SylabUZ

Generate PDF for this page

Rola i zadania asystenta osoby z przewleklą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową - course description

General information
Course name Rola i zadania asystenta osoby z przewleklą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową
Course ID 05.6-WP-PSSM-RAOC
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 10
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • mgr Agnieszka Fetzka
  • dr Tomasz Fetzki
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

  1. Nabycie przez studentów podstawowej wiedzy na temat celów i zadań oraz aspektów prawnych pracy asystenta dzieci i dorosłych osób z niepełnosprawnością ruchową oraz spowodowaną przewlekłymi chorobami .
  2. Poznanie przez studentów sposobów wspierania przez asystenta dzieci i dorosłych osób przewlekle chorych oraz z niepełnosprawnością ruchową oraz spowodowaną przewlekłymi chorobami.
  3. Opanowanie przez studentów umiejętności doboru właściwych instrumentów wsparcia w zależności od indywidualnych potrzeb klienta oraz właściwości jego otoczenia społecznego.

Prerequisites

Wiedza i umiejętności pozyskane w dotychczasowym przebiegu studiów: student potrafi wyjaśnić i opisać pojęcia z zakresu:

  •  pedagogiki specjalnej i jej subdyscyplin (w szczególności dotyczące funkcjonowania psychospołecznego osób przewlekle chorych i z niepełnosprawnością ruchową, zdobytą na przedmiotach: "Diagnoza funkcjonalna osób z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową", "Medyczne i pozamedyczne aspekty wybranych chorób dzieci, młodzieży oraz osób w podeszłym wieku", "Prawne aspekty funkcjonowania osób z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową" oraz "Psychologiczne aspekty pedagogiki leczniczo-terapeutycznej"),
  • psychologii ogólnej i psychologii rozwoju człowieka w cyklu życia,
  • potrafi analizować zjawiska społeczne zachodzące w rodzinie i społeczeństwie. 

Scope

Wykłady:

  1. Uwarunkowania rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Problematyka potrzeb fizjologicznych i psychologicznych osób niepełnosprawnych ruchowo oraz z przewlekłymi chorobami. 
  2. Cele i zadania asystenta dziecka oraz dorosłej osoby przewlekle chorej i z niepełnosprawnością ruchową. Zadania asystenta a zadania innych zawodów: wychowawcy, opiekuna, terapeuty, trenera, realizatora usług opiekuńczych, instruktora terapii zajęciowej.
  3. Etyczne i prawne uwarunkowania wykonywania zawodu asystenta osoby niepełnosprawnej.
  4. Kompetencje merytoryczne i osobowościowe asystenta osoby niepełnosprawnej ruchowo i przewlekle chorej.
  5. Zasady udzielania pomocy osobie przewlekle chorej i z niepełnosprawnością ruchową w korzystaniu z rożnych form kompleksowej rehabilitacji oraz wsparcia w następujących zakresach: czynności samoobsługowe, utrzymanie higieny osobistej, prowadzenie gospodarstwa domowego, komunikowanie się z otoczeniem, poruszanie się i przemieszczanie;, podejmowanie aktywności życiowej społecznej i zawodowej.
  6. Zasady współpracy asystenta z rodziną i/lub opiekunami prawnymi dziecka lub dorosłej osoby niepełnosprawnej ruchowo.
  7. Współpraca asystenta z przedstawicielami innych zawodów oraz z instytucjami i organizacjami.

Ćwiczenia:

  1. Diagnozowanie potrzeb osoby niepełnosprawnej a oczekiwania osoby niepełnosprawnej, ewentualnie oczekiwania członków rodziny i opiekunów prawnych. Planowanie zakresu usług asystenta pod kątem rehabilitacji społecznej, zdrowotnej, zawodowej.
  2. Planowanie i organizacja pracy asystenta osoby przewlekle chorej i z niepełnosprawnością ruchową.
  3. Zasady asystowania osobie przewlekle chorej i z niepełnosprawnością ruchową w zakresie czynności życia codziennego, w tym w czynnościach higienicznych i pielęgnacyjnych, w prowadzeniu gospodarstwa domowego, zakupach, poruszaniu się w środowisku, załatwianiu spraw urzędowych, nawiązaniu kontaktu/ współpracy z różnego rodzaju organizacjami, w korzystaniu z dóbr kultury.
  4. Zasady motywowania dziecka i osoby dorosłej przewlekle chorej i z niepełnosprawnością ruchową do aktywności społecznej i zawodowej, w tym aktywnego spędzania czasu wolnego. Zasady wspierania osoby przewlekle chorej i z niepełnosprawnością ruchową w dążeniu do samodzielności życiowej.
  5. Problemy interakcji asystenta z klientem i jego rodziną: komunikacja werbalna i niewerbalna, uważność, empatia a asertywność, stres (m.in.: profilaktyka, radzenie sobie ze stresem i własnymi emocjami), konflikty (m.in. negatywne i pozytywne aspekty konfliktu, cykl konfliktu, rodzaje konfliktów).

Teaching methods

Wykłady: wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją.

Ćwiczenia: analiza tekstu z dyskusją, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, projekt, gry symulacyjne, pokaz.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady:

Kolokwium z treści wykładów; kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%), dostateczny plus /61-70%), dobry (71-80%), dobry plus (81-90%), bardzo dobry (91-100%).

Ćwiczenia:

Ćwiczenia kończą się zaliczeniem z oceną. Ocena z ćwiczeń ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen za:

  • indywidualną aktywność podczas zajęć,
  • przygotowanie i prezentację indywidualnie lub w grupach projektu działania asystenta dziecka lub dorosłej osoby z chorobą przewlekłą lub niepełnosprawnością ruchową; kryteria oceny projektu od 2 do 5 za:  a) poprawność metodyczną projektu, b) komunikatywność przekazu c) atrakcyjność zajęć d) środki edukacyjne; 
  • kolokwium z treści ćwiczeń; kryteria oceny za kolokwium: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%); dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).

Ocena końcowa:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywnie zdane kolokwium z wykładów i pozytywna ocena z ćwiczeń; oceną końcową jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.

Frekwencja: 

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS: udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia.

Recommended reading

  1. Asystent osoby niepełnosprawnej. Nowy zawód i nowa usługa systemu pomocy społecznej, red. A. Żukiewicz, Kraków 2010.
  2. Górak A., Sosnowski M., Wowra I., Flak B., Nowatorskie instrumenty w pracy z klientami pomocy społecznej (asystent rodziny, trener pracy, klub integracji społecznej, asystent osoby niepełnosprawnej), Wrocław 2011.
  3. Kowalik S., Psychologia rehabilitacji, Warszawa 2007
  4. Odrobińska I. (red.), Osobisty asystent osoby niepełnosprawnej. Materiały poseminaryjne, Dębe 2003.

Further reading

  1. Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej. Rozwiązania w wybranych państwach europejskich,  Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Warszawa 2014.
  2. Iezzoni L. I., Making Their Days Happen: Paid Personal Assistance Services Supporting People with Disability Living in Their Homes and Communities, 2021.
  3. Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny. Różne modele pracy socjalnej i terapeutycznej z rodziną, Katowice 2012. 
  4. Program resortowy Ministra Rodziny i Polityki Społecznej Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej - edycja 2024.
  5. Szeroczyńska (M. red.), Asystent osoby z niepełnosprawnością. Studium prawno-porównawcze, Warszawa 2007.

 

Notes


Modified by mgr Agnieszka Fetzka (last modification: 08-04-2024 18:35)