Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach leczniczych dla dzieci i młodzieży z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową - course description
General information
Course name
Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach leczniczych dla dzieci i młodzieży z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową
Poznanie przez studentów podstaw pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach leczniczych dla dzieci i młodzieży z chorobą przewlekłą i z niepełnosprawnością ruchową.
Nabycie przez studentów wiedzy na temat podstaw prawnych funkcjonowania placówek, ich ogólnej charakterystyki uwzględniającej specyfikę wychowanków oraz problemów, jakie ich dotyczą.
Poznanie przez studentów form, metod i zasad pracy opiekuńczo-wychowawczej.
Rozwinięcie umiejętności dostosowania metod i form pracy do wymagań grupy oraz indywidualnych potrzeb wychowanków.
Nabycie umiejętności przygotowania dokumentacji pracy opiekuńczo-wychowawczej, w tym projektowania konspektów zajęć i planowania pracy opiekuńczo-wychowawczej.
Prerequisites
Podstawowa wiedza z zakresu funkcjonowania dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością narządu ruchu oraz z chorobami przewlekłymi (psychiczne, somatyczne, terminalne).
Scope
Indywidualizacja w pracy wychowawczej - kanały sensoryczne.
Praca opiekuńczo-wychowawcza w oparciu o wskazówki A. Mazlish, A. Faber.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w pracy opiekuńczo-wychowawczej.
Model pracy z uczniem z chorobą przewlekłą oraz z niepełnosprawnością ruchową (od rozpoznania do orzeczenia).
Profilaktyka trudności wychowawczych.
Niepełnosprawność jako problem pedagogiki opiekuńczo – wychowawczej (w nawiązaniu do metod pracy).
Planowanie i wykorzystanie czasu wolnego w pracy opiekuńczo-wychowawczej.
Style prowadzenia grupy i rola wychowawcy w zajęciach opiekuńczo-wychowawczych.
Osobowość, postawy i etyka w pracy opiekuńczo - wychowawczej.
Teaching methods
Praca z materiałami źródłowymi, praca w grupach, metoda problemowa, metoda projektu.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Ocena ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen za: aktywność podczas zajęć, przygotowanie i prezentację projektu - plan pracy opiekuńczo-wychowawczej i plan zajęć (kryteria oceny projektu a) poprawność metodyczna, b) komunikatywność przekazu c) atrakcyjność zaproponowanych zajęć); kolokwium - niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%); dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).
Frekwencja: dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć. Studenci, którzy mają przyznany IOS - wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia.
Recommended reading
Cytowska B., Winczura B., Stawarski A., Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, (red.). Kraków 2013.
Gajewska G., Doliński A., Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pracy pedagoga: scenariusze zajęć wychowawczych, T. I, Zielona Góra 2002, 2007.
Maciarz A., Dziecko przewlekle chore: opieka i wsparcie, Warszawa 2006.
Maciarz A., Psychoemocjonalne i wychowawcze problemy dzieci przewlekle chorych, Kraków 1998.
Further reading
Cytowska B., Winczura B., Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne, red., Kraków 2007.
Gajewska G., Turska E., Teoretyczno-metodyczne aspekty opieki i wychowania w świetlicy: scenariusze spotkań, programy, Tom XII, Zielona Góra 2011.
Gajewska G., Szczęsna A., Turska E., Teoretyczno-metodyczne podstawy opieki i wychowania w internacie i bursie szkolnej: scenariusze spotkań wychowawczych z młodzieżą, T. XI, Zielona Góra 2009.
O’regan F., Jak pracować z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych?, Poznań 2005.
Nowicki S., Teaching your child the language of social success. Atlanta 2005.
Notes
Modified by dr Regina Korzeniowska (last modification: 25-04-2024 22:31)