SylabUZ

Generate PDF for this page

Prawne aspekty funkcjonowania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - course description

General information
Course name Prawne aspekty funkcjonowania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Course ID 05.9-WP-PSSM-PAOA
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 7
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Regina Korzeniowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi przepisami prawnymi dotyczącymi funkcjonowania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, w szczególności z prawami osób z niepełnosprawnościami oraz doskonalenie umiejętności korzystania z przepisów prawa.

Prerequisites

Ogólna znajomość Konstytucji RP i Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych. Podstawowa wiedza o funkcjonowaniu osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Scope

Wprowadzenie w tematykę (m.in. podstawowe pojęcia związane z: niepełnosprawnością, w szczególności zaburzeniami ze spektrum autyzmu, rehabilitacją i wsparciem; funkcjonowanie osób ze spektrum autyzmu w różnych okresach życia). Rehabilitacja jako proces kompleksowy - ujęcia prawne. Orzecznictwo dotyczące niepełnosprawności, w szczególności zaburzeniami ze spektrum autyzmu w polskim systemie prawnym. Prawa osób z niepełnosprawnością w prawie polskim i międzynarodowym. Prawne podstawy edukacji osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Aktywizacja zawodowa osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Rola i znaczenie Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz innych instytucji wspierających osoby z niepełnosprawnościami. Rehabilitacja społeczna osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Podstawowe formy aktywności wspomagającej proces rehabilitacji zawodowej i społecznej osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Zadania i działania służb samorządowych i centralnych oraz organizacji pozarządowych działających na rzecz osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Teaching methods

Wykład konwersatoryjny oraz praca z wybranymi aktami prawnymi.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ocena z wykładu: Warunkiem uzyskania zaliczenia jest aktywny udział w zajęciach oraz test z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ocena ostateczna: oceną ostateczną jest ocena z wykładu.

Frekwencja: Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach. Studenci, którzy mają przyznany IOS: udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia.

Recommended reading

1. Buława-Hałasz J., Rehabilitacja społeczna i zawodowa dorosłych osób autystycznych, Kraków 2017.

2. Ministerstwo Edukacji Narodowej, Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych. Ma­teriały adresowane do dyrektorów przedszkoli i szkół, kadry pedagogicznej, rodziców oraz organów prowadzących przedszkola i szkoły ogólnodostępne, Warszawa 2015

3. Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 12 lipca 2013 r. – Karta Praw Osób z Autyzmem (M.P. z 2013 r., poz. 682).

4. Wybrane akty prawne.

Further reading

1. Katula S., Czynniki i sieć wsparcia społecznego w życiu człowieka, Toruń 2001;

2. Kawczyńska-Butrym Z, Niepełnosprawność – specyfika pomocy społecznej, Warszawa 1996.

3. Kubicki P., Dudzińska A., Olcoń-Kubicka M., Wszystko jasne – dostępność i jakość edukacji dla uczniów niepełnosprawnych. Raport z działań w 2011, Stowarzyszenie „Nie-Grzeczne Dzieci”, Warszawa 2012

4. Morgan H. (red.), Dorośli z autyzmem. Teoria i praktyka, Kraków 2015.

Notes


Modified by dr Tomasz Fetzki (last modification: 24-04-2024 09:06)