SylabUZ

Generate PDF for this page

Wspieranie dzieci i młodzieży w wybranych chorobach - course description

General information
Course name Wspieranie dzieci i młodzieży w wybranych chorobach
Course ID 05.6-WP-PSSM-WPSC
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 8
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Iwona Banach
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Poznanie wybranych aspektów problematyki choroby przewlekłej i niepełnosprawności ruchowej oraz wspierania dzieci i młodzieży w wybranych chorobach. 

Prerequisites

Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, pedagogiczne i socjologiczne aspekty pedagogiki leczniczej, wybrane zagadnienia z pediatrii. 

Scope

Wykłady

Pedagogiczne aspekty wspierania dzieci i młodzieży w chorobie

  1. Choroba jako sytuacja trudna. Problemy wtórne wynikające z choroby.
  2. Samoakceptacja dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością ruchową.
  3. Hospitalizacja dziecka. Istota choroby szpitalnej.
  4. Opieka zdrowotna nad uczniami chorymi przewlekle w szkole.
  5. Organizacja edukacji w podmiotach leczniczych: sanatoria, szpitale- szkoły przyszpitalne, itp.
  6. Oddziaływania psychopedagogiczne.

 

Ćwiczenia

Specyfika wybranych chorób przewlekłych:

Charakterystyka wybranych chorób przewlekłych i dysfunkcji ruchowych oraz ich wpływ na psychospołeczne i edukacyjne funkcjonowanie dziecka: choroby układu sercowo-naczyniowego, choroby układu oddechowego, choroby układu pokarmowego, niedobór wysokości ciała, zaburzenia odżywiania (anoreksja, bulimia), otyłość.

Teaching methods

Wykłady

Wykład tradycyjny, wykład z prezentacją multimedialną.

Ćwiczenia

Praca indywidualna, praca w grupach, dyskusja, praca z książką.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Ocena z egzaminu. Kryterium ocen: bardzo dobry 91-100%, dobry plus 81-90%, dobry 71-80%, dostateczny plus 61-70%, dostateczny 51-60%.

Ćwiczenia

Ocenie podlega sposób prezentacji przez studenta wybranego zagadnienia, w tym adekwatny dobór literatury, twórczy sposób jej wykorzystania, aktywny i refleksyjny udział w zajęciach oraz przygotowanie do zajęć.Na ćwiczeniach dopuszczalna jest jedna nieobecność nieusprawiedliwiona studenta. Pozostałe nieobecności student rozlicza w ramach konsultacji, po wcześniejszym ustaleniu ich zakresu z prowadzącym.

Ocena z przedmiotu

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i ćwiczeń.

Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna oceny z ćwiczeń i wykładów

Recommended reading

1. Dziecko przewlekle chore – problemy medyczne, psychologiczne i pedagogiczne, red. B. Antoszewska, To ruń 2011.

2. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore: opieka i wsparcie, Warszawa 2006.

3. Maciarz A., Pedagogika lecznicza i jej przemiany, Warszawa 2001.

4. Pecyna M. B., Dziecko i jego choroba, Warszawa 2000.

5. Pilecka W., Przewlekła choroba somatyczna w życiu i rozwoju dziecka, Kraków 2002.

6. Tobiasz-Adamczyk B., Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby, Wydawnictwo UJ, Kraków 2000

7. B. Woynarowska (red.), Uczniowie z chorobami przewlekłymi: jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację , PWN, Warszawa 2010

Further reading

 Banach I., A. Soroka_Fedorczuk (red.), Dziecko w zdrowiu i chorobie. Wybrane problemy, Wydawnictwo internetowe e-bookowo, Wydanie I 2017

Choroba dziecka w twoim życiu: o dzieciach ciężko i przewlekle chorych i ich rodzicach, red. E. Góralczyk, Warszawa 1996.

Jablow M. M., Na bakier z jedzeniem. Anoreksja. Bulimia. Otyłość, GWP, Gdańsk 1993.

Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży, W. Pilecka, Kraków 2011.

Rudek I., Disabled children in Poland - basic assumptions of social integration, [w:] A. Nowak-Łojewska, A. Olczak, A. Soroka-Fedorczuk (editors), Education of a young child - reflections, problems, experiencres, Zielona Góra 2009. 

Ziółkowska B., Dziecko chore w domu, szkole i u lekarza. Jak wspomagać rozwój dzieci przewlekle chorych, GWP, Gdańsk 2010

Notes


Modified by dr Iwona Banach (last modification: 17-04-2024 12:21)