Przedstawienie możliwości dostosowania podstawy programowej zawartej w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego do indywidualnych i rozwojowych potrzeb edukacyjnych dzieci oraz warunków środowiska szkolnego i klasowego.
Ukazanie możliwości realizacji działań edukacyjnych, rewalidacyjnych i terapeutycznych w stosunku do uczniów ze spektrum autyzmu w szkole ogólnodostępnej.
Zorganizowanie pracy i wspomagania nauczyciela wspomagającego i wiodącego do procesu edukacji i terapii dziecka ze spektrum autyzmu w szkole ogólnodostępnej.
Prerequisites
Student posiada wiedzę z zakresu zasad dydaktyki specjalnej
Scope
Problematyka ćwiczeń:
Rozporządzenia dotyczące organizacji pracy nauczyciela wspomagającego.
Rola nauczyciela wiodącego w procesie edukacji ucznia ze spektrum w klasie.
Rola nauczyciela wspomagającego w pracy z dzieckiem ze spektrum autyzmu.
Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych oraz ich rodzin
Integracja / inkluzja uczniów z ASD
Przygotowanie uczniów rówieśników do współpracy z dzieckiem z ASD w szkole.
Dostosowanie klasy i szkoły do potrzeb osoby z ASD.
Teaching methods
Ćwiczenia: dyskusja, pokaz, metoda projektu, ćwiczenie praktyczne
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Zaliczenie z ćwiczeń: kolokwium z treści ćwiczeń. Kryteria ocen: 3.0 (70%); 4.0 (80%); 5.0 (90%)
Prace pisemne.
Recommended reading
Atwood T., Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik, Gdańsk 2013.
Bąbel P., Ostaszewski P., Suchowierska M., Terapia behawioralna dzieci z autyzmem, Gdańsk 2012.
Faherty C., Autyzm. Co dla mnie znaczy, Karków 2016.