poznanie metod, form i zasad kształcenia oraz wychowanie (umiarkowanym i znacznym) obowiązujących na II etapie edukacji,
warsztatowe przygotowanie do efektywnej i racjonalnej edukacji dziecka niepełnosprawnego intelektualnie w stopniu głębszym na II etapie edukacji w różnych placówkach oświatowych,
poznanie podstawowej problematyki związanej z zadaniami dotyczącymi przygotowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną stopnia głębszego, poprzez edukację i terapię, do optymalnego funkcjonowania społecznego w wieku dorosłym.
Wymagania wstępne
Student posiada wiedzę z zakresu funkcjonowania psychospołecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną, zasad rewalidacji i edukacji tychże osób oraz podstaw dydaktyki specjalnej, zdobytą na przedmiotach: "Dydaktyka specjalna", "Psychopedagogiczne aspekty rehabilitacji osób z niepełnosprawnością", "Podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną", "Podstawy kształcenia osób z niepełnosprawnością intelektualną", "Psychologiczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną" oraz "Społeczno-kulturowe i pedagogiczne aspekty niepełnosprawności intelektualnej".
Zakres tematyczny
Tematyka konwersatorium:
Podstawy prawne kształcenia i wychowania uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacyjnym.
Podstawa Programowa dla uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną (cele oraz treści kształcenia i wychowania uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualna na II etapie edukacji).
Zasady kształcenia i wychowania uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualna na II etapie edukacji.
Dostosowanie procesu kształcenia i wychowania do indywidualnych potrzeb i możliwości starszych uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.
Założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.
Planowanie procesu kształcenia i wychowania starszych uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną; etapy procesu kształcenia.
Typy, rodzaje i budowa zajęć edukacyjnych.
Metody i formy pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.
Środki dydaktyczne stosowane w pracy edukacyjno-terapeutycznej.
Opracowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębszym oraz serii konspektów zajęć z wykorzystaniem odpowiednich metod, form i środków dydaktycznych.
Opracowanie serii miesięcznych planów pracy dla zespołu edukacyjno-terapeutycznego.
Opracowanie rocznego planu wychowawczo-profilaktycznego dla zespołu edukacyjno-terapeutycznego.
Metody kształcenia
ćwiczenia audytoryjne i laboratoryjne: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda działań praktycznych, metoda projektu.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Konwersatorium:
Średnia arytmetyczna ocen z:
opracowanego indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego,
opracowanych konspektów zajęć edukacyjno-terapeutycznych, serii miesięcznych planów pracy oraz rocznego planu pracy,
kolokwium z problematyki konwersatorium (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% db, 60% dst).
Ocena końcowa:
Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z konwersatorium.
Frekwencja:
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
Literatura podstawowa
Buchnat M., Tylewska-Nowak B. (red.), Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w systemie edukacji, Warszawa 2012.
Podstawa Programowa dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.
Tanajewska A., Naprawa R., Diagnoza rozwoju ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym; indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, Gdańsk 2014.
Literatura uzupełniająca
Niepełnosprawność intelektualna, red. T. Pietras, P. Gałecki, K. Bobińska, Wrocław 2012.
Pandey N. Handbook of Developmental Disabilities and Rehabilitation, Gurgaon 2021.
Pilecki J. (red.), Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym, Kraków 1999.
Piszczek M. (red.), Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym, Warszawa 2001.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 09-04-2024 10:32)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.