SylabUZ
Course name | Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Course ID | 05.6-WP-PSSM-WWRDA |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Special education |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2024/2025 |
Semester | 8 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Tutorial | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą rozwoju psychospołecznego i funkcjonowania małych dzieci ze spektrum autyzmu oraz organizowania wczesnego wspomagania rozwoju. Poznawanie metod i narzędzi badawczych do badań przesiewowych dzieci z grupy ryzyka autyzmu. Zapoznanie się z modelem wczesnego wykrywania autyzmu u małych dzieci z zaburzeniami w rozwoju i zachowaniu.
Kształtowanie umiejętności diagnozowania możliwości i potrzeb rozwojowych małego dziecka ze spektrum autyzmu. Kształtowanie umiejętności dobierania i wykorzystywania
metod terapii wspomagających rozwój małego dziecka ze spektrum autyzmu.
Wiedza z zakresu wspomagania rozwoju dziecka. Podstawowa wiedza z zakresu autyzmu.
WYKŁADY:
1. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z autyzmem - założenia terminologiczne. 2. Rozpoznawanie symptomów autyzmu u małych dzieci z grupy ryzyka (interakcje społeczne, komunikowanie się, ograniczone wzorce zachowań i aktywności, problemy sensoryczne). 3. Funkcje i zasady wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z autyzmem. 4. Wczesne wykrywanie autyzmu u małych dzieci – metody, techniki, narzędzia diagnostyczne (wywiad wstępny, arkusze obserwacyjne, próby eksperymentalne,
testy do badań przesiewowych, skale rozwojowe). 5. Rodzina i nauczyciele w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
ĆWICZENIA:
1. Ocena diagnostyczna: mocnych i słabych stron rozwoju dziecka ze spektrum autyzmu. 2. Zbieranie i analiza danych z wywiadu z rodzicami i obserwacji w celu opracowania indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. 3. Opracowanie dokumentacji związanej z prowadzeniem IPWWR. 4. Budowanie programu terapeutycznego dla dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (model interdyscyplinarny). 5. Metody terapeutyczne i edukacyjne w pracy z małym dzieckiem ze spektrum autyzmu. Wspieranie umiejętności społecznych, komunikacyjnych oraz rozwoju zabawy u małych dzieci ze spektrum autyzmu – metoda EARLY START DENVER MODEL (ESDM).
Wykłady: wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz.
Ćwiczenia: dyskusja, pokaz, praca z tekstem.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Zaliczenie wykładów: kolokwium z treści wykładów (60% - ocena dst, 75% - ocena db, 90% - ocena bdb.
Zaliczenie z ćwiczeń: aktywność na zajęciach, praca zaliczeniowa.
Ocena ostateczna: Średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń oraz wykładów.
Frekwencja:
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
1. Ball J., Autyzm a wczesna interwencja. Rzeczowe pytania, życiowe odpowiedzi, Gdańsk 2016.
2. Pisula E., Małe dziecko z autyzmem, diadnoza i terapia, Gdańsk 2005.
3. Rogers S. J., Dawson G., Metoda Wczesnego Startu dla Dziecka z Autyzmem - EARLY START DENVER MODEL (ESDM), Kraków 2015.
4. . Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, red. B. Cytowska, B. Winczura, Kraków 2006.
5. Zwaigenbaum, L., Bauman, M. L., Choueiri, R., Kasari, C., Carter, A., Granpeesheh, D., et al. (2015). Early intervention for children with autism spectrum disorder under 3 years of age: Recommendations for practice and research. Pediatrics, 136 (Suppl 1), S60–81.
1.Dawson, G., Rogers, S., Munson, J., Smith, M., Winter, J., Greenson, J., et al. (2010). Randomized, controlled trial of an intervention for toddlers with autism: the Early Start Denver Model. Pediatrics, 125(1), e17–23
2. Greenspan S. I., Wieder S., Jak dotrzeć do dziecka z autyzmem? Jak pomoc dzieciom nawiązywać relacje, komunikować się i myśleć. Metoda Floortime, Kraków 2014.
3. Olechnowicz H., Wiktorowicz R., Dziecko z autyzmem. Wyzwalanie potencjału rozwojowego, Warszawa 2012.
4. Pisula E., Autyzm – przyczyny, symptomy, terapia, Gdańsk 2010.
Modified by dr Tomasz Fetzki (last modification: 09-04-2024 11:12)