SylabUZ

Generate PDF for this page

Edukacja seksualna osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - course description

General information
Course name Edukacja seksualna osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Course ID 05.6-WP-PSSM-ESA
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 9
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • mgr Alicja Kozakiewicz
  • dr Joanna Dec-Pietrowska
  • prof. dr hab. Zbigniew Izdebski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów ze specyfiką seksualności osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz założeniami edukacji seksualnej adresowanej do tych osób.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania, psychologii ogólnej oraz seksuologii

Scope

Wykłady

  • Seksualność człowieka i jej biologiczne, społeczne i kulturowe uwarunkowania.
  • Zdrowie seksualne i reprodukcyjne - pojęcie normy w seksuologii. 
  • Seksualność osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju. 
  • Przedmiot, cele i zadania pedagogiki seksualnej. Wychowanie seksualne, socjalizacja seksualna, uświadamianie seksualne.
  • Edukacja seksualna dzieci i młodzieży z całościowymi zaburzeniami rozwoju - rozdźwięk pomiędzy potrzebami i realizacją.
  • Standardy i wytyczne kompleksowej edukacji seksualnej. Rekomendacje dotyczące realizacji edukacji seksualnej na różnych poziomach.
  • Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych i przemocy seksualnej. 

Ćwiczenia

  • Mity i stereotypy związane z seksualnością osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
  • Rozwój psychoseksualny człowieka 
  • Normatywne zachowania seksualne - case studies. 
  • Płeć człowieka w wymiarze biologicznym, psychologicznym i społeczno-kulturowym. 
  • Tożsamość płciowa i psychoseksualna. 
  • Zagadnienia masturbacji, przemocy seksualnej oraz antykoncepcji jako tematy edukacji seksualnej osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
  • Diagnoza funkcjonowania psychoseksualnego osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju. 

Teaching methods

Wykład kowersatoryjny, prezentacja multimedialna, film, dyskusja, praca grupowa, praca z teksem. 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test z progami punktowymi.

Ocenę końcową z wykładu wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z testu, które są przeliczane na stopnie wg. skali: 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68- 75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2,

Ćwiczenia

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. 

Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa. 

Nieobecność należy odrobić w ramach zajęć z inną grupą lub pracy pisemnej o objętości 1 strony A4. 

Końcowa ocena z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń i wykładów.

Recommended reading

  1. Attwood T. (2015), Seksualność osób z autyzmem w kontekście prawnym, Gdańsk, Wyd. Harmonia.
  2. Fornalik I. (2012), Edukacja seksualna osób z niepełnosprawnością intelektualną. W poszukiwaniu właściwego modelu. W: Z. Lew-Starowicz, K. Waszyńska Przemiany seksualności w społeczeństwie współczesnym. Teoria i rzeczywistość, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.
  3. Fornalik I. (2017), Mam autyzm. Mam seksualność. I co dalej? Łódź, Wyd. Fundacja Jim.

Further reading

  1. Henault I. (2014), Zespół Aspergera a seksualność, Gdańsk, Wyd Harmonia.
  2. Izdebski Z., Długołęcka A., Radomski D. (2016), Psychoseksualne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością. Studium badawcze, Zielona Góra, Wyd. Uniwersytetu Zielonogórskiego.
  3. Kijak R.J. (2009), Seks i niepełnosprawność. Doświadczenia seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualną, Kraków, Wyd. Impuls.
  4. Reynolds K. E. (2014), Sexuality and Severe Autism. A Practical Guide for Parents, Caregivers and Health Educators, Jessica Kingsley Publishers, London

Notes


Modified by mgr Alicja Kozakiewicz (last modification: 10-04-2024 10:30)