SylabUZ
Course name | Diagnoza funkcjonalna osób z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową |
Course ID | 05.6-WP-PSSM-DFCN |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Special education |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2024/2025 |
Semester | 7 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Cel: wyposażenie w wiedzę i umiejętności, które są niezbędne do przeprowadzania diagnozy funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością ruchową oraz ucznia z chorobę przewlekłą.
Podstawowa wiedza z zakresu procesów rozwojowych człowieka, funkcjonowania osób przewlekle chorych oraz osób z niepełnosprawnością ruchową oraz podstaw diagnozy psychopedagogicznej zdobytą na przedmiotach: "Biomedyczne podstawy rozwoju człowieka i wychowania", "Psychologia rozwoju człowieka", "Wprowadzenie do
pedagogiki specjalnej" oraz "Diagnostyka w pedagogice specjalnej".
Tematyka wykładów:
Diagnoza w pedagogice specjalnej - rola i cel diagnozy. Rodzaje i zasady diagnozy w pedagogice specjalnej. Etapy diagnozy w pedagogice specjalnej. Charakterystyka procesu diagnostycznego osoby z niepełnosprawnością ruchową oraz osoby z chorobą przewlekłą. Rodzaje, narzędzia i techniki procesu diagnostyki w pedagogice specjalnej. Diagnoza funkcjonalna osoby z niepełnosprawnością ruchową oraz osoby z chorobą przewlekłą.
Tematyka ćwiczeń:
Rozpoznanie potrzeb, możliwości i potencjału osoby z niepełnosprawnością ruchową oraz osoby z chorobą przewlekłą. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU) dla ucznia z niepełnosprawnością ruchową i indywidualna karta potrzeb dla ucznia z chorobę przewlekłą. Obszary diagnozy funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością ruchową oraz z chorobą przewlekłą. Narzędzia do diagnozowania poziomu funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością ruchową oraz dla ucznia z chorobą przewlekłą. Konstrukcja arkusza oceny poziomu funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością ruchową w wybranym obszarze i na wybranym poziomie funkcjonowania.
Wykład: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
Ćwiczenia: praca indywidualna, praca zespołowa i praca w grupach, dyskusja problemowa, metoda projektów.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady:
Aktywność i kolokwium z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ćwiczenia:
Średnia arytmetyczna ocen z: aktywnego udziału w zajęciach, przygotowanego projektu, kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ocena końcowa:
Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania (każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć). Studenci, którzy mają przyznany IOS: udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia.
1. Bidzan M., Bieleninik Ł., Szulman-Wardal A. (red.), Niepełnosprawność ruchowa w ujęciu biopsychospołecznym, Gdańsk 2015.
2. Łosiowski Z., Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Wybrane zagadnienia neurorozwojowe, Warszawa 1997.
3. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore. Opieka i wsparcie, Warszawa 2006.
1. Pilecka W., Majewicz P., Zawadzki A., Jak wspomagać psychospołeczny rozwój dzieci niepełnosprawnych somatycznie, Kraków 1999.
2. Smith D.D., Pedagogika specjalna, Warszawa 2008.
3. Obowiązujące akty prawa oświatowego.
Modified by dr Tomasz Fetzki (last modification: 23-04-2024 20:28)