Przekazanie studentom wiedzy na temat seksualności osób przewlekle chorych oraz osób z niepełnosprawnością ruchową, zdrowia seksualnego, prawidłowości rozwoju psychoseksualnego, aktywności seksualnej i jej biologicznych, psychicznych, społecznych i etycznych uwarunkowań a także wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień pedagogiki seksualnej. Kształtowanie właściwego stosunku do wspierania rozwoju psychoseksualnego wychowanka i podejmowania działań profilaktycznych.
Prerequisites
Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania, psychologii ogólnej oraz seksuologii
Scope
Wykłady
Seksualność człowieka. Biologiczne, społeczne i kulturowe uwarunkowania aktywności seksualnej.
Zdrowie seksualne i reprodukcyjne osób z niepełnosprawnością ruchową.
Pojęcie normy w seksuologii; zaburzenia seksualne.
Przedmiot, cele i zadania pedagogiki seksualnej - zakres definicyjny.
Edukacja seksualna w Polsce. Rozdźwięk pomiędzy potrzebami i realizacją.
Standardy i wytyczne kompleksowej edukacji seksualnej. Rekomendacje dotyczące realizacji edukacji seksualnej na różnych poziomach.
Rehabilitacja seksualna.
Ćwiczenia
Mity i stereotypy związane z seksualnością osób z niepełnosprawnością ruchową.
Rozwój psychoseksualny człowieka.
Normatywne zachowania seksualne.
Płeć człowieka w wymiarze biologicznym, psychologicznym i społeczno-kulturowym.
Tożsamość płciowa i psychoseksualna.
Problemowe zachowania seksualne.
Teaching methods
Wykłady
wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia
dyskusja, pogadanka heurystyczna, metoda projektów
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Wykłady
Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną.
Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test z progami punktowymi. Ocenę końcową z wykładu wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z testu, które są przeliczane na stopnie wg. skali: 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68- 75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2,
Ćwiczenia
Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną.
Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa.
Nieobecność należy odrobić w ramach zajęć z inną grupą lub w formie pracy pisemnej o objętości 1 strony A4.
Końcowa ocena z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń i wykładów.
Recommended reading
Bancroft J. (2011), Seksualność człowieka, Elsevier Urban & Partner, Wrocław
Izdebski Z. (2005), Postawy Polaków wobec seksualności osób niepełnosprawnych ruchowo i intelektualnie, w: Głodkowska J., Giryński A. (red.), Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną – uwalnianie od schematów i uprzedzeń, APS, Warszawa
Izdebski Z., Długołęcka A., Radomski D. (2015), Psychoseksualne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością fizyczną. Studium badawcze, Wyd. UZ, Zielona Góra
Further reading
Izdebski Z. (2012), Seksualność Polaków na początku XXI wieku. Studium badawcze, Wyd. UJ, Kraków
Ostrowska A. (2007), O seksualności osób niepełnosprawnych, GRAMOND, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa
Radomski D. (2005), Czynniki utrudniające realizację życia erotycznego osób niepełnosprawnych fizycznie, Seksuologia Polska; 3(1):8-12.
Rowen, T. S., Stein, S., & Tepper, M. (2015). Sexual Health Care for People with Physical Disabilities. The Journal of Sexual Medicine, 12(3), 584–589.
Notes
-
Modified by mgr Alicja Kozakiewicz (last modification: 10-04-2024 10:33)