SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Konstruowanie i ewaluacja IPET - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Konstruowanie i ewaluacja IPET
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-KIPET
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Regina Korzeniowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z istotą i zasadami tworzenia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET) w oparciu o przeprowadzoną diagnozę funkcjonalną oraz opracowaną wielospecjalistyczną ocenę funkcjonowania ucznia (WOPFU) . Ukształtowanie umiejętności tworzenia  WOPFU i IPET. Ugruntowanie postawy aktywności i sumienności.

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki specjalnej. Umiejętności metodyczne w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności z niepełnosprawnościami. Podstawowa wiedza z zakresu diagnozowania potrzeb dziecka/ucznia z niepełnosprawnością.

Zakres tematyczny

Wykład:

1) Podstawy prawne tworzenia indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. 2) Diagnoza funkcjonalna jako podstawa pomocy uczniowi/dziecku. 3) Zespół dla ucznia - rola i zadania nauczycieli oraz nauczycieli specjalistów, współpraca i współdziałanie w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka/ucznia oraz tworzeniu i realizacji indywidualnego programu. 4) Dostosowywanie wymagań edukacyjnych jako kluczowy element indywidualnego programu dla ucznia. 5) Dokumentowanie oraz ocena skuteczności podejmowanych działań jako podstawa ewaluacji IPET.

Konwersatorium: 

1) Analiza materiałów źródłowych (m.in. aktualne przepisy prawa oświatowego, orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego). 2) Praca z wybranymi narzędziami wspomagającymi dokonanie diagnozy funkcjonowania ucznia/dziecka. 3) Opracowanie fragmentu WOPFU. 4) Opracowanie fragmentu IPET. 

Metody kształcenia

wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda działań praktycznych

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład:

Aktywność na zajęciach, udział w dyskusji, pozytywne zaliczenie testu z pytaniami zamkniętymi i otwartymi (kryteria ocen: niedostateczna (do 60 %); dostateczna (61-75%); dobra (76-89%); bardzo dobra (90-100%).

Konwersatorium:

Aktywność i praca na zajęciach, praca z materiałami źródłowymi, praca w zespole, przygotowanie projektu (fragment WOPFU i fragment IPET).

Ocena ostateczna:

Oceną ostateczną jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i konwersatorium.

Literatura podstawowa

1. Knopik T., Diagnoza funkcjonalna. Planowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Działania postdiagnostyczne, Warszawa 2018 

2. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna: podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006. 

3. Jas M., Jarosińska M., Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży: ABC dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, Warszawa 2010. 

4. Aktualne przepisy prawa oświatowego (ustawy, rozporządzenia).

Literatura uzupełniająca

1. ICF - Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia, WHO 2009

2. Głodkowska J. (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa 2010.

3. Leśniewska K., Puchała E., Zaremba L. Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży. Praca zespołu nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem w przedszkolach, szkołach i placówkach. Warszawa 2011.

4. Głodkowska J. (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2011. 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 16-04-2024 20:10)