SylabUZ

Generate PDF for this page

Podstawy opieki i wychowania w pracy pedagoga specjalnego - course description

General information
Course name Podstawy opieki i wychowania w pracy pedagoga specjalnego
Course ID 05.6-WP-PSSM-POWNI
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 8
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest:

poznanie teoretycznych podstaw działalności opiekuńczo-wychowawczej, jej rozumienie i zastosowanie w praktyce pedagoga specjalnego, a szczegółowo:

  • poznanie podstawowej i uporządkowanej wiedzy ogólnej o działalności i rzeczywistości opiekuńczo-wychowawczej, jej istocie, rodzajach, składnikach specyfikę głównych środowisk wychowawczych i procesów w nich zachodzących ważnych w pracy pedagoga specjalnego;
  • odniesienie wiedzy ogólnej do praktyki i własnego doświadczenia; 
  • kształtowanie umiejętności refleksyjnego zastosowania wiedzy do zrozumienia zjawisk opiekuńczo-wychowawczych oraz ich wartościowania.

Prerequisites

Brak

Scope

Problematyka wykładów:

  1. Wiedza z pedagogiki opiekuńczej ważną dla pedagoga specjalnego. 
  2. Cechy konstytutywne opieki.
  3. Model opiekuna – wychowawcy.
  4. Geneza opieki.
  5. Potrzeby dzieciństwa a opieka. Charakterystyka, konsekwencje ich niezaspokojenia w opiece i wychowaniu dziecka. Opuszczenie i osamotnienie dziecka. Sieroctwo i choroba sieroca.
  6. Funkcje oraz struktura opieki.
  7. Diagnozowanie w opiece i wychowaniu.
  8. Samodzielność życiowa, jako cel opieki. Istota zastępowania dziecku opieki rodzinnej. Proces opieki i jego przebieg.

Problematyka ćwiczeń:

Pedagogika opiekuńcza, jako dyscyplina naukowa. Przedmiot zainteresowań pedagogiki opiekuńczej, swoistość problematyki, funkcje pedagogiki opiekuńczej, jej relacje z innymi dyscyplinami (pedagogiką społeczną, specjalną, ogólną, psychologią, socjologią). Podstawowa aparatura pojęciowa pedagogiki opiekuńczej. Struktura opieki: potrzeby ponadpodmiotowe, funkcje opiekuńcze, postawy opiekuńcze, sytuacje opiekuńcze, czynności opiekuńcze, atmosfera opieki. Potrzeby podopiecznego wyznacznikiem działalności opiekuńczej – istota, właściwości i wybrane klasyfikacje ludzkich potrzeb, pojęcie potrzeb ponadpodmiotowych i ich klasyfikacja oraz diagnozowanie. Potrzeby dzieciństwa a opieka. Klasyfikacja potrzeb dzieciństwa i ich krótka charakterystyka, potrzeba przywiązania – istota, sposoby zaspokojenia oraz przedmioty i ich zmienność w procesie rozwoju dziecka, Zaburzenia więzi, opuszczenie i choroba sieroca jako skutek niezaspokojenia potrzeby przywiązania, zasady postępowania opiekuńczo-wychowawczego wynikające z wiedzy o dziecięcych potrzebach przywiązania. Zjawisko porzucenia, opuszczenia (sieroctwa) dzieci. Wąskie i szerokie ujęcie zjawiska, rodzaje, przyczyny mikro- i makrospołeczne, skutki dla rozwoju i zachowania dzieci. Dlaczego nie warto posługiwać się pojęciem „sieroctwo”. Różnorodność interpretacji pojęcia opieki. Opieka a inne typy działalności ludzkiej - zasadnicze sposoby ujmowania „opieki”, specyficzne cechy opieki, relacje między opieką a pomocą, relacje między opieką a wychowaniem (swoistości i związki). Zakresy opieki – zróżnicowanie opieki ze względu na jej podmiot, przedmiot, charakter, przejawy w ciągu życia jednostki, zaspokajane potrzeby. Kategorie opieki – pojęcie kategorii opieki, charakterystyka opieki, jako kategorii: rodzinnej, moralnej, społecznej, prawnej i wychowawczej. Funkcje opieki – funkcja homeostatyczna – jej warstwa obiektywna i subiektywna, egzystencjalna, regulacyjna, usamodzielniająca, socjalizująca. Zasady opieki wychowawczej – zasada opieki sprawiedliwej, opieki optymalnej, czynnego udziału podopiecznych, wychowawczego charakteru opieki, wychowawczego oddziaływania na potrzeby. Proces opieki – istota procesu opieki, zasadnicze typy procesu opieki, elementy zmienne ewolucyjnego procesu opieki oraz jego struktura. System opieki nad dzieckiem – zasadnicze funkcje systemu opieki i wychowania, główne założenia reformy systemu opieki i wychowania, typy placówek i ich funkcjonowanie w świetle aktualnych dokumentów. Rodzina adopcyjna, jako forma kompensacji sieroctwa dzieci. Podstawy prawne adopcji, adopcja zagraniczna, jawność adopcji, niepowodzenia adopcji i ich przyczyny, specyficzne problemy rodzin adopcyjnych, rola ośrodka adopcyjnego w przygotowaniu adopcji. Rodzina zastępcza, jako środowisko opieki i wychowania – typy rodzin zastępczych, zasady funkcjonowania rodzin, rodzina zastępcza a rodzina adopcyjna, pogotowie rodzinne, jako jedna z zawodowych form opieki zastępczej nad dzieckiem, światowe kierunki w opiece zastępczej. Opiekun-wychowawca w placówce opiekuńczo-wychowawczej. Jego pozytywne i negatywne prezentowane postawy, czynniki postaw opiekuńczych, teoretyczny model opiekuna-wychowawcy, etyczny aspekt zawodu opiekuna – wychowawcy. Wkład pedagogów (m.in. H. Radlińskiej, J. Cz. Babickiego, K. Jeżewskiego, J. Korczaka, K. Lisieckiego, H. Jordana) w rozwój pedagogiki opiekuńczej. Istota samodzielności życiowej, jako celu i środka opieki.

