SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Muzykoterapia w edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSM-META |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2024/2025 |
Semestr | 9 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest:
opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu muzykoterapii w pracy z osobami ze spektrum autyzmu
poznanie cech procesu muzykoterapeutycznego
kształtowanie umiejętności refleksyjnego studiowania i pogłębiania wiedzy,, wdrażanie do samokształcenia
Student posiada ogólną wiedzę na temat psychologii rozwojowej i pedagogiki specjalnej
Konwersatorium:
1. Teoretyczne założenia muzykoterapii.
2.Modele, metody i podejścia w muzykoterapii osób ze spektrum autyzmu
3. Podstawy metodyczne zajęć muzykoterapeutycznych (struktura, formy aktywności muzycznej, wybrane ćwiczenia muzykoterapeutyczne)
4. Elementarne narzędzia w diagnozie muzykoterapeutycznej
5. Zasady doboru materiału muzycznego do terapii dzieci ze spektrum autyzmu
6. Muzyczny MAKATON- przykłady praktyczne
7. Muzykowanie indywidualne i zespołowe (zabawy z instrumentami muzycznymi, tworzenie łatwych partytur muzycznych, zabawy i gry muzyczne).
7..Konstruowanie scenariuszy muzykoterapeutycznych do pracy indywidualnej i grupowej z osobami ze spektrum autyzmu
Metody aktywizujące, gry dydaktyczne, warsztat terapii muzycznej.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z przygotowanego projektu zajęć muzykoterapeutycznych dla osób ze spektrum autyzmu oraz obecność i aktywność podczas zajęć muzykoterapeutycznych
Ocena bdb - aktywność podczas zajęć, analizowanie specjalistycznej literatury i dyskusja, przygotowanie projektu i przeprowadzenie zajęć muzykoterapeutycznych dla osób ze spektrum autyzmu
ocena db - aktywność podczas zajęć, przygotowanie projektu i przeprowadzenie zajęć muzykoterapeutycznych
ocena dst - aktywność podczas zajęć, opracowanie projektu muzykoterapeutycznego
ocena ndst - nieobecność na zajęciach, brak zainteresowania
Raszewska M., Kuleczka W., Muzyka otwiera na świat, Gdańsk 2009.
Cesarz H., Wartości muzykoterapii stosowanej u osób z niepełnosprawnością [w:] Z zagadnień terapii artystycznej, logopedycznej i pedagogicznej, red. L. Kataryńczuk-Mania, Zielona Góra-Skarbona 2017
Oldfield A., Flower C., Music therapy with children and their families, London and Philadelphia 2008
Kataryńczuk-Mania L., Edukacja muzyczna dzieci z perspektywy pedagogicznej i profilaktyczno-terapeutycznej, Krakow 2022
Baker F., Tamplin J., Music Therapy Methods in Neurorehabilitation. A. Clinician`s Manual, London 2006
Knapik-Szweda S., Znaczenie technik muzykoterapeutycznych we wsparciu rozwoju dziecka z autyzmem, Warszawa 2020.
Stachyra K., red., Podstawy muzykoterapii, Lublin 2012
Cylulko P., red., Diagnoza i diagnostyka muzykoterapeutyczna, Wroclaw 2021 (https://www.dbc.wroc.pl/dlibra/publication/150229/edition/107359/content)
Szymajda A., Od muzykoterapii do "muzycznego lustra" dziecka, Wrocław 2016
Nordoff P., Robbins C., Terapia muzyką w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Historia, metoda i praktyka, Kraków 2008.
Lewandowska K., Muzykoterapia dziecięca, Gdańsk 2007.
Dopuszcza się 1 nieobecność na zajęciach
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 16-04-2024 09:41)