SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka pracy z uczniami z przewlekłą, terminalną chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową w szkole II - course description

General information
Course name Metodyka pracy z uczniami z przewlekłą, terminalną chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową w szkole II
Course ID 05.6-WP-PSSM-MTPL
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 8
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Lidia Wawryk
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 30 2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest:

  • przedstawienie założeń metodycznych w pracy z uczniami przewlekle, terminalnie chorymi oraz z niepełnosprawnością ruchową w szkole.
  • zapoznanie słuchaczy z różnorodnymi metodami, środkami i technikami stosowanymi w trakcie oddziaływań wychowawczych.
  • przekazanie podstawowej wiedzy o problemach uczniów  (w okresie dorastania i starszych) przewlekle, terminalnie chorych oraz z niepełnosprawnością ruchową w szkole.

 

Prerequisites

Pedagogika ogólna, psychologia ogólna, pedagogika specjalna, pedagogika lecznicza.

Scope

Problematyka konwersatorium:

Chore dziecko (w okresie dorastania) w środowisku rod innym i w grupie rówieśniczej.

Rola szkoły w pracy z uczniami przewlekle, terminalnie chorymi o raz z niepełnosprawnością ruchową.

Charakterystyka chorób doznawanych przez uczniów przewlekle chorych o raz z niesprawnością ruchową.

Wpływ zaburzeń sfery poznawczej, emocjonalnej, fizycznej i społecznej na zachowanie młodzieży. Zagrożenia rozwoju tkwiące w procesie leczenia

Specyfika oddziaływań wobec młodzież y np. chorujących na alergię, astmę, hemofilię, padaczkę, cukrzycę , depresję itd.

Wybrane jednostki chorobowe powodujące deformacje narządu ruchu.

Metody, formy i środki oddziaływania metodycznego w grupie uczniów przewlekle i terminalnie chorych oraz z niepełnosprawnością ruchową.

Planowanie pracy metodycznej (schemat konspektu, przeprowadzenie przykładowych zajęć adresowanych wobec młodzieży przewlekle chorych uwzględniając specyfikę choroby oraz możliwości dzieci.

Przeciwdziałanie zagrożeniom i sytuacjom trudnym u młodzieży, wynikającym ze specyfiki choroby (np. zaburzenia lękowe, zachowania agresywne, depresja).

Trudności i ograniczenia w procesie uczenia się dziecka z chorobą przewlekłą wynikające: z hospitalizacji, rodzaju choroby, uszkodzeń, metod leczenia (unieruchomienia, rehabilitacji).

Organizacja warsztatu pracy.

 

 

Teaching methods

Praca w grupach, metoda projektów, gry symulacyjne, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ocena z konwersatorium:   przygotowanie konspektu (ocena) oraz przeprowadzenie zajęć tematycznych związanych z jednostką chorobową dziecka. 

Ocena końcowa: oceną końcową jest ocena z konwersatorium.

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest  zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia). 

Recommended reading

1. Antoszewska B., (red.), Dziecko przewlekle chore – problemy medyczne, psychologiczne i pedagogiczne, Toruń 2011.

2. Arusztowicz B., Bąkowski W., Dziecko niepełnosprawne z dysfunkcją narządu ruchu, Kraków 2001.

3. Banach I., Soroka-Fedorczuk A., Dziecko w zdrowiu i chorobie. Wybrane aspekty, ebook.

3. Cytowska B., Winczura B., Stawarski A. (red.), Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju.  Kraków 2008.

4. Cytowska B., Winczura B., (red.) Dziecko chore: zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne. Kraków  2007.

5. Góralczyk E., Choroba dziecka w Twoim życiu, Warszawa 1996.

6. Jugowar B., Dziecko somatycznie odmienne  [w:] Dziecko niepełnosprawne w rodzinie (red.) I. Obuchowska, Warszawa 1995.

7. Maciarz A., Psychoemocjonalne i wychowawcze problemy dzieci przewlekle chorych, Kraków 2001.

8. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore w roli ucznia, Kraków 1998.

9. Maciarz A., Dziecko długotrwale chore. Poradnik opiekuńczo - wychowawczy, Zielona Góra 1996.

10.Stawarski A., Winczura B., Cytowska B. Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków 2013.

11. Ziółkowska B., Dziecko chore w domu, szkole i u lekarza. Jak wspomagać rozwój dzieci przewlekle chorych, Gdańsk 2010.

12. Woynarowska I., (red.), Uczniowie z chorobami przewlekłymi: jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację, Warszawa 2010.

Further reading

1. Hobbs N., Perrin J.M., Ireys H.T. Chronically ill children and their families. San Francisco-London 1985.

2. Janion E., Dziecko przewlekle chore w rodzinie, Zielona Góra 2007.

3. Konieczna I., Praca z dzieckiem przewlekle chorym [w:] Głodkowska J. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa 2011.

4. Obuchowska I., Krawczyński M, Chore dziecko. Warszawa 1991.

5. Pilecka W., Pilecki J., Rewalidacja dzieci przewlekle chorych i kalekich. Kraków 1989.

6. Pilecka W., Choroba przewlekła w życiu i rozwoju dziecka [w:] Pilecka W., Majewicz P., Zawadzki P. (red.). Jak wspomagać psychospołeczny rozwój dzieci niepełnosprawnych somatycznie. Kraków 1999.

7. Pilecka W., Przewlekła choroba somatyczna w życiu i rozwoju dziecka. Problemy psychologiczne. Kraków 2002.

8.  Poradniki zawarte na stronie www. ORE

Notes


Modified by dr Tomasz Fetzki (last modification: 17-04-2024 05:39)