SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Organizacja edukacji włączającej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Organizacja edukacji włączającej
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-OEW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie przez studentów zasad organizacji edukacji włączającej w przedszkolu lub w szkole. Opanowanie przez studentów umiejętności ewaluacji działań związanych z organizacją edukacji włączającej. Nabycie przez studentów umiejętności komunikowania się z innymi osobami w procesie organizacji edukacji włączającej (zwierzchnikami, współpracownikami, rodzicami, wychowankami). 

Wymagania wstępne

Znajomość specjalnych potrzeb edukacyjnych, w tym różnych niepełnosprawności, form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, funkcji szkoły jako instytucji.    

Zakres tematyczny

Wykłady:

1) Proces, wzorce, style i metody komunikacji. 2) Komunikowanie się  i współpraca dzieci/uczniów w przedszkolu oraz w szkole. 3) Komunikowanie się i współpraca nauczycieli w procesie organizacji w przedszkolu oraz w szkole edukacji włączającej. 5) Wewnętrzny system doskonalenia zawodowego nauczycieli edukacji włączającej w  przedszkolu oraz w szkole. 6) Ukryty programu przedszkola oraz szkoły w zakresie edukacji włączającej.

Ćwiczenia:

1) Przygotowanie z wykorzystaniem Indeksu Inkluzji narzędzi do ewaluacji  organizacji i realizacji edukacji włączającej w przedszkolu lub w szkole w zakresie: komunikacji i relacji społecznych wśród uczestników procesu wychowania i nauczania (wychowanków, rodziców i pracowników przedszkola lub szkoły), bazy i wyposażenia, specjalistycznej kadry, organizacji i realizacji procesu rewalidacji oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej wobec uczniów ze SPE, organizacji i realizacji procesu kształcenia, oceniania wychowanków, systemu doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz wdrażania zmian itp. 2) Wizyta studyjna w przedszkolu lub szkole oraz przeprowadzenie ewaluacji. 3) Porządkowanie, analiza, interpretacja materiału ewaluacyjnego oraz opracowanie działań naprawczych. 

 

Metody kształcenia

Wykład: wykład konwencjonalny, pokaz

 

Ćwiczenia: praca z tekstem, ćwiczenia praktyczne, praca w grupach, projekt badawczy.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład

Kolokwium z treści zajęć. Kryteria ocen: niedostateczna (do 60 %); dostateczna (61-75%); dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%).

Ćwiczenia

Projekt badawczy dotyczący ewaluacji działań związanych z organizacją edukacji włączającej wybranym przedszkolu lub w szkole przez studentów w grupach. Kryteria ocen od 1-5: a) celowość narzędzia diagnostycznego, b) rzetelność materiału ewaluacyjnego, c) interpretacja i wnioski dla praktyki wynikające z ewaluacji, d) odniesienie diagnozowanych indywidualnie przez studentów  aspektów edukacji włączającej do systemu organizacji przedszkola lub szkoły.   

Ocena końcowa: średnia arytmetyczna ocen z wykładu i ćwiczeń. 

Literatura podstawowa

  1. Adrjan B., Kultura szkoły. W poszukiwaniu nieuchwytnego, Kraków 2011.
  2. Bąbka J., Edukacja integracyjna dzieci niepełnosprawnych i pełnosprawnych: założenia i rzeczywistość, Poznań 2001.
  3. Ku inkluzji społeczno-kulturowej w szkole. Od pedagogiki klasy do pedagogiki włączającej, red. B. Gołębniak, M. Pachowicz, Poznań 2018.
  4. Przewodnik po edukacji włączającej, red. T. Booth, M. Ainscov, Warszawa 2012.
  5. Speck O., Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza, Gdańsk 2013.

Literatura uzupełniająca

  1. Apanel D., Teoria i praktyka kształcenia integracyjnego osób z niepełnosprawnością w latach 1989-2014, Kraków 2016.
  2. Banach I., Od integracji do inkluzji, Zielona Góra 2014.
  3. Gajdzica Z., Kategorie sukcesów w opiniach nauczycieli klas integracyjnych jako przyczynek do poszukiwania koncepcji edukacji integracyjnej, Kraków 2013.
  4. Lis-Kujawski A., Moje „ja” i szkoła integracyjna, Zjawiska ukrytego programu w nauczaniu uczniów niepełnosprawnych, Kraków 2010.
  5. Sansour T., Bernhard D. Special needs education and inclusion in Germany and Sweden. ALTER, European Journal of Disability Research, 2018, 12.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-04-2024 11:38)