SylabUZ
Course name | Matodyka opieki paliatywno-hospicyjnej |
Course ID | 05.6-WP-PSSM-MOPH |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Special education |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2024/2025 |
Semester | 10 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Tutorial | 30 | 2 | 30 | 2 | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z koncepcją opieki paliatywno-hospicyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem jej aspektów poza medycznych. Zapoznanie z metodami pracy z dziećmi terminalnie chorymi. Uświadomienie jak ważne jest mądre towarzyszenie w umieraniu i uwrażliwienie na problemy pacjentów oraz personelu hospicjum, a także wytworzenie właściwej postawy społecznej i etycznej w odniesieniu do tematu śmierci, który ciągle jest tematem tabu.
Elementarne podstawy z tanatopedagogiki.
Filozofia postępowania w opiece paliatywnej (podstawowe pojęcia i definicje, podstawowe zasady i cele opieki paliatywnej i hospicyjnej). Psychospołeczne aspekty opieki paliatywnej. Opieka paliatywna nad dziećmi i młodzieżą. Organizacja opieki paliatywnej i hospicyjnej. Problemy jakości opieki paliatywno-hospicyjnej. Lęk przed śmiercią. Postawy wobec śmierci i umierania. Rozmowy z nieuleczalnie chorymi pacjentami (w tym również dziećmi). Terapie a choroby nieuleczalne. Syndrom wypalenia u osób wspomagających terminalnie chorych. Śmierć w pojmowaniu dzieci. Rola wolontariuszy w opiece hospicyjnej.
Praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, pogadanka, praca z tekstem, burza mózgów, dyskusja.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Zajęcia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa, ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć, ocena bieżącego przygotowania na zajęcia oraz ocena z pracy kontrolnej (kolokwium). Ocena z konwersatorium stanowić będzie średnią arytmetyczną wszystkich ocen.
Oceną końcową jest ocena z konwersatorium.
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Za zgodą prowadzącego zajęcia student może odrobić zajęcia na których nie był uczestnicząc w zajęciach z inną grupą.
Studenci którzy mają przyznany tryb indywidualnej organizacji studiowania są zobowiązani zgłosić się do prowadzącego zajęcia w ciągu dwóch tygodni od przyznania im IOS-u celem uzgodnienia indywidualnych warunków zaliczenia.
1. de Walden-Gałuszko K., "Podstawy opieki paliatywnej", Warszawa 2006.
2. Goldman L., "Jak rozmawiać z dziećmi kiedy ktoś umiera", Łódź 2012.
3. Kromolicka B., "Z pomocą człowiekowi. Wsparcie i opieka w sytuacji nieuleczalnej choroby", Toruń 2012.
4. Kubler-Ross E., "Rozmowy o śmierci i umieraniu", Poznań 1998.
5. McDowell J., Stewart E., "Śmierć ukochanej osoby", Warszawa 2010.
6. Ware B., "Czego najbardziej żałują umierający", Warszawa 2018.
7. Bonanno G.A., "The other side of sadness", New York 2009.
1. Alexander H., "Doświadczenie żałoby", Poznań 2012.
2. Encreve-Lambert M.H., "Czy dziadziuś poszedł do nieba? ", Kraków 2006.
3. Herbert M., Żałoba w rodzinie, Gdańsk 2005.
4. v. Stulpnagel F., "Bez Ciebie. Wsparcie po stracie bliskiej osoby", Białystok 2013.
Modified by dr Anna Korlak-Łukasiewicz (last modification: 07-04-2024 12:43)