Wyposażenie studentów w specjalistyczną wiedzę na temat pracy opiekuńczo-terapeutycznej w placówkach dla dorosłych i starszych osób z różnymi typami niepełnosprawności, w szczególności z niepełnosprawnością ruchową oraz spowodowaną chorobami przewlekłymi.
Wdrożenie studentów do prawidłowego organizowania oddziaływań opiekuńczo-terapeutycznych z wykorzystaniem form i metod pracy odpowiednich dla specyfiki funkcjonowania dorosłych i starszych osób z różnymi typami niepełnosprawności, przy poszanowaniu ich godności oraz autonomii.
Prerequisites
Wiedza i umiejętności pozyskane w dotychczasowym przebiegu studiów: student posiada podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej, pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, psychologii rozwojowej i społecznej oraz andragogiki i geragogiki. zdobytą na przedmiotach: Psychologia rozwoju człowieka, Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Pedagogika społeczna, Medyczne i pozamedyczne aspekty wybranych chorób dzieci, młodzieży oraz osób w podeszłym wieku, Psychologiczne aspekty pedagogiki leczniczo-terapeutycznej oraz Geragogika specjalna.
Scope
Przedmiot i podstawowe zadania pracy opiekuńczo-terapeutycznej ze szczególnym uwzględnieniem dorosłych i starszych osób z różnymi typami niepełnosprawności.
Problemy pełnoletnich i starszych osób z różnymi typami niepełnosprawności w odgrywaniu ról społecznych oraz zadań rozwojowych typowych dla osoby dorosłej.
Praca opiekuńczo-terapeutyczna w instytucjach wsparcia dziennego: środowiskowe domy samopomocy, warsztaty terapii zajęciowej, świetlice środowiskowe, domy dziennego pobytu, dzienne domy senior+, kluby seniora, placówki realizujące zadania opieki wytchnieniowej.
Praca opiekuńczo-wychowawcza w ośrodkach opieki całodobowej: domy pomocy społecznej, mieszkanie chronione, miejsca całodobowego pobytu w środowiskowym domu samopomocy, nowe formy mieszkalnictwa wspomaganego.
Rola placówek opiekuńczo-terapeutycznych w realizacji dorosłości, autonomii oraz zapewnieniu wysokiego standardu życia dorosłych i starszych osób z różnymi typami niepełnosprawności.
Socjalizacja w środowisku placówki a rozwój tożsamości podopiecznych.
Etyczne aspekty instytucjonalnej działalności opiekuńczo-terapeutycznej.
Współpraca z rodzinami i opiekunami podopiecznych/uczestników/mieszkańców placówek opiekuńczo-terapeutycznych.
Kompetencje merytoryczne i osobowościowe terapeuty i opiekuna.
Metodyka prowadzenia zajęć opiekuńczo-terapeutycznych dla dorosłych i starszych osób z różnymi typami niepełnosprawności.
Teaching methods
Analiza tekstu z dyskusją, burza mózgów, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, projekt, gry symulacyjne, metody aktywizujące.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Konwersatorium kończy się zaliczeniem z oceną, która stanowi ocenę końcową za przedmiot.
Ocena ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen za:
indywidualną aktywność podczas zajęć,
przygotowanie i prezentację projektu (konspekt i prezentacja przykładowych zajęć opiekuńczo-terapeutycznych dla dorosłych i starszych osób z różnymi typami niepełnosprawności- praca indywidualna); kryteria oceny projektu od 2 do 5 za: a) poprawność metodyczną projektu, b) komunikatywność przekazu c) atrakcyjność zajęć d) środki edukacyjne,
kolokwium z treści konwersatorium; kryteria oceny za kolokwium: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%); dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).
Frekwencja:
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS: udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia.
Recommended reading
Brągiel J., Badora S. (red.), Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, Opole 2005.
Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka: stan i perspektywy rozwoju: (wybrane zagadnienia teorii i praktyki pracy opiekuńczo-wychowawczej), Zielona Góra 1999.
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, t.j. Dz. U. z 2021 r.. poz. 2268 ze zmianami;
Further reading
Brown R. I., Quality of Life for Handicapped People, Abingdon-on-Thames, Oxford 1988.
Hrynkiewicz J. (red.), O sytuacji ludzi w starszym wieku, Warszawa 2012.
Wojciechowska-Charlak B., Praca opiekuńczo-wychowawcza, Kielce 2003.
Wojciechowska-Charlak B., Środowiska opiekuńczo-wychowawcze, Kielce 2002.
Fetzka A., Systemowe rozwiązania na rzecz integracji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych na przykładzie miasta Żary, w: Społeczności lokalne w perspektywie wyzwań współczesności, Polkowice-Wrocław-Żary, 2013.
Notes
Modified by mgr Agnieszka Fetzka (last modification: 08-04-2024 14:46)