SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka edukacji uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkolnictwie specjalnym II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka edukacji uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkolnictwie specjalnym II
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MESAS2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Fetzki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  • Dokonanie charakterystyki metod pracy indywidualnej i grupowej z uczniami ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkole specjalnej (w szczególności z niepełnosprawnością intelektualną) na II etapie edukacyjnym.
  • Przedstawienie możliwości dostosowania podstawy programowej do indywidualnych potrzeb i możliwości edukacyjnych uczniów oraz warunków szkolnych na II etapie edukacyjnym.
  • Ukazanie możliwości realizacji działań edukacyjnych, rewalidacyjnych i terapeutycznych w stosunku do uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Wymagania wstępne

Student posiada wiedzę z zakresu zasad dydaktyki specjalnej.

Zakres tematyczny

Problematyka konwersatorium:

  • Podstawa Programowa dla uczniów ze spektrum autyzmu.
  • Zasady kształcenia i wychowania uczniów ze spektrum autyzmu ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb i możliwości wynikających z wkroczenia uczniów w wiek dojrzewania. 
  • Dostosowanie procesu kształcenia i wychowania do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów ze spektrum autyzmu wkraczających w wiek dojrzewania i przygotowujących się do funkcjonowania społecznego w wieku dorosłym.
  • Założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla starszych uczniów ze spektrum autyzmu. 
  • Planowanie procesu kształcenia i wychowania starszych uczniów ze spektrum autyzmu; etapy procesu kształcenia.
  • Typy, rodzaje i budowa zajęć edukacyjnych - strukturalizacja czasu i aktywności uczniów.
  • Metody i formy pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami ze spektrum autyzmu; rola oceny w budowaniu prawidłowej motywacji do podjęcia zadań osoby dorosłej.
  • Środki dydaktyczne stosowane w pracy edukacyjno-terapeutycznej.
  • Opracowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla ucznia ze spektrum autyzmu, serii konspektów zajęć różnego typu z wykorzystaniem odpowiednich metod, form i środków dydaktycznych oraz serii miesiecznych planów pracy dla zespołu edukacyjno-terapeutycznego.
  • Opracowanie rocznego planu wychowawczo-profilaktycznego dla zespołu edukacyjno-terapeutycznego.
  • Komunikacja alternatywna i wspomagająca w pracy z osobami ze spektrum autyzmu.

Metody kształcenia

Konwersatorium: dyskusja, pokaz, praca z tekstem źródłowym, metoda projektu, ćwiczenia praktyczne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena z konwersatorium:

Ocenę z konwersatorium stanowić będzie średnia arytmetyczna ocen z: 

  • kolokwium z treści ćwiczeń; (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst), 
  • przygotowanie pracy pisemnej tj. opracowanie konspektu zajęć dla uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
  • opracowanie scenariusza spotkania/eventu w środowisku lokalnym z udziałem uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich rodzin.

Ocena z przedmiotu:

Oceną z przedmiotu będzie ocena z konwersatorium.

Frekwencja: 

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).

Literatura podstawowa

  1. Atwood T., Zespł Aspergera, Gdańsk 2010.
  2. Pisula E., Autyzm: przyczyny symptomy, terapia, Gdańsk 2016.
  3. Piszczek M., Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym. Część I, Warszawa 2001.
  4. Podstawa Programowa dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.
  5. Tanajewska A., Naprawa R., Diagnoza rozwoju ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym; indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, Gdańsk 2014.

Literatura uzupełniająca

  1. Dydaktyka specjalna, red. J. Głodkowska, Warszawa 2012.
  2. Gray C., Ja i mój świat. Historyjki społeczne, Warszawa 2005.
  3. Faherty C., Autyzm. Co dla mnie znaczy, Kraków 2016.
  4. Gordon J., Kantor A., How everyone on the autism spectrum, young and old can be...Philadelphia 2011.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 09-04-2024 20:05)