Przekazanie studentom wiedzy na temat seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną, zdrowia seksualnego i prokreacyjnego, prawidłowości rozwoju psychoseksualnego, aktywności seksualnej i jej biologicznych, psychicznych, społecznych i etycznych uwarunkowań a także wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień pedagogiki seksualnej. Kształtowanie właściwego stosunku do wspierania rozwoju psychoseksualnego wychowanka i podejmowania działań profilaktycznych.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania, psychologii ogólnej oraz seksuologii
Zakres tematyczny
Wykłady
Seksualność człowieka i jej biologiczne, społeczne i kulturowe uwarunkowania.
Zdrowie seksualne i reprodukcyjne - pojęcie normy w seksuologii.
Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną - problemy emocjonalne, opiekuńczo-wychowawcze i edukacyjne rodziców oraz opiekunów dzieci i młodzieży
Przedmiot, cele i zadania pedagogiki seksualnej. Wychowanie seksualne, socjalizacja seksualna, uświadamianie seksualne.
Edukacja seksualna dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną - rozdźwięk pomiędzy potrzebami i realizacją.
Standardy i wytyczne kompleksowej edukacji seksualnej. Rekomendacje dotyczące realizacji edukacji seksualnej na różnych poziomach.
Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych i przemocy seksualnej.
Ćwiczenia
Mity i stereotypy związane z seksualnością osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Rozwój psychoseksualny człowieka
Normatywne zachowania seksualne - case studies.
Płeć człowieka w wymiarze biologicznym, psychologicznym i społeczno-kulturowym.
Tożsamość płciowa i psychoseksualna.
Zagadnienia masturbacji, przemocy seksualnej oraz antykoncepcji jako tematy edukacji seksualnej osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Metody kształcenia
Wykłady
wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia
dyskusja, pogadanka heurystyczna, metoda projektów
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady
Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test z progami punktowymi.
Ocenę końcową z wykładu wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z testu, które są przeliczane na stopnie wg. skali: 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68- 75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2
Ćwiczenia
Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną.
Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa.
Nieobecność należy odrobić w ramach zajęć z inną grupą lub pracy pisemnej o objętości 1 strony A4.
Końcowa ocena z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń i wykładów.
Literatura podstawowa
Bancroft J. (2011), Seksualność człowieka, Elsevier Urban & Partner, Wrocław
Fornalik I. (2013), Jak edukować seksualnie osoby z niepełnosprawnością intelektualną? Poradnik dla specjalistów, Stowarzyszenie Rodzin i Opiekunów Osób z Zespołem Downa Bardziej Kochani, Warszawa
Kijak R.J. (2016), Dorośli z głębszą niepełnosprawnością intelektualną jako partnerzy, małżonkowie i rodzice, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
Literatura uzupełniająca
Izdebski Z. (2005), Postawy Polaków wobec seksualności osób niepełnosprawnych ruchowo i intelektualnie, w: Głodkowska J., Giryński A. (red.), Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną – uwalnianie od schematów i uprzedzeń, APS, Warszawa
Kijak R.J. (2009), Seks i niepełnosprawność. Doświadczenia seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualną, Impuls, Kraków
Kościelska M. (2004), Niechciana seksualność: o ludzkich potrzebach osób niepełnosprawnych intelektualnie, Jacek Santorski, Warszawa
Reynolds K. E. (2014), Sexuality and Severe Autism. A Practical Guide for Parents, Caregivers and Health Educators, Jessica Kingsley Publishers, London
Uwagi
-
Zmodyfikowane przez mgr Alicja Kozakiewicz (ostatnia modyfikacja: 10-04-2024 10:13)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.