SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Multimedia w edukacji specjalnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Multimedia w edukacji specjalnej
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MES
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Nowicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Opanowanie podstawowej wiedzy w zakresie możliwości zastosowania mediów i multimediów w edukacji i rehabilitacji osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności.  Poznanie zawartości Internetowych zasobów edukacyjno-terapeutycznych. Kształtowanie umiejętności przygotowania i stosowania mediów i multimediów w pracy z uczniem ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi.

Wymagania wstępne

Podstawowe podstawowa wiedza o mediach, multimediach i technologii informacyjno-komunikacyjnej, sprawna obsługa podstawowych aplikacji MS.

Zakres tematyczny

Problematyka laboratorium

Media i multimedia w procesie terapeutycznym. Udział technologii informacyjnych w organizowaniu właściwych warunków edukacyjno-terapeutycznych. Edukacyjno-terapeutyczne zasoby sieci Internet. Przegląd oraz szczegółowa analiza stron internetowych pomocnych w zajęciach z uczniem ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi (przeznaczenie, zawartość, wady, zalety strony internetowej). Koncepcja zastosowania mediów prostych lub złożonych w pracy pedagoga specjalnego. Omówienie i ocena przedstawionych mediów w grupie. 

Metody kształcenia

Pokaz, demonstracja, dyskusja, praca z książką, praca w formie zdalnej na podstawie udostępnionych materiałów na platformie e-learningowej, metoda zajęć praktycznych, ćwiczenia audytoryjne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratorium - warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach, ocena i analiza stron internetowych oraz projekt własny wybranego medium edukacyjnego.
Oceną końcową jest ocena z laboratoriów.

Obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa. Każda ewentualna nieobecność musi być usprawiedliwiona.

Sytuacje sporne nieujęte w opisie podlegają rozstrzygnięciu przez koordynatora przedmiotu. Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji. Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów Uniwersytetu Zielonogórskiego https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

Cęcelek G., Wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjnych w edukacji, diagnozie i terapii pedagogicznej, Kultura i Wychowanie nr 2(20)/2021
Komputer w pedagogice specjalnej, red. B. Siemieniecki, Toruń 2005.
Nowicka E., Media - dysleksja - terapie pedagogiczna, Toruń, 2010.

Literatura uzupełniająca

Barczak S., Florek J., Jakubowski S., Sydoruk T., Zdalna edukacja: potrzeby, szanse i zagrożenia, Warszawa 2006.
Bednarek J., Społeczeństwo informacyjne i media w opinii osób niepełnosprawnych, Warszawa 2005.
Czerwińska M.,  Od Braille'a do DAISY – o czytaniu i czytelnictwie osób z niepełnosprawnością wzroku, [w:] Czytanie, czytelnictwo, czytelnik, red. A. Żbikowska-Migoń, Wrocław 2011, s. 175-188
Porsch T., Pieschl S., Neue Medien und deren Schatten: Mediennutzung, Medienwirkung und Medienkompetenz, Hogrefe Verlag, Göttingen 2014.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Nowicka (ostatnia modyfikacja: 15-04-2024 23:17)