Specjalistyczne przygotowanie studentów do pracy terapeutycznej z dziećmi i osobami dorosłymi z różnymi schorzeniami, przebywającymi w placówkach leczniczych.
Nabycie przez studentów umiejętności organizowania oddziaływań terapeutycznych i dokonanie właściwego doboru form oraz metod do indywidualnych potrzeb dzieci, młodzieży i dorosłych przebywających w placówkach leczniczych.
Prerequisites
Wiedza i umiejętności pozyskane w dotychczasowym przebiegu studiów: student potrafi wyjaśnić i opisać pojęcia z zakresu pedagogiki ogólnej pedagogiki specjalnej i jej subdyscyplin (w szczególności zagadnień dotyczących niepełnosprawności narządu ruchu oraz chorób przewlekłych - psychicznych i somatycznych oraz terminalnych), psychologii ogólnej i psychologii rozwoju człowieka w cyklu życia oraz analizować zjawiska społeczne zachodzące w rodzinie i społeczeństwie.
Scope
Konwersatorium:
Cele i zadania placówek terapeutycznych (w szpitalach, klinikach, oddziałach terapeutycznych dziennego pobytu).
Podstawy metodyki kształcenia i wychowania terapeutycznego: metodyka kształcenia dzieci z chorobą przewlekłą, zadania szkoły w placówce leczniczej.
Placówka oświatowo - wychowawcza w zakładzie leczniczym: planowanie pracy dydaktyczno - wychowawczej.
Planowanie metodyki zajęć terapeutycznych na różnych poziomach funkcjonowania dzieci. Praca grupowa i indywidualna.
Formy i metody oddziaływań terapeutycznych wobec osób przebywających w placówkach leczniczych.
Specjalistyczne formy oddziaływań wobec osób przejawiających problemy w funkcjonowaniu, np. zachowania agresywne, wycofanie.
Kontekst etyczny w pracy nauczyciela-terapeuty.
Nowoczesne technologie w edukacji uczniów przewlekle chorych i z niepełnosprawnością ruchową.
Teaching methods
burza mózgów, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, projekt, gry symulacyjne.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Konwersatorium kończy się zaliczeniem z oceną, która stanowi ocenę końcową za przedmiot.
Ocena ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen za:
indywidualną aktywność podczas zajęć,
przygotowanie konspektu i przeprowadzenie przykładowych zajęć terapeutycznych - praca indywidualna); kryteria oceny projektu od 2 do 5 za: a) poprawność metodyczną zajęć, b) komunikatywność przekazu c) atrakcyjność zajęć d) środki edukacyjne,
test z pytaniami otwartymi i zamkniętymi; kryteria oceny: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%); dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).
Frekwencja:
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
Recommended reading
Cytowska B., Winczura B., Stawarski A., (red.), Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Kraków 2013.
Cytowska B., Winczura B., (red.) Dziecko chore: zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne. Kraków 2007.
Góralczyk E., Dziecko przewlekle chore. Psychologiczne aspekty funkcjonowania dziecka w szkole i przedszkolu. Warszawa 2009.
Maciarz A., Dziecko przewlekle chore: opieka i wsparcie, Warszawa 2006.
Maciarz A., Dziecko przewlekle chore w roli ucznia, Kraków 1998
Winczura B., Emocje dzieci i młodzieży z trudnościami w rozwoju i zachowaniu. Kraków 2017.
Ziółkowska B., Dziecko chore w domu, w szkole i u lekarza: jak wspomagać rozwój dzieci przewlekle chorych. Sopot 2010.
Further reading
Banach I., Soroka-Fedorczuk A. (red.) (2017). Dziecko w zdrowiu i chorobie. Wybrane problemy, Będzin: E-bookowo. ISBN 9788378597940.
Kott T. Uczeń z przewlekłą chorobą i uczeń z zaburzeniami psychicznymi w szkole ogólnodostępnej: poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych. Warszawa 2005.
Kutscher M.L., Attwood T., Wolff R.R., Dzieci z zaburzeniami łączonymi. ADHD trudności w nauce, zespół Aspergera, zespół Tourett’a, depresja dwubiegunowa i inne zaburzenia, Warszawa 2007.
O’regan F., Jak pracować z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych? , Poznań 2005.
Szczupał B., Wykorzystanie książki w terapii dziecka przewlekle chorego w zakładzie leczniczym, [w:] Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w ekosystemie (red.) W. Pilecka i in., Kielce 2005, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej
Barros L, Gaspar de Matos M & Batista-Foguet JM. Chronic diseases, social context and adolescent health. Rev Bras Ter Cogn. 2008; 4(1).
Notes
Modified by dr Tomasz Fetzki (last modification: 17-04-2024 14:25)