SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Rewalidacja indywidualna osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Rewalidacja indywidualna osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-RIA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Regina Korzeniowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przygotowanie merytoryczne słuchacza do prowadzenia rewalidacji indywidualnej z dzieckiem/uczniem ze spektrum autyzmu, zapoznanie z zasadami organizowania zajęć indywidualnych oraz opracowanie dostosowanego do potrzeb dziecka/ucznia indywidualnego programu zajęć rewalidacyjnych.

Wymagania wstępne

Znajomość podstawowych założeń pedagogiki specjalnej, w szczególności w zakresie funkcjonowania i edukacji osób ze spektrum autyzmu.

Zakres tematyczny

Wykłady

1) Rewalidacja indywidualna jako wsparcie poprawy funkcjonowania osoby ze spektrum autyzmu w obszarze osobisto-społecznym. 2) Zajęcia rewalidacyjne dla dziecka/ucznia ze spektrum autyzmu w ujęciu prawnym i praktycznym. 3) Dokumentacja psychologiczno - pedagogiczna dziecka/ucznia z autyzmem jako kierunek do pracy indywidualnej. 4) Organizacja zajęć z zakresu rewalidacji indywidualnej, m.in. zasady terapii i rewalidacji indywidualnej z dzieckiem/uczniem ze spektrum; programowanie działań; sposób realizacji, współpraca z rodzicami oraz z innymi specjalistami.

Ćwiczenia

1) Diagnoza potrzeb ucznia/dziecka ze spektrum autyzmu w kontekście planowania rewalidacji indywidualnej. 2) Planowanie działań w obszarze rewalidacji indywidualnej dostosowanej do potrzeb i możliwości ucznia ze spektrum autyzmu w środowisku szkolnym i pozaszkolnym. 3) Program zajęć rewalidacyjnych - tworzenie i ewaluacja. 4) Realizacja zajęć rewalidacyjnych z dzieckiem/uczniem ze spektrum autyzmu - planowanie zajęć na podstawie indywidualnego programu zajęć rewalidacyjnych (plan/konspekt zajęć), wybrane metody pracy m.in. trening umiejętności społecznych.

Metody kształcenia

Wykład konwersatoryjny, praca z materiałami źródłowymi, pokaz z instruktażem, film dydaktyczny, dyskusja, metoda projektu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady: aktywność na zajęciach, kolokwium - zaliczone pozytywnie (powyżej 60%)

Ćwiczenia: aktywność na zajęciach, przygotowanie fragmentu programu zajęć rewalidacyjnych.

Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.

Frekwencja: Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania (każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć). Studenci, którzy mają przyznany IOS: udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia.

Literatura podstawowa

1. Kossewska J. (red.), Kompleksowe wspomaganie uczniów z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi. Kraków 2009.
2. Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: materiały dla nauczycieli. Warszawa 2010.
3. Timms L. A., Pomoc dla nastolatków ze spektrum zaburzeń autystycznych w radzeniu sobie z przyjaźnią, uczuciami, konfliktami… i wiele innych. 60 sytuacji
społecznych i tematów do dyskusji.
Warszawa 2012.
4. Gerland G., Prawdziwy człowiek: osobista opowieść o dorastaniu i edukacji w autyzmie. Warszawa 2015.

Literatura uzupełniająca

1. McClannahan, Lynn E., Uczenie dzieci z autyzmem prowadzenia konwersacji : metoda skryptów i ich wycofywania. Gdańsk 2016.
2. Sabik M. Szczypczyk A., Zabawy dla dzieci z autyzmem. Gdańsk 2014.
3. Wilde K., Logistyka autyzmu: przewodnik dla rodziców, którzy zmagają się z kładzeniem dziecka spać, treningiem toaletowym, napadami złości, biciem i innymi wyzwaniami życia codziennego. Gdańsk 2016.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Regina Korzeniowska (ostatnia modyfikacja: 26-04-2024 12:36)