SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka edukacji uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną I - course description

General information
Course name Metodyka edukacji uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną I
Course ID 05.6-WP-PSSM-MNL1
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 8
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Regina Korzeniowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 30 2 Credit with grade

Aim of the course

1. Zapoznanie studentów z problematyką kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną: istota nauczania, projektowanie przestrzeni klasy szkolnej, strategie uczenia się oraz nauczania, projektowanie zajęć, TIK w nauczaniu, metody nauczania i ich adaptacje do potrzeb uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną, formy
organizacyjne pracy na lekcji, znaczenie współpracy nauczycieli i specjalistów dla organizacji procesu edukacji, kontrola postępów i ocenianie (w tym ocenianie wspierające).
2. Kształtowanie umiejętności projektowania zajęć z udziałem uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną, w tym dostosowywania treści i form kształcenia.
3. Uwrażliwienie na potrzebę przyjmowania odpowiedzialności za podejmowane decyzje w procesie edukacji uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu edukacji uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.

Scope

1. Podstawy prawne edukacji uczniów z lekką niepełnoprawnością intelektualną na I etapie edukacji.
2. Proces kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na I etapie edukacji.
3. Podstawa programowa, programy kształcenia w klasach początkowych cele i struktura treści edukacji elementarnej, kryteria doboru treści kształcenia, kryteria analizy
wartości podręcznika dla ucznia i jego przydatności dydaktycznej, cele nauczania i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.
4. Kształcenie zintegrowane - specyfika nauczania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.
5. Organizacja nauczania i wychowania uczniów.
6. Plany nauczania w klasach I – III szkoły podstawowej dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.
7. Cele i metody edukacji wczesnoszkolnej z uczniami z lekką niepełnosprawnością intelektualną.
8. Tworzenie scenariuszy/konspektów zajęć.
9. Specyfika oceniania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.

Teaching methods

Dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda działań praktycznych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Średnia ocen z: 1) Kolokwium – pozytywna ocena, po uzyskaniu 60% poprawnych odpowiedzi. 2) Scenariusz zajęć – pozytywna ocena merytoryczna. 3) Aktywność na zajęciach.
Ocena z przedmiotu
Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z konwersatoriów.

Frekwencja: Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania (każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć). Studenci, którzy mają przyznany IOS: udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia.

Recommended reading

Podstawa programowa kształcenia ogólnego.
Sadowska S. (red), Nauczanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Wybrane problemy teorii i praktyki. Toruń 2006.
Mikrut A., Wyczesany J., Elementy metodyki nauczania początkowego dzieci upośledzonych umysłowo, Kraków 2001.
Kosakowski C. (red.), Nauczanie i wychowanie osób lekko upośledzonych umysłowo, Toruń 2001.
Tkaczyk G., Metodyka nauczania i wychowania początkowego w szkole specjalnej, Lublin 2001.

Further reading

Siwek H., Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej. Kraków 2004.
Nowik J., Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Opole 2009.
Czelakowska D., Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2012.
Hemmerling W., Zabawy w nauczaniu początkowym, Warszawa 1984.
Lipska E., Przychodzińska M., Muzyka w nauczaniu początkowym, Warszawa 1991.

Notes


Modified by dr Tomasz Fetzki (last modification: 25-04-2024 23:26)