SylabUZ
Course name | Stymulacja zmysłów i integracja sensoryczna w terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Course ID | 05.6-WP-PSSM-SZIA |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Special education |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2024/2025 |
Semester | 8 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Tutorial | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyka:
- deficytów w obszarze przetwarzania sensorycznego u osób z autystycznego spektrum zaburzeń;
- konsekwencji i przejawów nieprawidłowego odbioru i przetwarzania bodźców sensorycznych;
Ponadto celem przedmiotu jest także zapoznanie studentów z procesem diagnozy oraz charakterystykami metod i technik stymulacji polisensorycznej
i ich zastosowań w różnych środowiskach funkcjonowania osób z autystycznego spektrum zaburzeń.
Wiedza z zakresu psychologii rozwoju człowieka w ciągu życia, podstaw psychologii oraz biologicznych podstaw rozwoju
1) Analiza trudności w obszarze odbioru i przetwarzania bodźców sensorycznych u osób ze spektrum autyzmu. 2) Nadwrażliwość i niedowrażliwość sensoryczna oraz ich wpływ na zachowanie i funkcjonowanie człowieka. 3) Zaburzenia sensoryczne a budowanie tożsamości. 4) Wpływ zaburzeń sensorycznych na występowanie zachowań trudnych. 5) Diagnoza procesów integracji sensorycznej. 6) Wykorzystanie metody integracji sensorycznej w procesie terapii osób z autystycznego spektrum zaburzeń.
wyklad konwensatoryjny, praca z książką, metoda projektu, ćwiczenia praktyczne, sprawdzian pisemny
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
przedmiot zaliczony jest na podstawie: -
oceny z Aktywności i pracy na zajęciach- oceniana na podstawie pracy i wystąpien indywidualnych jak i pracy w grupie.
- przygotowania i zaliczenia projektu (na podstawie diagnozy procesów integracji sensorycznej opracowanie ćwiczeń stymulacyjnych oraz dostosowanie środowiska do potrzeb i ograniczeń osoby ze spektrum autyzmu wynikających z zaburzeń sensorycznych)
oraz zaliczenia sprawdzianu - testu z pytaniami otwartymi i zamkniętymi z progami punktowymi.
Warunkiem zaliczenia jest zaliczenie pozytywne wszystkich form, na ocene decydujący wpływ (60%) ma ocena ze sprawdzianu.
1. Koomar J., Kranowitz C S., Integracja sensoryczna – odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczycieli, Gdańsk 2014.
2. Miller L. J., Dzieci w świecie doznań. Jak pomóc dzieciom z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego, Gdańsk 2014.
3. Wagh K., Borkowska M., Integracja sensoryczna na co dzień, Warszawa 2010.
4. Kranowitz C S., Nie – zgrane dziecko w świecie gier i zabaw, Gdańsk 2012.
5. Przyrowski Z., Kwestionariusz rozwoju sensomotorycznego, Warszawa 2013.
Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 20-04-2024 09:47)