SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Budowanie kultury inkluzyjnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Budowanie kultury inkluzyjnej
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-BKI
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Cel przedmiotu

  1. Poznanie przez studentów teoretycznych podstaw budowania kultury inkluzyjnej w placówce edukacyjnej i środowisku jej działania. zrozumienie przez studenta zależności pomiędzy kulturą organizacyjną, kulturą szkoły włączającej, kulturą inkluzyjną. Poznanie  założeń teoretycznych, budowy i metodyki stosowania indeksu włączania.
  2. Kształtowanie umiejętności w zakresie diagnozowania kultury inkluzyjnej placówki edukacyjnej, przygotowywania programu rozwoju kultury inkluzyjnej placówki edukacyjnej, przygotowywania konspektów zajęć i materiałów metodycznych do pracy z nauczycielami i uczniami w zakresie budowania kultury inkluzyjnej, współpracy z lokalnymi mediami i wykorzystywania Internetu w procesie budowania kultury inkluzyjnej.Kształtowanie postaw proinkluzyjnych. Uwrażliwianie na współpracę z nauczycielami, specjalistami, kadrą pomocniczą, rodzicami lub opiekunami dzieci i uczniów oraz ze środowiskiem lokalnym.
    1. Uwrażliwianie na potrzebę kształtowania postaw społecznych wobec dzieci i uczniów z niepełnosprawnościami.

Wymagania wstępne

Podstawy wiedzy z zakresu pedagogiki integracyjnej i edukacji włączającej - uzyskane w dotychczasowym przebiegu studiów 

Zakres tematyczny

Problematyka wykładów:

  1. Szkoła/przedszkole w aspekcie instytucjonalnym oraz organizacyjnym.
  2. Kultura organizacyjna, kultura szkoły, szkoła/edukacja włączająca, inkluzja, ekskluzja, kultura inkluzyjna – pojęcia, definicje, zależności pojęciowo-definicyjne.
  3. Model kultury szkoły włączającej: wybrane koncepcje, np. E.T. Halla, J. W. Kugelmassa. 
  4. Index for Inclusion w budowaniu kultury i polityki inkluzyjnej.
  5. Media w kształtowaniu kultury inkluzyjnej.

Problematyka ćwiczeń:

  1. Międzynarodowe i krajowe uregulowania prawne dotyczące organizacji edukacji włączającej.
  2. Program rozwoju kultury inkluzyjnej placówki edukacyjnej – zadania dyrektora, pracowników pedagogicznych, uczniów i rodziców.
  3. Kształtowanie proinkluzywnych postaw pracowników pedagogicznych – konspekty zajęć i materiały metodyczne.
  4. Kształtowanie proinkluzyjnych postaw uczniów – konspekty zajęć i materiały metodyczne.
    1. Realizacja idei inkluzji edukacyjnej i społecznej w  środowisku lokalnym: uroczystości, imprezy okolicznościowe, lokalne media, materiały prasowe,  informacje w sieci Internetu.

 

 

Metody kształcenia

wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją, analiza teksstu z dyskusją, metoda projektu

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest:

wykłady - ocena z kolokwium zaliczeniowego

Zasada przeliczania punktów:

 
94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2, 
 

ćwiczenia - średnia arytmetyczna ocen cząstkowych projektów

Dopuszczalna liczba nieobecności - 3; wymagane zgłoszenie się na konsultacje.

Ocena końcowa - średnia arytmetyczna ocen zaliczenia wykładów i ćwiczeń 

 

Literatura podstawowa

1. Banach I.: Od integracji do inkluzji. O problemach integracji społecznej osób niepełnosprawnych. Zielona Góra 2014.

2. Booth T., Ainscow M.: Index for inclusion. A guide to school development led by inclusive values. Cambridge Index for Inclusion Network 2017.

3. Przewodnik po edukacji włączającej. Rozwój kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły. Oprac. wydania polskiego: D. Wiszejko-Wierzbicka, A. Białek, K. Sikko. Warszawa 2011.

4. Sadowska S.: Ku edukacji zorientowanej na zmianę społecznego obrazu osób niepełnosprawnych. Toruń 2005.

5. Sipowicz  K., Pietras T.: Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej (włączającej). Wrocław 2017.      

 

Literatura uzupełniająca

1. Edukacja inkluzyjna. Bogactwo form i treści. Red. T. Zacharuk, E. Jówko. Siedlce 2017.

2. Inkluzja edukacyjna : idee, teorie, koncepcje, modele edukacji włączającej a wybrane aspekty praktyki edukacyjnej. Red. Z. Gajdzica, M. Bełza. Katowice 2016.

3. Możliwości i ograniczenia edukacji inkluzyjnej. Egzemplifikacje. Red. T. Zacharuk, L. Pytka. Siedlce 2018.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-04-2024 11:52)