Teaching methods

Wykład dialogowy z zastosowaniem wizualizacji medialnej. Metoda sytuacyjna, aktywizująca. Praca w małych grupach, praca z tekstem. Dyskusja. Prezentacje opracowywane przez studentów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest: pozytywna ocena z aktywności podczas zajęć i kolokwium lub pisemnego eseju. W sytuacji nieobecności na zajęciach student porozumiewa się z prowadzącym i ustalają formę nadrobienia zaległości.

Warunkiem zaliczenia wykładów jest: uzyskanie 60% pozytywnych odpowiedzi z testu z pytaniami otwartymi.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładów.

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania (każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć). Studenci, którzy mają przyznany IOS: udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia.

Recommended reading

 

  1. Dąbrowski, Z. (2006a). Pedagogika opiekuńcza w zarysie. T. 1. Olsztyn: Wydawnictwo UWM.
  2. Dąbrowski, Z. (2006b). Pedagogika opiekuńcza w zarysie. T. 2. Olsztyn: Wydawnictwo UWM.
  3. Dąbrowski, Z. (2006c). Pedagogika opiekuńcza. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika. T. 3. Gdańsk: GWP, 253-277.
  4. Dröscher V. (1988). Rodzinne gniazdo. Jak zwierzęta rozwiązują swoje problemy rodzinne. Warszawa.
  5. Gajewska, G. (2023). Opiekuńczość i rodzinność młodych ludzi w trakcie zmian? Wybrane aspekty. Wychowanie w Rodzinie 30(3):13-33. DOI: https://doi.org/10.61905/wwr/177001.
  6. Gajewska G. G. (2020). Współczesne tendencje, problemy oraz wyzwania w opiece i wychowaniu. Teoria, metodyka i praktyka w opinii studentów. Kraków: OW "Impuls".
  7. Gajewska G. (2022). Profesjonalizacja rodzinnej pieczy zastępczej i postaw wobec adopcji dziecka realizowana w szkole wyższej. W: Harewska N., Gajewska, G., Profesjonalizacja rodzinnej pieczy zastępczej. Teoria a praktyka. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".
  8. Gajewska, G. (2009a). Wsparcie dziecka w rozwoju. Konteksty opieki i edukacji. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza UZ.
  9. Gajewska, G. (2009b). Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra: PEKW Gaja.
  10. Gajewska, G., Doliński, A. (2007). Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pracy pedagoga: scenariusze zajęć wychowawczych, T.1, Zielona Góra: PEKW GAJA.
  11. Gajewska, G. G. i Zapeński, P. (2018). Odpowiedzialność w edukacji versus dylematy etyczne pedagogów w kreowaniu postaw jednostkowych uczniów. Horyzonty Wychowania, 17 (41), 135 – 148, DOI: 10.17399/HW.2018.174109.
  12. Każdorazowo uzupełniania i przekazywana studentom.

