poznanie metod, form i zasad kształcenia oraz wychowanie (umiarkowanym i znacznym) obowiązujących na I etapie edukacji,
warsztatowe przygotowanie do efektywnej i racjonalnej edukacji dziecka niepełnosprawnego intelektualnie w stopniu głębszym na I etapie edukacji w różnych placówkach oświatowych.
Prerequisites
Student posiada wiedzę z zakresu funkcjonowania psychospołecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną, zasad rewalidacji i edukacji tychże osób oraz podstaw dydaktyki specjalnej, zdobytą na przedmiotach: "Dydaktyka specjalna", "Psychopedagogiczne aspekty rehabilitacji osób z niepełnosprawnością", "Podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną", "Podstawy kształcenia osób z niepełnosprawnością intelektualną", "Psychologiczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną" oraz "Społeczno-kulturowe i pedagogiczne aspekty niepełnosprawności intelektualnej".
Scope
Tematyka konwersatorium:
Podstawy prawne kształcenia i wychowania uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną na I etapie edukacyjnym.
Podstawa Programowa dla uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną (cele oraz treści kształcenia i wychowania uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualna na I etapie edukacji).
Zasady kształcenia i wychowania uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualna na I etapie edukacji.
Dostosowanie procesu kształcenia i wychowania do indywidualnych potrzeb i możliwości młodszych uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.
Założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.
Planowanie procesu kształcenia i wychowania młodszych uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną; etapy procesu kształcenia.
Typy, rodzaje i budowa zajęć edukacyjnych.
Metody i formy pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.
Środki dydaktyczne stosowane w pracy edukacyjno-terapeutycznej.
Opracowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębszym oraz serii konspektów zajęć z wykorzystaniem odpowiednich metod, form i środków dydaktycznych.
Teaching methods
ćwiczenia audytoryjne i laboratoryjne: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda działań praktycznych, metoda projektu.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Konwersatorium:
Średnia arytmetyczna ocen z:
opracowanego indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego,
kolokwium z problematyki konwersatorium (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% db, 60% dst).
Ocena końcowa:
Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z konwersatorium.
Frekwencja:
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
Recommended reading
Klaczak M., Majewicz P., Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Kraków 2006.
Naprawa R., Tanajewska A., Korzeniewska E., Gotowi do startu. Program edukacji i wychowania dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, Gdańsk 2012.
Piszczek M., Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym. Część I, Warszawa 2001.
Podstawa Programowa dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.
Further reading
Jacobson J. W., Mulick J. A., Rojahn J., Handbook of Intellectual and Developmental Disabilities, Berlin 2006.
Olechnowicz H., Wychowanie i nauczanie głębiej upośledzonych umysłowo, Warszawa 1979.
Polkowska I., Praca rewalidacyjna z dzieckiem upośledzonym umysłowo w szkole życia, Warszawa 1999.
Tkaczyk G., Metodyka nauczania i wychowania początkowego w szkole specjalnej, Lublin 2014.
Notes
Modified by dr Tomasz Fetzki (last modification: 09-04-2024 10:31)