SylabUZ
Course name | Prawne aspekty funkcjonowania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Course ID | 05.9-WP-PSSM-PAOA |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Special education |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2024/2025 |
Semester | 7 |
ECTS credits to win | 1 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z podstawowymi przepisami prawnymi dotyczącymi funkcjonowania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, w szczególności z prawami osób z niepełnosprawnościami oraz doskonalenie umiejętności korzystania z przepisów prawa.
Ogólna znajomość Konstytucji RP i Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych. Podstawowa wiedza o funkcjonowaniu osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Wprowadzenie w tematykę (m.in. podstawowe pojęcia związane z: niepełnosprawnością, w szczególności zaburzeniami ze spektrum autyzmu, rehabilitacją i wsparciem; funkcjonowanie osób ze spektrum autyzmu w różnych okresach życia). Rehabilitacja jako proces kompleksowy - ujęcia prawne. Orzecznictwo dotyczące niepełnosprawności, w szczególności zaburzeniami ze spektrum autyzmu w polskim systemie prawnym. Prawa osób z niepełnosprawnością w prawie polskim i międzynarodowym. Prawne podstawy edukacji osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Aktywizacja zawodowa osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Rola i znaczenie Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz innych instytucji wspierających osoby z niepełnosprawnościami. Rehabilitacja społeczna osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Podstawowe formy aktywności wspomagającej proces rehabilitacji zawodowej i społecznej osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Zadania i działania służb samorządowych i centralnych oraz organizacji pozarządowych działających na rzecz osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Wykład konwersatoryjny oraz praca z wybranymi aktami prawnymi.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Ocena z wykładu: Warunkiem uzyskania zaliczenia jest aktywny udział w zajęciach oraz test z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ocena ostateczna: oceną ostateczną jest ocena z wykładu.
Frekwencja: Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach. Studenci, którzy mają przyznany IOS: udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia.
1. Buława-Hałasz J., Rehabilitacja społeczna i zawodowa dorosłych osób autystycznych, Kraków 2017.
2. Ministerstwo Edukacji Narodowej, Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych. Materiały adresowane do dyrektorów przedszkoli i szkół, kadry pedagogicznej, rodziców oraz organów prowadzących przedszkola i szkoły ogólnodostępne, Warszawa 2015
3. Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 12 lipca 2013 r. – Karta Praw Osób z Autyzmem (M.P. z 2013 r., poz. 682).
4. Wybrane akty prawne.
1. Katula S., Czynniki i sieć wsparcia społecznego w życiu człowieka, Toruń 2001;
2. Kawczyńska-Butrym Z, Niepełnosprawność – specyfika pomocy społecznej, Warszawa 1996.
3. Kubicki P., Dudzińska A., Olcoń-Kubicka M., Wszystko jasne – dostępność i jakość edukacji dla uczniów niepełnosprawnych. Raport z działań w 2011, Stowarzyszenie „Nie-Grzeczne Dzieci”, Warszawa 2012
4. Morgan H. (red.), Dorośli z autyzmem. Teoria i praktyka, Kraków 2015.
Modified by dr Tomasz Fetzki (last modification: 24-04-2024 09:06)