SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka edukacji uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkolnictwie specjalnym I - course description

General information
Course name Metodyka edukacji uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkolnictwie specjalnym I
Course ID 05.6-WP-PSSM-MESAS1
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 9
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Tomasz Fetzki
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 30 2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest:

  • Dokonanie charakterystyki metod pracy indywidualnej i grupowej z uczniami ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkole specjalnej (w szczególności z niepełnosprawnością intelektualną).
  • Przedstawienie możliwości dostosowania podstawy programowej do indywidualnych potrzeb i możliwości edukacyjnych uczniów oraz warunków szkolnych.
  • Ukazanie możliwości realizacji działań edukacyjnych, rewalidacyjnych i terapeutycznych w stosunku do uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Prerequisites

Student ma wiedzę z zakresu zasad dydaktyki specjalnej.

Scope

Problematyka konwersatorium:

  • Uczniowie ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu w placówce kształcenia specjalnego. Nauczanie indywidualne i grupowe.
  • Diagnoza umiejętności szkolnych oraz diagnoza funkcjonowania ucznia ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu jako podstawa planowania i realizacji działań edukacyjnych, rewalidacyjnych oraz terapeutycznych.
  • Dostosowanie warunków realizacji podstawy programowej do indywidualnych możliwości i potrzeb uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
  • Wspomaganie rozwoju poznawczego, emocjonalno-społecznego i komunikacji uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkole specjalnej.
  • Standardy pracy dla uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkole specjalnej.
  • Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz ich rodzin.

Teaching methods

Ćwiczenia: dyskusja, pokaz, praca z tekstem źródłowym, metoda projektu, ćwiczenia praktyczne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie z ćwiczeń:

  • kolokwium z treści ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst), 
  • przygotowanie pracy pisemnej tj. (1) opracowanie konspektu zajęć dla uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu, (2) opracowanie scenariusza spotkania/eventu w środowisku lokalnym z udziałem uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich rodzin.

Frekwencja: 

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).

Recommended reading

  1. Atwood T., Zespł Aspergera, Gdańsk 2010.
  2. Howlin P., Baron-Cohen S., Hadwin J., Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu, Kraków 2012
  3. Pisula E., Autyzm: przyczyny symptomy, terapia, Gdańsk 2016.
  4. Tanajewska A., Naprawa R., Diagnoza rozwoju ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym; indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, Gdańsk 2014.

Further reading

  1. Dydaktyka specjalna, red. J. Głodkowska, Warszawa 2012.
  2. Gray C., Ja i mój świat. Historyjki społeczne, Warszawa 2005.
  3. Faherty C., Autyzm. Co dla mnie znaczy, Kraków 2016.
  4. Gordon J., Kantor A., How everyone on the autism spectrum, young and old can be...Philadelphia 2011.

 

 

 

Notes


Modified by dr Tomasz Fetzki (last modification: 09-04-2024 19:59)