SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Rola i zadania asystenta dorosłej osoby z niepełnosprawnością intelektualną - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Rola i zadania asystenta dorosłej osoby z niepełnosprawnością intelektualną
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-RAOI
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Agnieszka Fetzka
  • dr Tomasz Fetzki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  1. Nabycie przez studentów podstawowej wiedzy na temat celów i zadań oraz aspektów prawnych pracy asystenta dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną.
  2. Poznanie przez studentów sposobów wspierania przez asystenta dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną w wykonywaniu codziennych czynności oraz w funkcjonowaniu w życiu społecznym. 
  3. Opanowanie przez studentów umiejętności doboru właściwych instrumentów wsparcia w zależności od indywidualnych potrzeb klienta oraz właściwości jego otoczenia społecznego.

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności pozyskane w dotychczasowym przebiegu studiów.

Student potrafi wyjaśnić oraz opisać pojęcia z zakresu:

  • pedagogiki specjalnej i jej subdyscyplin (w szczególności zagadnień z zakresu oligofrenopedagogiki i andragogiki, zdobyta na przedmiotach: "Wprowadzenie do socjologii", "Pedagogika integracyjna i włączająca", "Pedagogika społeczna", "Psychologiczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną", "Podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną", "Geragogika specjalna"),
  • psychologii ogólnej i psychologii rozwoju człowieka w cyklu życia, 
  • zjawisk społecznych zachodzących w rodzinie i społeczeństwie.

Zakres tematyczny

  1. Uwarunkowania rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Problematyka potrzeb fizjologicznych i psychologicznych osób z niepełnosprawnością intelektualną.
  2. Cele i zadania asystenta dorosłej osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Zadania asystenta a zadania innych zawodów: wychowawcy, opiekuna, terapeuty, trenera, realizatora usług opiekuńczych, instruktora terapii zajęciowej.
  3. Etyczne i prawne uwarunkowania wykonywania zawodu asystenta osoby niepełnosprawnej.
  4. Kompetencje merytoryczne i osobowościowe asystenta osoby niepełnosprawnej z niepełnosprawnością intelektualną.
  5. Zasady udzielania pomocy osobie z niepełnosprawnością intelektualną w korzystaniu z rożnych form kompleksowej rehabilitacji.
  6. Zasady współpracy asystenta z rodziną i/lub opiekunami prawnymi dorosłej osoby z z niepełnosprawnością intelektualną.
  7. Współpraca asystenta z przedstawicielami innych zawodów oraz z instytucjami i organizacjami.
  8. Diagnozowanie potrzeb a oczekiwania osoby niepełnosprawnej, ewentualnie oczekiwania członków rodziny i opiekunów prawnych. Planowanie zakresu usług asystenta pod kątem rehabilitacji społecznej, zdrowotnej, zawodowej. Autonomia i godność osoby z niepełnosprawnością intelektualną.
  9. Planowanie i organizacja pracy asystenta osoby z niepełnosprawnością intelektualną.
  10. Zasady asystowania osobie z niepełnosprawnością intelektualną w zakresie czynności życia codziennego, w tym w czynnościach higienicznych i pielęgnacyjnych, w prowadzeniu gospodarstwa domowego, zakupach, poruszaniu się w środowisku, załatwianiu spraw urzędowych, nawiązaniu kontaktu/ współpracy z różnego rodzaju organizacjami, w korzystaniu z dóbr kultury.
  11. Zasady motywowania osoby dorosłej z niepełnosprawnością intelektualną do aktywności społecznej i zawodowej, w tym aktywnego spędzania czasu wolnego. Zasady wspierania osoby z niepełnosprawnością intelektualną w dążeniu do samodzielności życiowej,
  12. Problemy interakcji asystenta z klientem oraz jego rodziną i opiekunami: komunikacja werbalna i niewerbalna, uważność, empatia a asertywność, stres (m.in.: profilaktyka, radzenie sobie ze stresem i własnymi emocjami), konflikty (m.in. negatywne i pozytywne aspekty konfliktu, cykl konfliktu, rodzaje konfliktów).

Metody kształcenia

  • ćwiczenia audytoryjne: metoda działań praktycznych, analiza tekstu z dyskusją, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, projekt, gry symulacyjne, pokaz.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia kończą się zaliczeniem z oceną. Ocena z ćwiczeń ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen za:

  • indywidualną aktywność podczas zajęć,
  • przygotowanie i prezentację indywidualnie lub w grupach projektu działania asystenta dorosłej osoby z niepełnosprawnością intelektualną; kryteria oceny projektu od 2 do 5 za:  a) poprawność metodyczną projektu, b) komunikatywność przekazu c) atrakcyjność zajęć d) środki edukacyjne; 
  • kolokwium z treści ćwiczeń; kryteria oceny za kolokwium: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%); dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).

Ocena końcowa:

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z ćwiczeń.

Frekwencja:

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).

Literatura podstawowa

  1. Górak A., Sosnowski M., Wowra I., Flak B., Nowatorskie instrumenty w pracy z klientami pomocy społecznej (asystent rodziny, trener pracy, klub integracji społecznej, asystent osoby niepełnosprawnej), Wrocław 2011.
  2. Kowalik S., Psychologia rehabilitacji, Warszawa 2007.
  3. Odrobińska I. (red.), Osobisty asystent osoby niepełnosprawnej. Materiały poseminaryjne, Dębe 2003.
  4. Zima-Parjaszewska M., Abramowska  B. E. (red.),  Asystent osoby z niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa 2017.
  5. Żukiewicz A. (red.), Asystent osoby niepełnosprawnej. Nowy zawód i nowa usługa systemu pomocy społecznej, Kraków 2010.

Literatura uzupełniająca

  1. Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej. Rozwiązania w wybranych państwach europejskich,  Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Warszawa 2014. 
  2. Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny. Różne modele pracy socjalnej i terapeutycznej z rodziną, Katowice 2012.
  3. Program resortowy Ministra Rodziny i Polityki Społecznej Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej - edycja 2023.
  4. Shakespeare T., Porter T., Stockl A., Personal Assistance Relationships Power, ethics and emotions, University of East Anglia, 2017.
  5. Szeroczyńska M. (red.), Asystent osoby z niepełnosprawnością. Studium prawno-porównawcze, Warszawa 2007.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 10-04-2024 08:44)