SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej z osobą ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-WRGN |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2024/2025 |
Semestr | 10 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z metodyką pracy rewalidacyjno-wychowawczej z osobami ze sprzężoną oraz z głęboka niepełnosprawnością intelektualną. Uwrażliwienie studentów na potrzeby osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną oraz możliwości ich zaspokajania we współpracy z rodzicami i instytucjami wspierającymi.
Podstawowa wiedza z zakresu funkcjonowania osób z niepełnosprawnością sprzężoną oraz z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.
1. Analiza dokumentów regulujących zasady pracy rewalidacyjno – wychowawczej z osobami ze sprzężoną i z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 2. Istota procesu rehabilitacji osób ze sprzężoną i z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 3. Cechy i zadania terapeuty w pracy z osobą ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 4. Charakterystyka faz rozwojowych poszczególnych sfer rozwoju w oparciu o teorię J. Piageta - istotnych w procesie diagnozy funkcjonalnej i planowania pracy rehabilitacyjnej. 5. Znaczenie dotyku w terapii dziecka ze złożoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 6. Istota czynności pielęgnacyjnych w rehabilitacji osoby ze złożoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną: strukturalizacja czynności; stałość czasu, miejsca, osoby; treningi czynności codziennych: pozycje złożeniowe, trening karmienia, trening ubierania i rozbierania, trening czynności higienicznych. 7. Metody wykorzystywane w rehabilitacji osób ze sprzężona i z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 8. Metodyka postępowania wychowawczego w sytuacjach trudnych. 9. Współpraca terapeutów z opiekunami osoby ze złożoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną.
Dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda działań praktycznych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena z konwersatorium uwzględnia:
Kolokwium z treści zajęć (kryteria ocen: niedostateczna (do 60 %); dostateczna (61-75%); dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%), aktywny udział w zajęciach i w dyskusji oraz przygotowanie projektu - program pracy indywidualnej i propozycji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych (konspekt).
Ocena ostateczna:
Oceną ostateczną jest ocena z konwersatorium.
Frekwencja:
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania (każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
1. Wrona S. Osoba głęboko upośledzona umysłowo w systemie edukacji, Kraków 2016
2. Frohlich A., Edukacja bazalna. Nauczanie i terapia dzieci z głęboką niepełnosprawnością, Gdańsk 2015
3. Kielin J., Rozwój daje radość, Gdańsk 2013
4. Kwiatkowska M., Dzieci głęboko niezrozumiane, Warszawa 1997
1. Knill Ch., Knill M., Programy aktywności: świadomość ciała, kontakt i komunikacja, Warszawa 1997
2. Knill Ch., Dotyk i komunikacja, Warszawa 1998
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 26-04-2024 13:14)