Further reading

  1. Badora, S. (2013). Człowiek jako istota opiekująca się. Szkice pedagogiczne. Tarnobrzeg.
  2. Brągiel, J. (2018). Postmodernistyczne przemiany w rodzinie. Roczniki Pedagogiczne, vol. 10, nr 4, s.10-21, ISSN: 2080-850X, DOI: http://dx.doi.org/10.18290/rped.2018.10.4-2.
  3. Gate, B., Woods, V. (2022). Przetrwają najżyczliwsi: Jak ewolucja wyjaśnia istotę człowieczeństwa?. Kraków: Copernicus Center Press.
  4. Godawa, G. (2022). Między zaangażowaniem a wypaleniem rodzicielskim: Znaczenie wspólnoty. Roczniki Pedagogiczne, 14(50), 25–38. DOI: 10.18290/rped22144.3.
  5. Godawa, G. (2024). Pedagogia bliskości międzyludzkiej. Kraków: OW „Impuls”.
  6. Gajewska, G. (2019). Funkcje opieki wyznacznikiem zmian przestrzeni współczesnej edukacji dzieci i rodziców. Studia z Teorii Wychowania, Tom X, 1 (26), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe ChAT, s.103-125, https://files.clickweb.home.pl/6a/62/6a62186b-1a29-447c-8731-f1d8d02e8b33.pdf.
  7. Gajewska G. (2016). Transmisja międzypokoleniowa domu w pieczy zastępczej. Problemy Opiekuńczo - Wychowawcze, 10, 3-11.
  8. Gajewska G., Turska E. (2011). Teoretyczno-metodyczne aspekty opieki i wychowania w świetlicy: scenariusze spotkań, programy, T. 12, Zielona Góra.
  9. Górnicka, B. (2016, red.). Zaniedbanie dziecka. Wybrane aspekty zjawiska. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
  10. Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2019/2020. Pobrano 11.07.2019r., z: https://www.gov.pl/web/edukacja/podstawowe-kierunki-realizacji-polityki-oswiatowej-panstwa-w-roku-szkolnym-20192020.
  11. Komuda, Ł., Fejfer, K. (2023). Dzieci i młodzież w komercyjnym świecie. dostęp: 18.03.2023, https://fundacja.orange.pl/app/uploads/2023/03/Dzieci-i-mlodzież-w-komercyjnym-świecie_2023-raport-1.pdf.
  12. Kolankiewicz, M. (2022). Placówki opiekuńczo-wychowawcze. Historia i współczesność. Warszawa: Difin.
  13. Kotarbiński, T. (1976). Medytacje o życiu godziwym. Warszawa: WP.
  14. Krajewska, J. (2017). Jawność przysposobienia jako nieustający problem rodzin adopcyjnych. Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze, 557 (2), 24-31
  15. Kozłowski, W. (2006). Jak uczniowie spostrzegają opiekuńcze zachowania nauczycieli? Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 3, 3-8.  Marzec-Holka K. (2004). Dzieciobójstwo. Przestępstwo uprzywilejowane. Bydgoszcz.
  16. Muszyńska, E. (2012). Miejsce opieki we współczesnej pedagogice. Rocznik Lubuski, 38(2), 91-104
  17. Raport „Dzieci się liczą 2022” (15.12.2022). Raport o zagrożeniach bezpieczeństwa i rozwoju dzieci w Polsce. Ministerstwo Sprawiedliwości. Dostęp: 21.02.2023: https://fdds.pl/_Resources/Persistent/d/c/3/0/dc3061e1723b49503224bd0a968f493b7ae34935/Dzieci się liczą 2022 Raport.pdf; https://fdds.pl/co-robimy/raporty-z-badan/2022/dzieci-sie-licza-2022.html
  18. Każdorazowo uzupełniania i przekazywana studentom.

Notes


Modified by dr Tomasz Fetzki (last modification: 25-04-2024 14:43)