SylabUZ

Generate PDF for this page

Podstawy terapii behawioralnej osób z niepełnosprawnością intelektualną - course description

General information
Course name Podstawy terapii behawioralnej osób z niepełnosprawnością intelektualną
Course ID 14.4-WP-PSSM-PTBI
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 7
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Marzanna Farnicka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest:

zapoznanie studentówz podatwami wiedzy na temat terapii behawioralnej;

oraz  zapoznanie studentów z różnymi metodami i formami terapii  w nurcie behwioralnym osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwoju i  poznawczej oraz psychologii klinicznej.

Scope

 

Problematyka wykładów

1. Założenia terapii behawioralnej.

2. Prawa uczenia się. 

3. Rola rozwoju indywidualnego w terapii.

4. Specyfika osób z niepełnosprawnością  intelektualną a praca skoncentrowana na zmianie zachowania.

Problematyka ćwiczeń

  1. Czym jest motywacja i zmiana?
  2.  Jak określać cele terapauetyczne?
  3.  Kontrakt terapeutyczny.
  4. Metody i narzedzia w pracy skierowanej na zmianę zachowania. 

 

Teaching methods

Wykłady – Wykład konwersatoryjny, pokaz. 

Ćwiczenia –  praca z tekstem, praca w grupie, pokaz, ćwiczenia praktyczne.  

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Wykłady z przedmiotu kończą się  zaliczeniem. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest zaliczenie  pisemne w formie sprawdzianu z określonymi progami punktowymi. 

Ćwiczenia

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem na ocenę. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: o ocena projektu dotyczącego diagnozy i prezentacji proponowanych działań terapeutycznych – praca grupowa (grupy 2-3 osobowe); ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć.

Ocena końcowa

Końcowa ocena z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń i wykładów (sprawdzianu).

Recommended reading

  1. Azrin N. H., Besalel V., Jak stosować praktykę pozytywną, autokorekcję i hiperkorekcję, Gdańsk 2000.
  2. Bąbel P., Ostaszewski P., Suchowierska M., Terapia behawioralna dzieci z autyzmem, Gdańsk 2012.
  3. Lovaas I. O., Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, Warszawa 1993.
  4. Modele zachowań oraz współpraca z dziećmi autystycznymi. Poradnik dla rodziców i osób profesjonalnie zajmujących się problemem, red. C. Maurice, Warszawa 2000.
  5. Kołakowski A., Pisula A., Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna, Gdańsk 2016

 

Further reading

Cierpiełkowska L., Sęk H., (2017) Psychologia kliniczna, Warszawa,  PWN

Notes


Modified by dr Marzanna Farnicka (last modification: 07-04-2024 12:55)