SylabUZ

Generate PDF for this page

Muzykoterapia w edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną - course description

General information
Course name Muzykoterapia w edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną
Course ID 05.6-WP-PSSM-MwERNI
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 9
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest:

Zapoznanie studentów z założeniami teoretycznymi terapii muzycznej i sposobami pracy muzykoterapeutycznej.

Rozwijanie  umiejętności kreatywnego  i terapeutycznego działania w zakresie pracy wokalnej, instrumentalnej, tanecznej  z osobami z niepełnosprawnością intelektualną

 

Prerequisites

Student posiada ogólną wiedzę  z zakresu psychologii rozwojowej i pedagogiki

 

.

Scope

Konwersatorium:

1) Wprowadzenie do teoretycznych założeń muzykoterapii.

2) Nowe kierunki i badania naukowe w muzykoterapii.

3) Modele, metody i podejście w muzykoterapii.

4) Obszary działań muzykoterapeutycznych.

5) Warsztat pracy muzykoterapeuty

6) Podstawy literatury muzycznej niezbędnej w pracy terapeutycznej z osobami z niepełnosprawnością intelektualną

7) Specyfika zajęć muzykoterapeutycznych.

8) Praktyczne przykłady pracy muzykoterapeutycznej z osobami z niepełnosprawnością intelektualną

Teaching methods

Metoda podająca, praktyczna, analiza narzędzi diagnostycznych ćwiczenia produkcyjne – przygotowanie projektu z zakresu muzykoterapii.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Konwersatorium:

Średnia ocen z kolokwium i projektu zajęć muzykoterapeutycznych, a także aktywnego udziału w zajęciach

Ocena z przedmiotu:

Ocena końcową z przedmiotu jest ocena z konwersatoriów.

Oceny: bdb - aktywność podczas zajęć, analizowanie literatury specjalistycznej, przygotowanie i prowadzenie zajęć muzykoterapeutycznych oraz zaliczenie kolokwium

 ocena db - aktywność podczas zajęć, przygotowanie i prowadzenie zajęć muzykoterapeutycznych, poprawne zaliczenie kolokwium

ocena dst - aktywność na zajęciach, przygotowanie zajęć muzykoterapeutycznych, zaliczenie kolokwium

ocena ndst - nieobecność na zajęciach, brak zaangażowania

 

Recommended reading

  1. Jarkowska E., Muzyka jako element wychowania w rozwoju osobowym dziecka z niepełnosprawnością, Tychy 2004.
  2. Lewandowska K., Muzykoterapia dziecięca, Gdańsk 2001.
  3. Modele, metody i podejścia w muzykoterapii, red. K. Stachyra, Lublin 2012.
  4. Nordorff P., Robbims C., Terapia muzyką w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi, Kraków 2008.
  5. Podstawy muzykoterapii, red. K. Stachyra, Lublin 2012.
  6. .Kataryńczuk-Mania L., red., Wybrane elementy terapii w procesie edukacji artystycznej, Zielona Góra 2002.
  7. Zalewski M., Muzyczna zabawa, Rzeszów 2008.

Further reading

  1.  Kataryńczuk-Mania L., Edukacja muzyczna dzieci z perspektywy pedagogicznej i profilaktyczno-terapeutycznej, Krakow 2022
  2. Dźwięk w pedagogice i terapii, red. L. Matuszak, Włocławek 2014.
  3. Gąsienica-Szostak A., Muzykoterapia w rehabilitacji i profilaktyce, Warszawa 2003.
  4. Grocke D., Wigram T., Receptive methods in music therapy, London-Philadelphia 2007.
  5. Diagnoza i diagnostyka muzykoterapeutyczna, red. P. Cylulko, J. Gładyszewska-Cylulko, Wrocław 2020

 

 

Notes

Dopuszcza się 1 nieobecność na zajęciach


Modified by dr Tomasz Fetzki (last modification: 16-04-2024 09:38)