Zapoznanie studentów z formami pomocy dzieciom z trudnościami w uczeniu się, z procedurą diagnostyczną i metodami pracy terapeutycznej z uczniami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Prerequisites
Znajomość podstaw pedagogiki specjalnej oraz z zakresu planowania i udzielania pomocy psychologicznej dzieciom i młodzieży.
Scope
Diagnoza specyficznych trudności w uczeniu się.
Formy i rodzaje ćwiczeń funkcji percepcyjno-motorycznych (wzrokowo-przestrzennych, słuchowo-językowych, kinestetyczno-ruchowych).
Ćwiczenia doskonalące umiejętność czytania i pisania.
Ćwiczenia wspomagające myślenie i umiejętności matematyczne.
Organizacja zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.
Opracowanie ramowych programów terapeutycznych dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Kierunki współpracy z rodzicami dzieci z trudnościami w uczeniu się – propozycje rozwiązań praktycznych.
Unormowania prawne pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze SPE, z trudnościami w uczeniu się.
Teaching methods
Metoda projektu, praca w grupach, praca z materiałami źródłowymi, dyskusja.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Ocena z konwersatorium: ocena obejmuje ocenę przygotowania i aktywnego udziału w zajęciach; pozytywną oceną z kolokwium (powyżej 50%); przygotowanie projektu tj ramowych programów terapeutycznych dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Ocenę łączną z konwersatorium będzie stanowić średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.
Ocena ostateczna: ocenę ostateczną stanowi ocena z konwersatorium.
Frekwencja: Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania (każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć). Studenci, którzy mają przyznany IOS: udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia.
Recommended reading
Barańska M., Ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci 6-9 letnich, Gdańsk 2014.
Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji, dysortografii i dysgrafii, Gdańsk 2011.
Franczyk A., Krajewska K., Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju, Kraków 2003.
Gładyszewska-Cylulko J., Arteterapia w pracy pedagoga. Teoretyczne i praktyczne podstawy terapii przez sztukę, Kraków 2011.
Mickiewicz J., Dysleksja rozwojowa: podstawy diagnozy i terapii, Toruń 2013.
Further reading
Glodkowska J., Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa 2010.
Słupek K., Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań, Gdańsk 2018.
Aktualne przepisy prawa.
Crawford, A., Teaching and Learning Strategies for the Thinking Classroom. New York 2005.
Notes
Modified by dr Tomasz Fetzki (last modification: 25-04-2024 23:40)