SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach leczniczych dla dzieci i młodzieży z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową - course description

General information
Course name Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach leczniczych dla dzieci i młodzieży z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową
Course ID 05.6-WP-PSSM-MOWC
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 9
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Regina Korzeniowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 30 2 Credit with grade

Aim of the course

  1. Poznanie przez studentów podstaw pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach leczniczych dla dzieci i młodzieży z chorobą przewlekłą i z niepełnosprawnością ruchową. 
  2. Nabycie przez studentów wiedzy na temat podstaw prawnych funkcjonowania placówek, ich ogólnej charakterystyki uwzględniającej specyfikę wychowanków oraz problemów, jakie ich dotyczą.
  3. Poznanie przez studentów form, metod i zasad pracy opiekuńczo-wychowawczej.
  4. Rozwinięcie umiejętności dostosowania metod i form pracy do wymagań grupy oraz indywidualnych potrzeb wychowanków.
  5. Nabycie umiejętności przygotowania dokumentacji pracy opiekuńczo-wychowawczej, w tym projektowania konspektów zajęć i planowania pracy opiekuńczo-wychowawczej.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu funkcjonowania dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością narządu ruchu oraz z chorobami przewlekłymi (psychiczne, somatyczne, terminalne).

Scope

  1. Indywidualizacja w pracy wychowawczej - kanały sensoryczne.
  2. Praca opiekuńczo-wychowawcza w oparciu o wskazówki A. Mazlish, A. Faber.
  3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w pracy opiekuńczo-wychowawczej.
  4. Model pracy z uczniem z chorobą przewlekłą oraz z niepełnosprawnością ruchową (od rozpoznania do orzeczenia).
  5. Profilaktyka trudności wychowawczych.
  6. Niepełnosprawność jako problem pedagogiki opiekuńczo – wychowawczej (w nawiązaniu do metod pracy).
  7. Planowanie i wykorzystanie czasu wolnego w pracy opiekuńczo-wychowawczej.
  8. Style prowadzenia grupy i rola wychowawcy w zajęciach opiekuńczo-wychowawczych.
  9. Osobowość, postawy i etyka w pracy opiekuńczo - wychowawczej.

Teaching methods

Praca z materiałami źródłowymi, praca w grupach, metoda problemowa, metoda projektu.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ocena ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen za:  aktywność podczas zajęć, przygotowanie i prezentację projektu - plan pracy opiekuńczo-wychowawczej i plan zajęć (kryteria oceny projektu a) poprawność metodyczna, b) komunikatywność przekazu c) atrakcyjność zaproponowanych zajęć); kolokwium - niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%); dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%). 

Frekwencja: dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć. Studenci, którzy mają przyznany IOS - wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia.

Recommended reading

  1. Cytowska B., Winczura B., Stawarski A., Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, (red.). Kraków 2013.
  2. Gajewska G., Doliński A., Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pracy pedagoga: scenariusze zajęć wychowawczych, T. I, Zielona Góra 2002, 2007.
  3. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore: opieka i wsparcie, Warszawa 2006.
  4. Maciarz A., Psychoemocjonalne i wychowawcze problemy dzieci przewlekle chorych, Kraków 1998.

Further reading

  1. Cytowska B., Winczura B., Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne, red., Kraków 2007.
  2. Gajewska G., Turska E., Teoretyczno-metodyczne aspekty opieki i wychowania w świetlicy: scenariusze spotkań, programy, Tom XII, Zielona Góra 2011.
  3. Gajewska G., Szczęsna A., Turska E., Teoretyczno-metodyczne podstawy opieki i wychowania w internacie i bursie szkolnej: scenariusze spotkań wychowawczych z młodzieżą, T. XI, Zielona Góra 2009.
  4. O’regan F., Jak pracować z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych?, Poznań 2005.
  5. Nowicki S., Teaching your child the language of social success. Atlanta 2005.

Notes


Modified by dr Regina Korzeniowska (last modification: 25-04-2024 22:31)