SylabUZ

Generate PDF for this page

Pomoc dzieciom z trudnościami w uczeniu się - course description

General information
Course name Pomoc dzieciom z trudnościami w uczeniu się
Course ID 05.6-WP-PSSM-PDTU
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 9
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Regina Korzeniowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z formami pomocy dzieciom z trudnościami w uczeniu się, z procedurą diagnostyczną i metodami pracy terapeutycznej z uczniami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

Prerequisites

Znajomość podstaw pedagogiki specjalnej oraz z zakresu planowania i udzielania pomocy psychologicznej dzieciom i młodzieży.

Scope

  • Diagnoza specyficznych trudności w uczeniu się.
  • Formy i rodzaje ćwiczeń funkcji percepcyjno-motorycznych (wzrokowo-przestrzennych, słuchowo-językowych, kinestetyczno-ruchowych).
  • Ćwiczenia doskonalące umiejętność czytania i pisania.
  • Ćwiczenia wspomagające myślenie i umiejętności matematyczne.
  • Organizacja zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.
  • Opracowanie ramowych programów terapeutycznych dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
  • Kierunki współpracy z rodzicami dzieci z trudnościami w uczeniu się – propozycje rozwiązań praktycznych.
  • Unormowania prawne pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze SPE, z trudnościami w uczeniu się.

Teaching methods

Metoda projektu, praca w grupach, praca z materiałami źródłowymi, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ocena z konwersatorium: ocena obejmuje ocenę przygotowania i aktywnego udziału w zajęciach; pozytywną oceną z kolokwium (powyżej 50%); przygotowanie projektu tj ramowych programów terapeutycznych dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Ocenę łączną z konwersatorium będzie stanowić średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.

Ocena ostateczna: ocenę ostateczną stanowi ocena z konwersatorium.

Frekwencja: Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania (każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć). Studenci, którzy mają przyznany IOS: udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia. 

Recommended reading

  1. Barańska M., Ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci 6-9 letnich, Gdańsk 2014.
  2. Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji, dysortografii i dysgrafii, Gdańsk 2011.
  3. Franczyk A., Krajewska K., Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju, Kraków 2003.
  4. Gładyszewska-Cylulko J., Arteterapia w pracy pedagoga. Teoretyczne i praktyczne podstawy terapii przez sztukę, Kraków 2011.
  5. Mickiewicz J., Dysleksja rozwojowa: podstawy diagnozy i terapii, Toruń 2013. 

Further reading

  1. Glodkowska J., Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa 2010.
  2. Słupek K., Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań, Gdańsk 2018.
  3. Aktualne przepisy prawa.
  4. Crawford, A., Teaching and Learning Strategies for the Thinking Classroom. New York 2005.

Notes


Modified by dr Tomasz Fetzki (last modification: 25-04-2024 23:40)