SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Konstruowanie i ewaluacja IPET |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-KIPET |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2024/2025 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studenta z istotą i zasadami tworzenia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET) w oparciu o przeprowadzoną diagnozę funkcjonalną oraz opracowaną wielospecjalistyczną ocenę funkcjonowania ucznia (WOPFU) . Ukształtowanie umiejętności tworzenia WOPFU i IPET. Ugruntowanie postawy aktywności i sumienności.
Podstawy pedagogiki specjalnej. Umiejętności metodyczne w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności z niepełnosprawnościami. Podstawowa wiedza z zakresu diagnozowania potrzeb dziecka/ucznia z niepełnosprawnością.
Wykład:
1) Podstawy prawne tworzenia indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. 2) Diagnoza funkcjonalna jako podstawa pomocy uczniowi/dziecku. 3) Zespół dla ucznia - rola i zadania nauczycieli oraz nauczycieli specjalistów, współpraca i współdziałanie w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka/ucznia oraz tworzeniu i realizacji indywidualnego programu. 4) Dostosowywanie wymagań edukacyjnych jako kluczowy element indywidualnego programu dla ucznia. 5) Dokumentowanie oraz ocena skuteczności podejmowanych działań jako podstawa ewaluacji IPET.
Konwersatorium:
1) Analiza materiałów źródłowych (m.in. aktualne przepisy prawa oświatowego, orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego). 2) Praca z wybranymi narzędziami wspomagającymi dokonanie diagnozy funkcjonowania ucznia/dziecka. 3) Opracowanie fragmentu WOPFU. 4) Opracowanie fragmentu IPET.
wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda działań praktycznych
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład:
Aktywność na zajęciach, udział w dyskusji, pozytywne zaliczenie testu z pytaniami zamkniętymi i otwartymi (kryteria ocen: niedostateczna (do 60 %); dostateczna (61-75%); dobra (76-89%); bardzo dobra (90-100%).
Konwersatorium:
Aktywność i praca na zajęciach, praca z materiałami źródłowymi, praca w zespole, przygotowanie projektu (fragment WOPFU i fragment IPET).
Ocena ostateczna:
Oceną ostateczną jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i konwersatorium.
1. Knopik T., Diagnoza funkcjonalna. Planowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Działania postdiagnostyczne, Warszawa 2018
2. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna: podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006.
3. Jas M., Jarosińska M., Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży: ABC dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, Warszawa 2010.
4. Aktualne przepisy prawa oświatowego (ustawy, rozporządzenia).
1. ICF - Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia, WHO 2009
2. Głodkowska J. (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa 2010.
3. Leśniewska K., Puchała E., Zaremba L. Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży. Praca zespołu nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem w przedszkolach, szkołach i placówkach. Warszawa 2011.
4. Głodkowska J. (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2011.
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 16-04-2024 20:10)