SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka pracy z uczniami z przewlekłą, terminalną chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową w szkole I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka pracy z uczniami z przewlekłą, terminalną chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową w szkole I
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MPS1
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Lidia Wawryk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  • przedstawienie założeń metodycznych w pracy z uczniami przewlekle, terminalnie chorymi oraz z niepełnosprawnością ruchową w szkole.
  • zapoznanie słuchaczy z różnorodnymi metodami, środkami i technikami stosowanymi w trakcie oddziaływań wychowawczych.
  • przekazanie podstawowej wiedzy o problemach uczniów przewlekle, terminalnie chorych oraz z niepełnosprawnością ruchową w szkole.

Wymagania wstępne

Pedagogika ogólna, psychologia ogólna, pedagogika specjalna, pedagogika lecznicza. 

Zakres tematyczny

Problematyka konwersatorium:

Chore dziecko w środowisku rodzinnym i w grupie rówieśniczej.

Rola szkoły w pracy z uczniami przewlekle, terminalnie chorymi o raz z niepełnosprawnością ruchową.

Charakterystyka chorób doznawanych przez uczniów przewlekle chorych oraz z niesprawnością ruchową.

Wpływ zaburzeń sfery poznawczej, emocjonalnej, fizycznej i społecznej na zachowanie dzieci. Zagrożenia rozwoju tkwiące w procesie leczenia.

Specyfika oddziaływań wobec dzieci np. chorujących na alergię, astmę, hemofilię, padaczkę, cukrzycę, depresję itd.

Wybrane jednostki chorobowe powodujące deformacje narządu ruchu.

Metody, formy i środki oddziaływania metodycznego w grupie uczniów przewlekle i terminalnie chorych o raz z niepełnosprawnością ruchową.

Planowanie pracy metodycznej (schemat konspektu, przeprowadzenie wzorcowych zajęć adresowanych wobec dzieci przewlekle chorych uwzględniając specyfikę choroby oraz możliwości dzieci.

Przeciwdziałanie zagrożeniom i sytuacjom trudnym u dzieci, wynikającym ze specyfiki choroby (np. zaburzenia lękowe, zachowania agresywne, depresja).

Trudności i o graniczenia w procesie uczenia się dziecka z chorobą przewlekłą wynikające: z hospitalizacji, rodzaju choroby, uszkodzeń, meto d leczenia (unieruchomienia, rehabilitacji).

Organizacja warsztatu pracy.

Metody kształcenia

Praca w grupach, metoda projektów, gry symulacyjne, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocenę końcową stanowi suma ocen otrzymaną przez studenta z: oceny aktywności na zajęciach, ocena konspektu,  przeprowadzenia  zajęć tematycznych związanych z jednostką chorobową dziecka. Ocenę łączną stanowi średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest  zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia). 

Literatura podstawowa

1. Binnebesel J., Bohdan Z., Krakowiak P. Przewlekle chore dziecko w domu. Poradnik dla rodziny i opiekunów. 2013.

2. Cytowska B., Winczura B., Stawarski A. (red.)  Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków 2008.

3. Cytowska B., Winczura B., (red.) Dziecko chore: zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne. Kraków 2007.

4. Góralczyk E., Choroba dziecka w twoim życiu, Warszawa 1996.

5. Jugowar B., Dziecko somatycznie odmienne [w:] Dziecko niepełnosprawne w rodzinie (red.) I. Obuchowska, Warszawa 1995.

6. Maciarz A., Psychoemocjonalne i wychowawcze problemy dzieci przewlekle chorych, Kraków 2001.

7. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore w roli ucznia, Kraków 1998.

8. Maciarz A., Dziecko długotrwale chore. Poradnik opiekuńczo - wychowawczy, Zielona Góra 1996.

9. Stawarski A., Winczura B., Cytowska B. Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków 2013.

10. Winczura B., Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne. Kraków 2007.

11. Ziółkowska B.,  Dziecko chore w domu, w szkole i u lekarza. Gdańsk 2010.

 

 

Literatura uzupełniająca

1. Hobbs N., Perrin J.M., Ireys H.T. Chronically ill children and their families. San Francisco-London 1985.

2. Konieczna I., Praca z dzieckiem przewlekle chorym [w:] Głodkowska J. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa 2011.

3. Obuchowska I., Krawczyński M, Chore dziecko. Warszawa 1991.

4. Pilecka W., Pilecki J., Rewalidacja dzieci przewlekle chorych i kalekich. Kraków 1989.

5. Pilecka W., Choroba przewlekła w życiu i rozwoju dziecka [w:] Pilecka W., Majewicz P., Zawadzki P. (red.). Jak wspomagać psychospołeczny rozwój dzieci niepełnosprawnych somatycznie. Kraków 1999.

6. Pilecka W., Przewlekła choroba somatyczna w życiu i rozwoju dziecka. Problemy psychologiczne. Kraków 2002.

7. Poradniki zawarte na stronie www. ORE.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 16-04-2024 22:34)