SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka edukacji uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkolnictwie ogólnodostęnym II - course description

General information
Course name Metodyka edukacji uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkolnictwie ogólnodostęnym II
Course ID 05.6-WP-PSSM-MESAO2
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 8
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 30 2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest:

  • Przedstawienie możliwości dostosowania podstawy programowej zawartej w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego do indywidualnych i rozwojowych potrzeb edukacyjnych dzieci oraz warunków środowiska szkolnego i klasowego.
  • Ukazanie możliwości realizacji działań edukacyjnych, rewalidacyjnych i terapeutycznych w stosunku do uczniów ze spektrum autyzmu w szkole ogólnodostępnej.
  • Zorganizowanie pracy i wspomagania nauczyciela wspomagającego i wiodącego do procesu edukacji i terapii dziecka ze spektrum autyzmu w szkole ogólnodostępnej. 

Prerequisites

Student posiada wiedzę z zakresu zasad dydaktyki specjalnej

Scope

Problematyka ćwiczeń:

  • Rozporządzenia dotyczące organizacji pracy nauczyciela wspomagającego.
  • Rola nauczyciela wiodącego w procesie edukacji ucznia ze spektrum w klasie.
  • Rola nauczyciela wspomagającego w pracy z dzieckiem ze spektrum autyzmu.
  • Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych oraz ich rodzin
  • Integracja / inkluzja uczniów z ASD
  • Przygotowanie uczniów rówieśników do współpracy z dzieckiem z ASD w szkole.
  • Dostosowanie klasy i szkoły do potrzeb osoby z ASD.

Teaching methods

Ćwiczenia: dyskusja, pokaz, metoda projektu, ćwiczenie praktyczne  

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie z ćwiczeń: kolokwium z treści ćwiczeń. Kryteria ocen: 3.0 (70%); 4.0 (80%); 5.0 (90%)

Prace pisemne.

Recommended reading

  1. Atwood T., Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik, Gdańsk 2013.
  2. Bąbel P., Ostaszewski P., Suchowierska M., Terapia behawioralna dzieci z autyzmem, Gdańsk 2012.
  3. Faherty C., Autyzm. Co dla mnie znaczy, Karków 2016.
  4.  Frtith U., Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy, Gdańsk 2008.
  5. Jasielska G., Dziecko autystyczne z Zespołem Aspergera w szkole i przedszkolu, Warszawa 2011.

Further reading

  1. Gray C., Ja i mój świat. Historyjki społeczne, Warszawa 2005.
  2. Howlin P., Baron-Cohen S., Hadwin J., Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu, Kraków 2012
  3. Pisula E., Autyzm: przyczyny symptomy, terapia, Gdańsk 2016.
  4. Schopler E., Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych, Gdańsk 1994.
  5. Gordon J., Kantor A., How everyone on the autism spectrum, young and old can be...Philadelphia 2011.

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 20-04-2024 09:45)