SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka zajęć terapeutycznych w placówkach leczniczych - course description

General information
Course name Metodyka zajęć terapeutycznych w placówkach leczniczych
Course ID 05.6-WP-PSSM-MZT
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 9
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Lidia Wawryk
  • mgr Agnieszka Fetzka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 30 2 Credit with grade

Aim of the course

  1. Specjalistyczne przygotowanie studentów do pracy terapeutycznej z dziećmi i osobami dorosłymi z różnymi schorzeniami, przebywającymi w placówkach leczniczych.
  2. Nabycie przez studentów umiejętności organizowania oddziaływań terapeutycznych i dokonanie właściwego doboru form oraz metod do indywidualnych potrzeb dzieci, młodzieży i dorosłych przebywających w placówkach leczniczych. 

Prerequisites

Wiedza i umiejętności pozyskane w dotychczasowym przebiegu studiów: student potrafi wyjaśnić i opisać pojęcia z zakresu pedagogiki ogólnej pedagogiki specjalnej i jej subdyscyplin (w szczególności zagadnień dotyczących niepełnosprawności narządu ruchu oraz chorób przewlekłych - psychicznych i somatycznych oraz terminalnych), psychologii ogólnej i psychologii rozwoju człowieka w cyklu życia oraz analizować zjawiska społeczne zachodzące w rodzinie i społeczeństwie.

Scope

Konwersatorium:

  1. Cele i zadania placówek terapeutycznych (w szpitalach, klinikach, oddziałach terapeutycznych dziennego pobytu).
  2. Podstawy metodyki kształcenia i wychowania terapeutycznego: metodyka kształcenia dzieci z chorobą przewlekłą, zadania szkoły w placówce leczniczej.
  3. Placówka oświatowo - wychowawcza w zakładzie leczniczym:  planowanie pracy dydaktyczno - wychowawczej.
  4. Planowanie metodyki zajęć terapeutycznych na różnych poziomach funkcjonowania dzieci. Praca grupowa i indywidualna.
  5. Formy i metody oddziaływań terapeutycznych wobec osób przebywających w placówkach leczniczych. 
  6. Specjalistyczne formy oddziaływań wobec osób przejawiających problemy w funkcjonowaniu, np. zachowania agresywne, wycofanie.
  7. Kontekst etyczny w pracy nauczyciela-terapeuty.
  8. Nowoczesne technologie w edukacji uczniów przewlekle chorych i z niepełnosprawnością ruchową.

Teaching methods

 burza mózgów, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, projekt, gry symulacyjne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Konwersatorium kończy się zaliczeniem z oceną, która stanowi ocenę końcową za przedmiot.

Ocena ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen za:

  • indywidualną aktywność podczas zajęć,
  • przygotowanie konspektu  i przeprowadzenie przykładowych zajęć terapeutycznych - praca indywidualna); kryteria oceny projektu od 2 do 5 za:  a) poprawność metodyczną zajęć, b) komunikatywność przekazu c) atrakcyjność zajęć d) środki edukacyjne,
  • test z pytaniami otwartymi i zamkniętymi; kryteria oceny: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%); dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).

Frekwencja: 

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).

Recommended reading

  1. Cytowska B., Winczura B., Stawarski A., (red.), Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Kraków 2013. 
  2. Cytowska B., Winczura B., (red.) Dziecko chore: zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne. Kraków 2007.
  3. Góralczyk E., Dziecko przewlekle chore. Psychologiczne aspekty funkcjonowania dziecka w szkole i przedszkolu. Warszawa 2009.
  4. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore: opieka i wsparcie, Warszawa 2006.
  5. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore w roli ucznia, Kraków 1998
  6. Winczura B., Emocje dzieci i młodzieży z trudnościami w rozwoju i zachowaniu. Kraków  2017.
  7. Ziółkowska B., Dziecko chore w domu, w szkole i u lekarza: jak wspomagać rozwój dzieci przewlekle chorych. Sopot 2010.

 

Further reading

  1. Banach I., Soroka-Fedorczuk A. (red.) (2017). Dziecko w zdrowiu i chorobie. Wybrane problemy, Będzin: E-bookowo. ISBN 9788378597940.
  2. Kott T. Uczeń z przewlekłą chorobą i uczeń z zaburzeniami psychicznymi w szkole ogólnodostępnej: poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych.  Warszawa 2005.
  3. Kutscher M.L., Attwood T., Wolff R.R., Dzieci z zaburzeniami łączonymi. ADHD trudności w nauce, zespół Aspergera, zespół Tourett’a, depresja dwubiegunowa i inne zaburzenia, Warszawa 2007.
  4. O’regan F., Jak pracować z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych? , Poznań 2005.
  5. Szczupał B., Wykorzystanie książki w terapii dziecka przewlekle chorego w zakładzie leczniczym, [w:] Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w ekosystemie (red.) W. Pilecka i in., Kielce 2005, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej
  6. Barros L, Gaspar de Matos M & Batista-Foguet JM. Chronic diseases, social context and adolescent health. Rev Bras Ter Cogn. 2008; 4(1).

Notes


Modified by dr Tomasz Fetzki (last modification: 17-04-2024 14:25)