SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Doradztwo zawodowe |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-DZNI |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2024/2025 |
Semestr | 10 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z istotą i założeniami doradztwa zawodowego, zadaniami doradcy zawodowego, instytucjami wsparcia oraz kluczowymi problemami rynku pracy (otwartego i chronionego); kształtowanie umiejętności w zakresie diagnostyki (samobadanie predyspozycji), przygotowania dokumentacji aplikacyjnej, prowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej oraz podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych.
Poradnictwo i pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Diagnostyka w pedagogice specjalnej
Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych
Wykłady:
Poradoznawstwo, poradnictwo, doradztwo zawodowe, pośrednictwo pracy – istota, rozwój, cele, zadania; model, zasady; koncepcje; aspekty prawno-organizacyjne.
Otwarty i chroniony rynek pracy - analiza teoretyczno-empiryczna (zawody deficytowe, nadwyżkowe, w równowadze; bariery w zatrudnianiu osób z niepełnosprawnościami; uprawnienia pracowników z niepełnosprawnościami; obowiązki i uprawnienia pracodawców, możliwości i problemy zawodowe osób z niepełnosprawnościami).
Polityka rynku pracy (w tym wobec osób z niepełnosprawnościami). Wybrane programy zatrudniania na współczesnym rynku pracy (krajowym, europejskim).
Dobra diagnoza jako jeden z warunków gwarantujących skuteczność działań doradcy zawodowego (analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych). Wywiad jako podstawowe narzędzie pracy doradcy zawodowego.
Ćwiczenia:
Cele, funkcje i zadania realizowane przez instytucje wspierające w podejmowaniu decyzji edukacyjno-zawodowych na poszczególnych etapach rozwoju zawodowego (edukacyjne, pozaedukacyjne).
Rola i zadania doradcy zawodowego w instytucjach edukacyjnych i pozaedukacyjnych (diagnoza doradcza, Indywidualny Plan Aktywizacji, wsparcie przygotowujące do zatrudnienia, wsparcie motywacyjne, wsparcie w zatrudnieniu - szkolenie stanowiskowe).
Samobadanie oraz analiza wyników w kontekście własnej sytuacji zawodowej, ocena predyspozycji zawodowych (w oparciu o dostępne testy).
Tworzenie dokumentów aplikacyjnych z wykorzystaniem wskazówek prezentowanych na stronach internetowych instytucji świadczących usługi z zakresu doradztwa zawodowego (analiza i ocena dostępnych wzorów).
Rozmowa kwalifikacyjna, prezentowanie mocnych stron (analiza przykładowych filmów zamieszczonych w Internecie oraz scenki symulacyjne).
Wykład z prezentacją multimedialną.
Ćwiczenia praktyczne, metoda projektu, praca w grupach, analiza przypadków, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie przygotowanych i zaprezentowanych projektów oraz aktywności.
Wykład zaliczany jest w formie egzaminu pisemnego lub ustnego (uzyskanie min. 51% punktów stanowi podstawę zaliczenia).
Ocena końcowa ustalana jest na podstawie średniej ocen z ćwiczeń i z wykładu z jednakową wagą.
Regulacje dotyczące nieobecności studenta na zajęciach: 1 nieobecność dozwolona, pozostałe (maks. 2) należy odrobić/zaliczyć na konsultacjach.
1. Bańka A., Poradnictwo zawodowe i doradztwo karier. Skale samooceny jakości procesu doradztwa zawodowego, Poznań 2004.
2. Barometr zawodów 2024, https://barometrzawodow.pl/ [02.04.2024].
3. Flaszyńska E., Interwencyjna polityka państwa na rynku pracy po 2004 r., Warszawa 2022.
4. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa 2004.
5. Klementowska A., Flaszyńska E., Rynek pracy a zmiany pokoleniowe (stan i prognozy), Zielona Góra 2018.
6. Kukla D., Duda W., Czerw-Bajer M. Osoby niepełnosprawne w systemie edukacji i poradnictwa zawodowego, Warszawa 2011.
7. Paszkowicz M.A., Garbat M. (red.), Osoby z niepełnosprawnościami na współczesnym rynku pracy. Ku pełnemu uczestnictwu w rynku pracy, Zielona Góra 2015.
8. Podoska-Filipowicz E., Zarys zawodoznawstwa, orientacji i poradnictwa zawodowego, Częstochowa 2008.
9. Rosalska M., Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego, Warszawa 2012.
10. Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. 2004 Nr 99 poz. 1001) - tekst ujednolicony opracowano na podstawie: Dz.U. z
2022 r. poz. 690, 830, 1079, 1383, 1561, 1812, 2140, 2666, 2754, z 2023 r. poz. 240.
11. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji oraz trybu i sposobów prowadzenia usług rynku
pracy (Dz.U. z dnia 22 maja 2014 r. Poz. 667).
12. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z dnia 20 lutego 2019 r., poz. 325).
1. Kozek W., Rynek pracy. Perspektywa instytucjonalna, Warszawa 2014.
2. Majewski T., Jak zatrudniać osoby niepełnosprawne? Poradnik dla pracodawców, Warszawa 2007.
3. Majewski T., Poradnictwo zawodowe i pośrednictwo pracy dla osób niepełnosprawnych. Poradnik dla urzędów pracy, Warszawa 2011.
4. Pietrulewicz B., Paszkowicz M.A., Osoby z niepełnosprawnościami na współczesnym rynku pracy, Zielona Góra 2010.
5. Szydlik-Leszczyńska A., Funkcjonowanie współczesnego rynku pracy, Warszawa 2012.
6. Zeszyty Informacyjno-Metodyczne Doradcy Zawodowego.
7. Rynek Pracy - czasopismo.
Zmodyfikowane przez dr Aneta Klementowska (ostatnia modyfikacja: 08-04-2024 20:08)