SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną - course description

General information
Course name Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną
Course ID 05.6-WP-PSSM-MPOW
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 9
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Regina Korzeniowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 30 2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością  intelektualną.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu funkcjonowania i edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną.

Scope

Treści obejmują tematykę związaną z podstawami prawnymi pracy opiekuńczo-wychowawczej dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną oraz charakterystykę  sposobów organizacji zajęć. Główny nacisk położony jest na poznawanie sposobów (form, metod, zasad) pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną.

1. Indywidualizacja w pracy wychowawczo-opiekuńczej. 2. Model pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w placówce opiekuńczo-wychowawczej. 3. Praca opiekuńczo-wychowawcza w oparciu o profilaktykę pozytywną. 4. Metody pracy opiekuńczo-wychowawczej. 5. Trudności wychowawcze w pracy. 6. Organizacja zajęć opiekuńczo-wychowawczych  dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną.

Teaching methods

Praca w grupach, dyskusja, ćwiczenia praktyczne, projekt.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ocena z konwersatorium: średnia ocen z aktywnego udziału w zajęciach, przygotowania projektu, opracowania konspektu i kolokwium.

Ocena końcowa: oceną końcową jest ocena z konwersatorium.

Frekwencja: Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania (każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć). Studenci, którzy mają przyznany IOS: udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia. 

Recommended reading

  1. Problemy wychowawcze w pracy z uczniami niepełnosprawnymi intelektualnie. Teoria i praktyczne zastosowania dla szkół ogólnodostępnych i specjalnych, Gdańsk 2017, Wydawnictwo Harmonia.
  2. Ploch L.,  Jak organizować czas wolny dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo, Warszawa 1992,  WSiP.
  3. Pilecka W. (red.), Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w ekosystemie, Kielce 2005.

Further reading

  1. Plichta P., Socjalizacja i wychowanie dzieci i młodziezy z niepełnosprawnoscią intelektualną w erze cyfrowej, Kraków 2017. 
  2. Sterter Ż., Dorastanie osób z niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa 2009.
  3. Zawiślak A., Jakość życia osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa 2011. 

Notes


Modified by dr Tomasz Fetzki (last modification: 25-04-2024 23:31)