SylabUZ

Generate PDF for this page

Stymulacja zmysłów i integracja sensoryczna w terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - course description

General information
Course name Stymulacja zmysłów i integracja sensoryczna w terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Course ID 05.6-WP-PSSM-SZIA
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 8
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Marzanna Farnicka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyka:

-   deficytów w obszarze przetwarzania sensorycznego u osób z autystycznego spektrum zaburzeń;

- konsekwencji i przejawów nieprawidłowego odbioru i przetwarzania bodźców sensorycznych;

Ponadto celem przedmiotu jest także zapoznanie studentów z procesem diagnozy oraz charakterystykami metod i technik stymulacji polisensorycznej

i ich zastosowań w różnych środowiskach funkcjonowania osób z autystycznego spektrum zaburzeń.

Prerequisites

Wiedza z zakresu psychologii rozwoju człowieka w ciągu życia, podstaw psychologii oraz biologicznych podstaw rozwoju 

Scope

1) Analiza trudności w obszarze odbioru i przetwarzania bodźców sensorycznych u osób ze spektrum autyzmu. 2) Nadwrażliwość i niedowrażliwość sensoryczna oraz ich wpływ na zachowanie i funkcjonowanie człowieka. 3) Zaburzenia sensoryczne a budowanie tożsamości. 4) Wpływ zaburzeń sensorycznych na występowanie zachowań trudnych. 5) Diagnoza procesów integracji sensorycznej. 6) Wykorzystanie metody integracji sensorycznej w procesie terapii osób z autystycznego spektrum zaburzeń.

Teaching methods

wyklad konwensatoryjny, praca z książką, metoda projektu, ćwiczenia praktyczne, sprawdzian pisemny 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

przedmiot zaliczony jest na podstawie: -

oceny  z Aktywności i pracy na zajęciach-  oceniana na podstawie pracy i wystąpien indywidualnych jak i pracy w grupie.

- przygotowania i zaliczenia  projektu (na podstawie diagnozy procesów integracji sensorycznej opracowanie ćwiczeń stymulacyjnych oraz dostosowanie środowiska do potrzeb i ograniczeń osoby ze spektrum autyzmu wynikających z zaburzeń sensorycznych)

 oraz zaliczenia sprawdzianu - testu z pytaniami otwartymi i zamkniętymi z progami punktowymi. 

Warunkiem zaliczenia jest zaliczenie pozytywne wszystkich form, na ocene decydujący wpływ (60%) ma ocena ze sprawdzianu.

Recommended reading

  1. Ayres A J., Okuniewski J., Dziecko a integracja sensoryczna, Warszawa 2015.
  2. Kranowitz C S., Nie – zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie, Gdańsk 2012.
  3. Przyrowski Z., Integracja sensoryczna. Wprowadzenie do teorii, diagnozy i terapii, Warszawa 2012.
  4. Sher B., Gry i zabawy we wczesnej interwencji. Ćwiczenia dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i przetwarzania sensorycznego, Gdańsk 2013.
  5. Liu, M.J., Shih, W.L., & Ma, L.Y. (2011). Are children with Asperger syndrome creative in divergent thinking and feeling? A brief report. Research in Autism Spectrum Disorders, 116, 7–11. 

Further reading

1. Koomar J., Kranowitz C S., Integracja sensoryczna – odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczycieli, Gdańsk 2014.
2. Miller L. J., Dzieci w świecie doznań. Jak pomóc dzieciom z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego, Gdańsk 2014.
3. Wagh K., Borkowska M., Integracja sensoryczna na co dzień, Warszawa 2010.
4. Kranowitz C S., Nie – zgrane dziecko w świecie gier i zabaw, Gdańsk 2012.
5. Przyrowski Z., Kwestionariusz rozwoju sensomotorycznego, Warszawa 2013.

 

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 20-04-2024 09:47)