Dokonanie charakterystyki metod pracy indywidualnej i grupowej z uczniami ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkole specjalnej (w szczególności z niepełnosprawnością intelektualną) na II etapie edukacyjnym.
Przedstawienie możliwości dostosowania podstawy programowej do indywidualnych potrzeb i możliwości edukacyjnych uczniów oraz warunków szkolnych na II etapie edukacyjnym.
Ukazanie możliwości realizacji działań edukacyjnych, rewalidacyjnych i terapeutycznych w stosunku do uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Wymagania wstępne
Student posiada wiedzę z zakresu zasad dydaktyki specjalnej.
Zakres tematyczny
Problematyka konwersatorium:
Podstawa Programowa dla uczniów ze spektrum autyzmu.
Zasady kształcenia i wychowania uczniów ze spektrum autyzmu ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb i możliwości wynikających z wkroczenia uczniów w wiek dojrzewania.
Dostosowanie procesu kształcenia i wychowania do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów ze spektrum autyzmu wkraczających w wiek dojrzewania i przygotowujących się do funkcjonowania społecznego w wieku dorosłym.
Założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla starszych uczniów ze spektrum autyzmu.
Planowanie procesu kształcenia i wychowania starszych uczniów ze spektrum autyzmu; etapy procesu kształcenia.
Typy, rodzaje i budowa zajęć edukacyjnych - strukturalizacja czasu i aktywności uczniów.
Metody i formy pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami ze spektrum autyzmu; rola oceny w budowaniu prawidłowej motywacji do podjęcia zadań osoby dorosłej.
Środki dydaktyczne stosowane w pracy edukacyjno-terapeutycznej.
Opracowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla ucznia ze spektrum autyzmu, serii konspektów zajęć różnego typu z wykorzystaniem odpowiednich metod, form i środków dydaktycznych oraz serii miesiecznych planów pracy dla zespołu edukacyjno-terapeutycznego.
Opracowanie rocznego planu wychowawczo-profilaktycznego dla zespołu edukacyjno-terapeutycznego.
Komunikacja alternatywna i wspomagająca w pracy z osobami ze spektrum autyzmu.
Metody kształcenia
Konwersatorium: dyskusja, pokaz, praca z tekstem źródłowym, metoda projektu, ćwiczenia praktyczne.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ocena z konwersatorium:
Ocenę z konwersatorium stanowić będzie średnia arytmetyczna ocen z:
kolokwium z treści ćwiczeń; (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst),
przygotowanie pracy pisemnej tj. opracowanie konspektu zajęć dla uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
opracowanie scenariusza spotkania/eventu w środowisku lokalnym z udziałem uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich rodzin.
Ocena z przedmiotu:
Oceną z przedmiotu będzie ocena z konwersatorium.
Frekwencja:
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
Literatura podstawowa
Atwood T., Zespł Aspergera, Gdańsk 2010.
Pisula E., Autyzm: przyczyny symptomy, terapia, Gdańsk 2016.
Piszczek M., Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym. Część I, Warszawa 2001.
Podstawa Programowa dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.
Tanajewska A., Naprawa R., Diagnoza rozwoju ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym; indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, Gdańsk 2014.
Literatura uzupełniająca
Dydaktyka specjalna, red. J. Głodkowska, Warszawa 2012.
Gray C., Ja i mój świat. Historyjki społeczne, Warszawa 2005.
Faherty C., Autyzm. Co dla mnie znaczy, Kraków 2016.
Gordon J., Kantor A., How everyone on the autism spectrum, young and old can be...Philadelphia 2011.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 09-04-2024 20:05)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.