zapoznanie z problematyką kształcenia w grupach zróżnicowanych z udziałem uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami,
kształtowanie umiejętności projektowania zajęć w grupach zróżnicowanych z udziałem uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami,
uwrażliwienie na potrzebę przyjmowania odpowiedzialności za podejmowane decyzje w procesie edukacji włączającej.
Wymagania wstępne
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej, problematyki specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz dydaktyki specjalnej, zdobytą na przedmiotach: "Wprowadzenie do pedagogiki", "Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej", "Wprowadzenie do dydaktyki specjalnej", "Dydaktyka specjalna", "Podstawy psychologii kształcenia dzieci i młodzieży ze SPE", "Praktyka zawodowa I Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne" oraz "Praktyka zawodowa II Kształcenie kierunkowe".
Zakres tematyczny
Tematyka konwersatorium:
Style poznawcze i strategie uczenia się oraz nauczania uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami.
Uniwersalne projektowanie zajęć z udziałem uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami.
Dostosowywanie przestrzeni klasy szkolnej, dobór nowoczesnych technologii (wspomagających i asystujących, dobór i adaptacja środków dydaktycznych do potrzeb uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami.
Adaptowanie metod nauczania do potrzeb uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami.
Formy organizacyjne pracy na lekcji z udziałem uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami.
Kontrolowanie postępów i ocenianie uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami.
Sposoby motywowania do nauki uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami.
Konstruowanie konspektu lekcji w grupie zróżnicowanej z udziałem uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD), niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem, przejawiających zaburzenia zachowania lub emocji oraz obdarzonych szczególnymi uzdolnieniami.
Metody kształcenia
ćwiczenia audytoryjne i laboratoryjne: praca z książką, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, pokaz, dyskusja, metody aktywizujące, projekt.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Konwersatorium:
Średnia arytmetyczna ocen z:
aktywnego udziału w zajęciach,
pracy zaliczeniowej (zestaw konspektów),
kolokwium z problematyki konwersatorium (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ocena końcowa:
Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z konwersatorium.
Frekwencja:
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
Literatura podstawowa
Jagielska G., Dziecko z autyzmem i zespołem Aspergera w szkole i przedszkolu, Warszawa 2010.
Zaburzenia w zachowaniu dzieci i młodzieży w kontekście trudnych sytuacji szkolnych i pozaszkolnych, red. D. Borecka-Biernat, Kraków 2011.
Zajdel K., Uczeń zdolny we współczesnej szkole, [w:] Dziecko - rzeczywistość, szanse i wyzwania, red. B. Grzeszkiewicz, B. Walak, Gorzów Wielkopolski 2011.
Literatura uzupełniająca
Fechner-Sędzicka I., Model pracy z uczniem zdolnym w szkole podstawowej: jak praktycznie i systemowo zorganizować edukację uczniów zdolnych na poziomie szkoły podstawowej?, Warszawa 2013.
Harwell J. M., Williams Jackson R., Complete Learning Disabilities Handbook, Jossey-Bass 2008.
Jackson L., Świry, dziwadła i Zespół Aspergera, Warszawa 2005.
Naprawa R., Tanajewska A., Mach C., Szczepańska K., Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów. Realizowanych w ramach prowadzonych zajęć edukacyjnych z podziałem na poszczególne edukacje oraz na zajęciach specjalistycznych. I etap edukacyjny, Gdańsk 2017.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 09-04-2024 20:12)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.