SylabUZ

Generate PDF for this page

Diagnoza funkcjonalna osób z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową - course description

General information
Course name Diagnoza funkcjonalna osób z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową
Course ID 05.6-WP-PSSM-DFCN
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 7
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Regina Korzeniowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Cel: wyposażenie w wiedzę i umiejętności, które są  niezbędne do przeprowadzania diagnozy funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością ruchową oraz ucznia z chorobę przewlekłą.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu procesów rozwojowych człowieka, funkcjonowania osób przewlekle chorych oraz osób z niepełnosprawnością ruchową oraz podstaw diagnozy psychopedagogicznej zdobytą na przedmiotach: "Biomedyczne podstawy rozwoju człowieka i wychowania", "Psychologia rozwoju człowieka", "Wprowadzenie do
pedagogiki specjalnej" oraz "Diagnostyka w pedagogice specjalnej".

Scope

Tematyka wykładów:
Diagnoza w pedagogice specjalnej - rola i cel diagnozy. Rodzaje i zasady diagnozy w pedagogice specjalnej. Etapy diagnozy w pedagogice specjalnej. Charakterystyka procesu diagnostycznego osoby z niepełnosprawnością ruchową oraz osoby z chorobą przewlekłą. Rodzaje, narzędzia i techniki procesu diagnostyki w pedagogice specjalnej. Diagnoza funkcjonalna osoby z niepełnosprawnością ruchową oraz osoby z chorobą przewlekłą.

Tematyka ćwiczeń:
Rozpoznanie potrzeb, możliwości i potencjału osoby z niepełnosprawnością ruchową oraz osoby z chorobą przewlekłą. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU) dla ucznia z niepełnosprawnością ruchową i indywidualna karta potrzeb dla ucznia z chorobę przewlekłą. Obszary diagnozy funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością ruchową oraz z chorobą przewlekłą. Narzędzia do diagnozowania poziomu funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością ruchową oraz dla ucznia z chorobą przewlekłą. Konstrukcja arkusza oceny poziomu funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością ruchową w wybranym obszarze i na wybranym poziomie funkcjonowania.

Teaching methods

Wykład: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
Ćwiczenia: praca indywidualna, praca zespołowa i praca w grupach, dyskusja problemowa, metoda projektów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady:
Aktywność i kolokwium z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ćwiczenia:
Średnia arytmetyczna ocen z: aktywnego udziału w zajęciach, przygotowanego projektu, kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ocena końcowa:
Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania (każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć). Studenci, którzy mają przyznany IOS: udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia.

Recommended reading

1. Bidzan M., Bieleninik Ł., Szulman-Wardal A. (red.), Niepełnosprawność ruchowa w ujęciu biopsychospołecznym, Gdańsk 2015.
2. Łosiowski Z., Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Wybrane zagadnienia neurorozwojowe, Warszawa 1997.
3. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore. Opieka i wsparcie, Warszawa 2006.

Further reading

1. Pilecka W., Majewicz P., Zawadzki A., Jak wspomagać psychospołeczny rozwój dzieci niepełnosprawnych somatycznie, Kraków 1999.
2. Smith D.D., Pedagogika specjalna, Warszawa 2008.
3. Obowiązujące akty prawa oświatowego.

Notes


Modified by dr Tomasz Fetzki (last modification: 23-04-2024 20:28)