Dokonanie charakterystyki metod pracy indywidualnej i grupowej z uczniami ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkole specjalnej (w szczególności z niepełnosprawnością intelektualną).
Przedstawienie możliwości dostosowania podstawy programowej do indywidualnych potrzeb i możliwości edukacyjnych uczniów oraz warunków szkolnych.
Ukazanie możliwości realizacji działań edukacyjnych, rewalidacyjnych i terapeutycznych w stosunku do uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Prerequisites
Student ma wiedzę z zakresu zasad dydaktyki specjalnej.
Scope
Problematyka konwersatorium:
Uczniowie ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu w placówce kształcenia specjalnego. Nauczanie indywidualne i grupowe.
Diagnoza umiejętności szkolnych oraz diagnoza funkcjonowania ucznia ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu jako podstawa planowania i realizacji działań edukacyjnych, rewalidacyjnych oraz terapeutycznych.
Dostosowanie warunków realizacji podstawy programowej do indywidualnych możliwości i potrzeb uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Wspomaganie rozwoju poznawczego, emocjonalno-społecznego i komunikacji uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkole specjalnej.
Standardy pracy dla uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkole specjalnej.
Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz ich rodzin.
Teaching methods
Ćwiczenia: dyskusja, pokaz, praca z tekstem źródłowym, metoda projektu, ćwiczenia praktyczne.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Zaliczenie z ćwiczeń:
kolokwium z treści ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst),
przygotowanie pracy pisemnej tj. (1) opracowanie konspektu zajęć dla uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu, (2) opracowanie scenariusza spotkania/eventu w środowisku lokalnym z udziałem uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich rodzin.
Frekwencja:
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
Recommended reading
Atwood T., Zespł Aspergera, Gdańsk 2010.
Howlin P., Baron-Cohen S., Hadwin J., Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu, Kraków 2012
Pisula E., Autyzm: przyczyny symptomy, terapia, Gdańsk 2016.
Tanajewska A., Naprawa R., Diagnoza rozwoju ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym; indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, Gdańsk 2014.
Further reading
Dydaktyka specjalna, red. J. Głodkowska, Warszawa 2012.
Gray C., Ja i mój świat. Historyjki społeczne, Warszawa 2005.
Faherty C., Autyzm. Co dla mnie znaczy, Kraków 2016.
Gordon J., Kantor A., How everyone on the autism spectrum, young and old can be...Philadelphia 2011.
Notes
Modified by dr Tomasz Fetzki (last modification: 09-04-2024 19:59)