SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Charakterystyka zaburzeń ze spektrum autyzmu - diagnoza różnicowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Charakterystyka zaburzeń ze spektrum autyzmu - diagnoza różnicowa
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM- CSA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Stein-Szała
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  1. zapoznanie z podstawami diagnozy różnicowej spektrum autyzmu. 
  2. omówienie różnic i podobieństw pomiędzy Zespołem Aspergera a Autyzmem. 
  3. zapoznanie z wybranymi narzędziami diagnozy i terapii osób ze spektrum autyzmu w tym z ZA.
  4. kształtowanie umiejętności refleksyjnego studiowania i pogłębiania wiedzy.

 

Wymagania wstępne

Student zna podstawy diagnostyki i pedagogiki specjalnej. 

Zakres tematyczny

Problematyka wykładu:

  • Symptomologia, etiologia i diagnoza spektrum autyzmu, w tym Zespołu Aspergera.
  • Kryteria diagnostyczne wg klasyfikacji ICD-11 oraz DSM - 5.
  • Koncepcje i podejścia do osób z ASD na przestrzeni lat.
  • Diagnozowanie zaburzeń ze spektrum autyzmu.
  • Wczesne wykrywanie autyzmu a skuteczność terapii.
  • Autyzm vs inne zaburzenia rozwoju.
  • Akty prawne regulujące edukację i terapię osób ze spektrum autyzmu w tym z ZA.

Problematyka ćwiczeń:

  • Rys historyczny badań nad autyzmem - epidemiologia autyzmu w kraju i za granicą.
  • Typologia osób z autyzmem, charakterystyka Ich funkcjonowania i trudności.
  • Możliwości i ograniczenia w diagnozie - studium przypadku.
  • Poznanie metody i narzędzi diagnostycznych - Diagnoza różnicowa.
  • Organizowanie wsparcia dla osób ze spektrum autyzmu.

Metody kształcenia

  • wykłady: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
  • ćwiczenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda projektów, metoda działań praktycznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady: Egzamin z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ćwiczenia: Średnia arytmetyczna ocen z:

  • aktywnego udziału w zajęciach,
  • pracy zaliczeniowej 
  • kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ocena końcowa: Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.

Frekwencja: Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach. Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).

Literatura podstawowa

  1. .Frith, U., Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy. Gdańsk 2006.
  2. Pisula, E., Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. Gdańsk 2012.
  3. First M.B., DSM-5, Diagnostyka różnicowa, Wrocław 2016.
  4. Pisula E., Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia, Gdańsk 2010.
  5. Kruk Lasocka, Psychomotoryka w rozpoznawaniu stanów ze spektrum autyzmu, Gdańsk 2021.

Literatura uzupełniająca

  1. Autyzm. Na granicy poznania,  red. B. Winczura, Kraków 2009.
  2. Grandin T., Panek R., Mózg autystyczny, Kraków 2016.
  3. Piszczek M., Autyści. Jak odbierają i rozumieją świat, Warszawa 2013.
  4. Gordon J., Kantor A., How everyone on the autism spectrum, young and old can be...Philadelphia 2011

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Stein-Szała (ostatnia modyfikacja: 23-04-2024 06:51)