SylabUZ

Generate PDF for this page

Trening społeczny osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - course description

General information
Course name Trening społeczny osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Course ID 05.6-WP-PSSM-TSA
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2024/2025
Course information
Semester 9
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Katarzyna Stein-Szała
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest:

  • poznanie i zrozumienie trudności społecznych osób z ASD; 
  • zdobycie praktycznej wiedzy;
  • doskonalenie umiejętności pozwalających rozwijać umiejętności społeczne u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 

Prerequisites

Student posiada wiedzę z zakresu pedagogiki, psychologii, pedagogiki specjalnej, diagnostyki oraz wiedzę z zakresu spektrum autyzmu.

Scope

Problematyka ćwiczeń:

  • Poznanie i definiowanie trudności społeczne osób z ASD.
  • Rozwijanie kompetencji społecznych i komunikacyjnych osób z ASD: rozumienie i okazywanie emocji, rozwijanie umiejętności poznawczych, poczucie tożsamości i własnej wartości, a także wzmacnianie samooceny.
  • Rozwijanie społecznych umiejętności panujących w szkole / przedszkolu: czekanie na swoją kolej, zgłaszanie się, skupianie uwagi, reagowanie na polecenia kierowane do ludzi, rozwijanie umiejętności społecznych w życiu codziennym: inicjowanie rozmowy, dyskutowanie, reagowanie na krytykę.
  • Rozwijanie kompetencji w zakresie: zawierania i podtrzymywania znajomości, aktywnego słuchania, zadawania pytań, inicjowania rozmowy, włączanie się i podtrzymywanie rozmowy, proszenia o pomoc.

Teaching methods

ćwiczenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda projektów, metoda działań praktycznych, filmy instruktażowe.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia: Średnia arytmetyczna ocen z:

  • aktywnego udziału w zajęciach,
  • obecności;
  • pracy zaliczeniowej;
  • kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Frekwencja: Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach. 

Recommended reading

  1. BAKER J., Ilustrowany podręcznik umiejętności społecznych. Trening komunikacji, zabawy i emocji dla dzieci z autyzmem, Gdańsk, Wydawnictwo Harmonia  2016.
  2. HAMER H., Rozwój umiejętności społecznych : jak skuteczniej dyskutować i współpracować : przewodnik dla nauczycieli, Warszawa, Wydawnictwo "Veda" 1999.
  3. MAJEWICZ P., MIKRUT A., Kompetencje Pedagoga w Kontekście Teorii i Praktyki Edukacji Specjalnej, Kraków, Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza IMPULS 2008.
  4. MANNIX M., Kształtowanie umiejętności społecznych u dzieci z trudnościami wychowawczymi, Gdańsk, Wydawnictwo Centrum Terapii Behawioralnej BIS s.c. 2014.

Further reading

  1. BLOOMGUIST M., Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi, Kraków, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego 2011.
  2. GRAY C., Ja i mój świat. Historyjki społeczne, Gdańsk, Wyd. Harmonia 2015.
  3. MCILWEE M., Rozwijanie umiejętności życiowych u dzieci z autyzmem lub zespołem Aspergera, Gdańsk, Wyd. Harmonia 2016.
  4. GRANDIN T., Unwritten Rules of Social Relationships, Arlington, 2005.

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 08-04-2024 11:47)