Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów. Realizowanych w ramach prowadzonych zajęć edukacyjnych z podziałem na poszczególne edukacje oraz na zajęciach specjalistycznych. I etap edukacyjny, Gdańsk 2017.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 09-04-2024 20:12)