SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Integracja sensoryczna w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Integracja sensoryczna w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-ISNI
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wiedza na temat procesu integracji sensorycznej oraz przejawów je jbraku szczególnie u osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz kształtowanie umiejetności  wykorzystania działań polisensorycznych w pracy terapeutyczno -wychowawczej.

Wymagania wstępne

Wiedza na temat biomedycznych podstaw rozwoju dziecka, psychologii ogólnej i rozwojowej.

Zakres tematyczny

Konwersatoria

1) Istota integracji sensorycznej. 2) Charakterystyka bazowych systemów sensorycznych. 3) Klasyfikacja zaburzeń integracji sensorycznej. 4) Założenia metody integracji

sensorycznej w odniesieniu do osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz niepełnosprawnością sprzężoną. 5) Programy stymulacji zmysłów dla osób z

niepełno sprawnością intelektualną o raz niepełno sprawnością sprzężoną 6) Projektowanie i realizacja zajęć z zakresu integracji sensorycznej.

Metody kształcenia

Dyskusja, praca w grupach, wykład konwensatoryjny, praza z ksiażka, metoda projektu, analiza przypadku,  ćwiczenia praktyczne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest obecnośc oraz zaliczenie pozytywne projektu , sprawdzianu oraz przejawiania aktywnosci na zajęciach .

Na ocenę składa sie ocena ze spradzianu (60%), projektu 30% oraz aktywności (5%) i bieżacej kontroli postępów (5%). 

Ocena końcowa: ocena z konwersatorium.

Literatura podstawowa

  1. Emmo ns P.G., McKendry Anderson L., Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej, Warszawa 2007.
  2. Maas V. F., Uczenie się przez zmysły, Warszawa 1998.
  3. Odowska-Szlachcic B., Metoda integracji sensorycznej, Gdańsk 2010.
  4. Liu, M.J., Shih, W.L., & Ma, L.Y. (2011). Are children with Asperger syndrome creative in divergent thinking and feeling? A brief report. Research in Autism Spectrum Disorders, 116, 7–11, doi: 10.1016/j.rasd.2010.04.011

Literatura uzupełniająca

1. Ayres A.J., Dziecko a integracja sensoryczna, Gdańsk 2015.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-04-2024 11:44)