SylabUZ

Generate PDF for this page

Social pedagogy - course description

General information
Course name Social pedagogy
Course ID 05.6-WP-PSSM-PS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anna Korlak-Łukasiewicz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest umiejętność definiowania i opisywania środowisk wychowawczych przez studenta, rozpoznawania problemów w nich występujących, w tym również w klasie szkolnej.  Student również umie rozpoznać i wyjaśnić zakres oddziaływań wychowawczych środowisk kształtujących życie jednostek i grup społecznych, w tym rozwiązywanie konfliktów w klasie. Student potrafi przedstawić działania pedagoga społecznego w różnych obszarach – edukacji, opieki, pracy socjalnej oraz animacji społeczno-kulturalnej. Student umie wskazać, jakie instytucje edukacyjne, socjalne i kulturalne wspierają rozwój dzieci i młodzieży oraz ludzi dorosłych. Student potrafi analizować zjawiska wpływające na życie społeczne, tj.:niepełnosprawność, agresja, nietolerancja, wykluczenie społeczne, bezrobocie, bezdomność, ubóstwo, emigracja zarobkowa czy medialna dominacji form spędzania czasu wolego. Umie wskazać problemy społeczne XXI wieku.

Prerequisites

Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości.

Scope

Problematyka wykładów:

Pedagogika społeczna i jej problematyka. Rozwój pedagogiki społecznej w Polsce. Przyczyny wyodrębnienia się pedagogiki społecznej. Zadania, zakres i działy pedagogiki społecznej. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej. Czołowi przedstawiciele pedagogiki społecznej. Konteksty metodologiczne pedagogiki społecznej. Związki pedagogiki społecznej z innymi dyscyplinami, w tym z pedagogiką opiekuńczo-wychowawczą, specjalną oraz szkolną. Przemoc jako zjawisko społeczne dotykające również szkołę; niepełnosprawność jako problem społeczny, w tym integracja dzieci w szkołach powszechnych; zjawisko samotności; żal po stracie, czyli o przeżywaniu żałoby; czas wolny współcześnie; starość jako problem społeczny.

Problematyka ćwiczeń:

Metody i techniki badań stosowanych w pedagogice społecznej. Podstawowe środowiska wychowawcze: rodzina, grupa rówieśnicza, środowisko lokalne, szkoła, zakład pracy. Problemy współczesnego społeczeństwa: ubóstwo i bezdomność jako zjawisko i problem społeczny; wybrane zagadnienia bezrobocia; agresja i nietolerancja w placówkach edukacyjnych; emigracja zarobkowa i jej społeczne skutki; medialna dominacja form spędzania czasu wolnego.

Teaching methods

Wykłady – wykład konwencjonalny.

Ćwiczenia – praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, praca z książką, burza mózgów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Wykłady kończą się egzaminem. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest egzamin pisemny lub ustny (w zależności od prowadzącego wykłady) z zagadnień programowych wykładów opracowanych w formie pytań. Warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi na pytania.

Ćwiczenia

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa, ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć, ocena bieżącego przygotowania na zajęcia oraz ocena z pracy kontrolnej (kolokwium). Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną wszystkich ocen.

Ocena końcowa

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form zajęć.

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Za zgodą prowadzącego zajęcia student może odrobić zajęcia na których nie był uczestnicząc w zajęciach z inną grupą.

Studenci którzy mają przyznany tryb  indywidualnej organizacji studiowania są zobowiązani zgłosić się do prowadzącego zajęcia w ciągu dwóch tygodni od przyznania im IOS-u celem uzgodnienia indywidualnych warunków zaliczenia.

Recommended reading

  1. Lalak D., Pilch T., Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Warszawa 1999.
  2. Marynowicz-Hetka E. i in. (red.), Pedagogika społeczna jako dyscyplina akademicka: stan i perspektywy, Łódź 1998.
  3. Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, T. I-II, Warszawa 2007.
  4. Pilch T., Lepalczyk I. (red.), Pedagogika społeczna: człowiek w zmieniającym się świecie, Warszawa 2006.
  5. Przecławska A. (red.), Pedagogika społeczna; kręgi poszukiwań, Warszawa 1996.
  6. Radziewicz-Winnicki A., Pedagogika społeczna, Warszawa 2008.
  7. Cannan C., Berry L., Lyons K., Social work and Europe, 1992.

Further reading

  1. Cichosz M., Pedagogika społeczna w latach 1945-2005, Toruń 2007.
  2. Gorniakowska E., Radziewicz-Winnicki A. (red.), Pedagogika społeczna, Katowice 1999.
  3. Kawula S. (red.), Studia z pedagogiki społecznej, Olsztyn 1996.
  4. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, T. I-II, Warszawa 2003.

Notes


Modified by dr Anna Korlak-Łukasiewicz (last modification: 07-04-2024 13:04)