SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Integracja społeczna grupy rówieśników - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Integracja społeczna grupy rówieśników
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-ISGR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 20 1,33 12 0,8 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie przez studentów uwarunkowań społecznego funkcjonowania dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku przedszkolnym oraz szkolnym, a także mechanizmów praktyk wykluczających. Poznanie przez studentów wybranych metod badania sytuacji społecznej dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Nabycie przez studentów umiejętności  opracowania programów wychowawczo-profilaktycznych pod kątem wspomagania procesu społecznej integracji dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 

Wymagania wstępne

Znajomość specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz podstaw spostrzegania społecznego  z zakresu psychologii społecznej. 

Zakres tematyczny

Konwersatorium

1) Uwarunkowania praktyk wykluczających w grupie przedszkolnej oraz klasie szkolnej dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 2) Integracja społeczna - istota, wyznaczniki, uwarunkowania oraz metody i techniki diagnostyczne. 3) Grupa rówieśnicza i zadaniowa jako środowisko funkcjonowania uczniów. 4) Programy wychowawczo-profilaktyczne ukierunkowanie na eliminowanie praktyk wykluczających oraz wspomaganie procesu społecznej integracji dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z wykorzystaniem: a) pedagogiki zabawy, b) perspektywy life- span, c) uczenia się we współpracy i innych.

Metody kształcenia

Praca z tekstem, pokaz, praca z grupie.   

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

 Kolokwium z treści zajęć. Kryteria ocen: niedostateczna (do 60 %); dostateczna (61-75%); dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%). Projekt obejmujący diagnozę sytuacji społecznej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz wspieranie procesu społecznej integracji. Kryteria oceny w skali 1-5: (1) atrakcyjność oferty edukacyjnej, (2) stopień dostosowania do grupy wychowanków, (3) poprawność metodyczna (również w zakresie realizacji projektu w środowisku).  

Literatura podstawowa

  1. Bąbka J., Edukacja integracyjna dzieci niepełnosprawnych i pełnosprawnych: założenia i rzeczywistość, Poznań 2001.
  2. Deptuła M., Odrzucenie rówieśnicze. Profilaktyka i terapia, Warszawa 2013.
  3. O metodzie Klanzy: teoria i praktyka. red. K. Kosior, J. Sieklucka, Lublin 2010.
  4. Metody i formy pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych i społecznych - perspektywa life-span: przewodnik metodyczny, red. K. Barłóg, Rzeszów 2017.  
  5. Solish A.,  Minnes P., Kupferschmidt A., Integration of Children with Developmental Disabilities in Social Activities,  “Journal on Developmental Disabilities”, 2003, 1. 

Literatura uzupełniająca

  1. Banach I., Od integracji do inkluzji, Zielona Góra 2014.
  2. Gajdzica Z., Kategorie sukcesów w opiniach nauczycieli klas integracyjnych jako przyczynek do poszukiwania koncepcji edukacji integracyjnej, Kraków 2013.
  3. Gaś B. Z., Profilaktyka w szkole, Warszawa 2006.
  4. Lis-Kujawski A., Moje „ja” i szkoła integracyjna, Zjawiska ukrytego programu w nauczaniu uczniów niepełnosprawnych, Kraków 2010.
  5. Zamkowska A., Wsparcie edukacyjne uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w różnych formach kształcenia na I etapie edukacji, Radom 2009.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-04-2024 11:38)