SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach dla dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach dla dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MOWN
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Natalia Gumińska
  • mgr Agnieszka Fetzka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  1. Specjalistyczne przygotowanie studentów do pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach dla dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną.
  2. Przygotowanie studentów do prawidłowego organizowania oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych z wykorzystaniem form i metod pracy odpowiednich dla specyfiki funkcjonowania dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną, przy poszanowaniu ich godności oraz autonomii.

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności pozyskane w dotychczasowym przebiegu studiów: student potrafi wyjaśnić i opisać pojęcia z zakresu pedagogiki specjalnej i jej subdyscyplin (w szczególności zagadnień dotyczących niepełnosprawności intelektualnej), pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, andragogiki, psychologii ogólnej i psychologii rozwoju człowieka w cyklu życia, psychologii społecznej.

Zakres tematyczny

  1. Przedmiot i podstawowe zadania pracy opiekuńczo-wychowawczej, ze szczególnym uwzględnieniem dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną.
  2. Problemy pełnoletnich osób z niepełnosprawnością intelektualną w odgrywaniu ról społecznych osoby dorosłej oraz zadań rozwojowych wynikających ze stadium rozwojowego.
  3. Praca opiekuńczo-wychowawcza w instytucjach wsparcia dziennego: środowiskowe domy samopomocy, warsztaty terapii zajęciowej, zakłady aktywności zawodowej, świetlice środowiskowe, domy dziennego pobytu, placówki opieki wytchnieniowej.
  4. Praca opiekuńczo-wychowawcza w ośrodkach opieki całodobowej: dom pomocy społecznej, mieszkanie chronione, miejsca całodobowego pobytu w środowiskowym domu samopomocy, mieszkania treningowe, nowe formy wspieranego mieszkalnictwa.
  5. Rola placówek opiekuńczo-wychowawczych w realizacji dorosłości i autonomii osób z niepełnosprawnością intelektualną.
  6. Socjalizacja w środowisku placówki a rozwój tożsamości podopiecznych.
  7. Etyczne aspekty instytucjonalnej działalności opiekuńczo-wychowawczej.
  8. Współpraca z rodzinami i opiekunami podopiecznych/mieszkańców/uczestników placówek specjalnych.
  9. Kompetencje merytoryczne i osobowościowe wychowawcy i opiekuna.
  10. Metodyka planowania i realizacji zajęć opiekuńczo-wychowawczych dla dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Metody kształcenia

Analiza tekstu z dyskusją, burza mózgów, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, projekt, gry symulacyjne, metoda działań praktycznych, metody aktywizujące.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatorium kończy się zaliczeniem z oceną, która stanowi ocenę końcową za przedmiot. Warunkiem zaliczenia jest otrzymanie pozytywnej oceny z konwersatorium.

Ocena ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen za:

  • indywidualną aktywność podczas zajęć,
  • przygotowanie i prezentację projektu (konspekt i prezentacja przykładowych zajęć opiekuńczo-wychowawczych dla dorosłych i starszych osób z niepełnosprawnością intelektualną - praca indywidualna); kryteria oceny projektu od 2 do 5 za:  a) poprawność metodyczną projektu, b) komunikatywność przekazu c) atrakcyjność zajęć d) środki edukacyjne,
  • kolokwium z treści konwersatorium; kryteria oceny za kolokwium: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%); dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).

Frekwencja: 

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS: udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia.

Literatura podstawowa

  1. Brągiel J., Badora S. (red.), Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, Opole 2005.
  2. Fetzki T., Fetzka A., Dorosły z niepełnosprawnością intelektualną w sieci systemu instytucjonalnego: analiza wybranych problemów, w: Dyskursy Młodych Andragogów, 21,2020. s.  249-263.
  3. Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka: stan i perspektywy rozwoju: (wybrane zagadnienia teorii i praktyki pracy opiekuńczo-wychowawczej), Zielona Góra 1999.
  4. Wojciechowska-Charlak B., Praca opiekuńczo-wychowawcza, Kielce 2003

Literatura uzupełniająca

  1. Fetzki T., Communauté de l’Arche – wzór hostelu dla dorosłych niepełnosprawnych umysłowo niezdolnych do samodzielnej egzystencji (z doświadczeń wolontariusza), „Łużyckie Zeszyty Naukowe” 2008, nr 4, s. 106-108.
  2. Fetzka A.,  Sroczyński K., Hostel jako forma usamodzielniania osób z zaburzeniami psychicznymi, w: Łużyckie Zeszyty Naukowe, 4/2008, s. 91-95.
  3. Opieka i wychowanie w rodzinie, szkole i środowisku, red. B. Matyjas, R. Stojecka-Zuber, Kielce 2007.
  4. Wojciechowska-Charlak B., Środowiska opiekuńczo-wychowawcze, Kielce 2002.
  5. Bray, A., Definitions of Intellectual Disability: Review of the Literature. Report prepared for the National Health Committee. Wellington: Ministry of Health and Donald Beasley Institute Inc. 2003.

Uwagi

Studenci na bieżąco zapoznają się z aktami prawnymi regulującymi pracę placówek dziennych i całodobowych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną.


Zmodyfikowane przez mgr Agnieszka Fetzka (ostatnia modyfikacja: 08-04-2024 14:57)