SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka edukacji uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka edukacji uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną II
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MNG2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Fetzki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  • poznanie metod, form i zasad kształcenia oraz wychowanie (umiarkowanym i znacznym) obowiązujących na II etapie edukacji,
  • warsztatowe przygotowanie do efektywnej i racjonalnej edukacji dziecka niepełnosprawnego intelektualnie w stopniu głębszym na II etapie edukacji w różnych placówkach oświatowych,
  • poznanie podstawowej problematyki związanej z zadaniami dotyczącymi przygotowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną stopnia głębszego, poprzez edukację i terapię, do optymalnego funkcjonowania społecznego w wieku dorosłym.

Wymagania wstępne

Student posiada wiedzę z zakresu funkcjonowania psychospołecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną, zasad rewalidacji i edukacji tychże osób oraz podstaw dydaktyki specjalnej, zdobytą na przedmiotach: "Dydaktyka specjalna", "Psychopedagogiczne aspekty rehabilitacji osób z niepełnosprawnością", "Podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną", "Podstawy kształcenia osób z niepełnosprawnością intelektualną", "Psychologiczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną" oraz "Społeczno-kulturowe i pedagogiczne aspekty niepełnosprawności intelektualnej".

Zakres tematyczny

Tematyka konwersatorium:

  • Podstawy prawne kształcenia i wychowania uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacyjnym.
  • Podstawa Programowa dla uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną (cele oraz treści kształcenia i wychowania uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualna na II etapie edukacji).
  • Zasady kształcenia i wychowania uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualna na II etapie edukacji.
  • Dostosowanie procesu kształcenia i wychowania do indywidualnych potrzeb i możliwości starszych uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.
  • Założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.
  • Planowanie procesu kształcenia i wychowania starszych uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną; etapy procesu kształcenia.
  • Typy, rodzaje i budowa zajęć edukacyjnych.
  • Metody i formy pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.
  • Środki dydaktyczne stosowane w pracy edukacyjno-terapeutycznej.
  • Opracowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębszym oraz serii konspektów zajęć z wykorzystaniem odpowiednich metod, form i środków dydaktycznych.
  • Opracowanie serii miesięcznych planów pracy dla zespołu edukacyjno-terapeutycznego.
  • Opracowanie rocznego planu wychowawczo-profilaktycznego dla zespołu edukacyjno-terapeutycznego.

Metody kształcenia

  • ćwiczenia audytoryjne i laboratoryjne: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda działań praktycznych, metoda projektu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatorium:

Średnia arytmetyczna ocen z:

  • opracowanego indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego,
  • opracowanych konspektów zajęć edukacyjno-terapeutycznych, serii miesięcznych planów pracy oraz rocznego planu pracy,
  • kolokwium z problematyki konwersatorium (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% db, 60% dst).

Ocena końcowa:

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z konwersatorium.

Frekwencja:

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).

Literatura podstawowa

  1. Buchnat M., Tylewska-Nowak B. (red.), Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w systemie edukacji, Warszawa 2012.
  2.  Podstawa Programowa dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.
  3. Tanajewska A., Naprawa R., Diagnoza rozwoju ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym; indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, Gdańsk 2014.

Literatura uzupełniająca

  1. Niepełnosprawność intelektualna, red. T. Pietras, P. Gałecki, K. Bobińska, Wrocław 2012.
  2. Pandey N. Handbook of Developmental Disabilities and Rehabilitation, Gurgaon 2021.
  3. Pilecki J. (red.), Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym, Kraków 1999.
  4. Piszczek M. (red.), Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym, Warszawa 2001.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 09-04-2024 10:32)