Poznanie przez studentów zagadnień dotyczących wspomagania instytucjonalnego i pozainstytucjonalnego dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną (w tym form opieki, wsparcia, aktywizacji oraz rehabilitacji społecznej i zawodowej) w różnych sferach ich funkcjonowania (rodzinnej, społecznej, zawodowej).
Uzyskanie wiedzy na temat zasad oraz norm prawnych i etycznych obowiązujących w ww. sferze.
Poznanie praktycznych implikacji w zakresie wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną, w szczególności w świetle koncepcji vulnerability.
Zmotywowanie studentów do projektowania i wdrażania działań innowacyjnych w obszarze wsparcia instytucjonalnego i pozainstytucjonalnego dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Prerequisites
Wiedza i umiejętności pozyskane w dotychczasowym przebiegu studiów: student potrafi wyjaśnić i opisać pojęcia z zakresu pedagogiki specjalnej i jej subdyscyplin (w szczególności zagadnień dotyczących niepełnosprawności intelektualnej i sprzężonej), psychologii ogólnej i psychologii rozwoju człowieka w cyklu życia oraz analizować zjawiska społeczne zachodzące w rodzinie i społeczeństwie.
Scope
Wykłady:
Osoby z niepełnosprawnością w polityce społecznej państwa (zakres działań różnych podmiotów - na szczeblu centralnym, regionalnym, lokalnym, podstawowe zobowiązania, cele ich działalności).
Ramy prawne powoływania i funkcjonowania instytucji wspierających osoby z niepełnosprawnością, w tym z niepełnosprawnością intelektualną, w różnych sferach życia (Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, Ustawa o pomocy społecznej, Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego, Ustawa o ekonomii społecznej, Ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, projekty nowych ustaw i rozporządzeń).
Instytucje zabezpieczenia społecznego w zakresie orzecznictwa (ZUS, KRUS, sektorowe zakłady ubezpieczeń społecznych MON i MSW, powiatowe zespoły ds. orzekania o niepełnosprawności) oraz działalność PFRON.
Formy opieki, wsparcia, aktywizacji i rehabilitacji społecznej i zawodowej dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną (instytucje opiekuńcze i alternatywne formy życia w Polsce i innych państwach: domy pomocy społecznej, mieszkalnictwo chronione, asysta osobista).
Przykładowe programy wsparcia realizowane w Polsce i innych państwach (ukierunkowane na realizację potrzeb i społecznego uczestnictwa życia dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną).
Wybrane problemy dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną dotyczące sfery ich wsparcia instytucjonalnego i pozainstytucjonalnego (problem przemocy w kontekście formalnych i nieformalnych relacji opiekuńczych, koncepcja vulnerability i jej praktyczne implikacje w zakresie wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną, problem marginalizacji i wykluczenia społecznego ww. grupy osób i ich rodzin, problematyka "instytucji totalnych", problematyka autonomii i godności osób z niepełnosprawnością intelektualną).
Ćwiczenia.
Instytucje opieki zdrowotnej i rehabilitacji medycznej (NFZ, wydziały zdrowia urzędów administracji publicznej wszystkich szczebli, publiczne i niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej, zakłady opiekuńczo-lecznicze, hospicja).
Instytucje pomocy społecznej (powiatowe centra pomocy rodzinie, miejskie i gminne ośrodki pomocy społecznej, domy pomocy społecznej, mieszkania chronione, usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, opieka wytchnieniowa, asystent osoby niepełnosprawnej, środowiskowe domy samopomocy, kluby samopomocy, domy dziennego pobytu)
Instytucjei placówki oświatowe (kuratoria, szkoły publiczne i niepubliczne, szkoły specjalne, ośrodki szkolno-wychowawcze, ośrodki poradnictwa psychologicznego i pedagogicznego, szkoły zawodowe).
Instytucje rynku pracy (wojewódzkie i powiatowe urzędy pracy, Ochotnicze Hufce Pracy, agencje zatrudnienia, instytucje szkoleniowe, organizacje pracodawców, związki zawodowe)
Zakłady pracy chronionej i podmioty ekonomii społecznej (warsztaty terapii zajęciowej, zakłady aktywizacji zawodowej, centra integracji społecznej, kluby integracji społecznej, przedsiębiorstwa społeczne - np. spółdzielnie socjalne, podmioty sfery gospodarczej utworzone w związku z realizacją celu społecznego- spółki non-profit, spółdzielnie pracy)
Stowarzyszenia i fundacje prowadzące działalność w sferze odpłatnej i nieodpłatnej działalności pożytku publicznego na rzecz osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin.
Instytucje odpowiedzialne za likwidację barier w przestrzeni publicznej (wydziały architektury i wydziały transportu publicznego urzędów wszystkich szczebli administracji publiczne rządowej i samorządowej, nadzór budowlany, przedsiębiorstwa transportu publicznego, nadzór komunikacji elektronicznej, kierownicy instytucji publicznych wszystkich szczebli, PFRON).
Teaching methods
Wykłady: wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją.
Ćwiczenia: analiza tekstu z dyskusją, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, projekt - prezentacja formy i/lub instytucji wsparcia
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Wykłady:
Egzamin z treści wykładów; kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%), dostateczny plus /61-70%), dobry (71-80%), dobry plus (81-90%), bardzo dobry (91-100%).
Ćwiczenia:
Ćwiczenia kończą się zaliczeniem z oceną. Ocena z ćwiczeń ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen za:
indywidualną aktywność podczas zajęć,
przygotowanie i prezentację określonego zagadnienia programowego – praca grupowa; kryteria oceny projektu od 2 do 5 za: a) poprawność metodyczną projektu, b) komunikatywność przekazu c) atrakcyjność zajęć d) środki edukacyjne;
kolokwium z treści ćwiczeń; kryteria oceny za kolokwium: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%); dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).
Ocena końcowa:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywnie zdany egzamin z wykładów i pozytywna ocena z ćwiczeń; oceną końcową jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.
Frekwencja:
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS: udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia.
Recommended reading
Cytowska B., Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach codzienności Analiza badań – krytyka podejść – propozycje rozwiązań, Toruń 2011.
Gąciarz B., Kubicki P., Rudnicki S., System instytucjonalnego wsparcia osób niepełnosprawnych w Polsce – diagnoza, Kraków 2014.
Głodkowska J., Giryński, A. (red)., Osobowość, Samorealizacja, Odpowiedzialność, Autonomia - teoria, empiria i praktyka rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa 2004.
Summary overview of types and characteristics of institutional and community-based services for persons with disabilities available across the EU, FRA – European Union Agency for Fundamental Rights, Vienna 2017
Further reading
Bidzan M., Bieleninik Ł., Szulman-Wardal A. (red.), Niepełnosprawność ruchowa w ujęciu bio-psycho-społecznym. Wyzwania diagnozy rehabilitacji i terapii, Gdańsk 2015.
Głodkowska, J., Giryński, A. (red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa - od bierności do aktywności, Kraków 2006.
Literatura i akty prawne na bieżąco zalecane przez prowadzącego.
Notes
Modified by mgr Agnieszka Fetzka (last modification: 08-04-2024 13:34)