SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praca z rodziną osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praca z rodziną osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-SWRA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Agnieszka Fetzka
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  1. Nabycie przez studentów wiedzy o strukturze i zasadach funkcjonowania systemu rodzinnego oraz o cyklu życia rodziny, a w szczególności o problemach rodziny (społecznych, psychologicznych, emocjonalnych, opiekuńczo-wychowawczych, edukacyjnych, socjalnych, itp.) w sytuacji występowania u jej członka zaburzeń ze spektrum autyzmu.
  2. Opanowanie przez studentów metod diagnostycznych oraz umiejętności planowania form i metod pracy (indywidualnych i grupowych), a także współpracy z rodziną z osobą ze spektrum autyzmu adekwatnych do jej potrzeb.
  3. Poznanie przez studentów istoty wsparcia społecznego oraz podmiotów wsparcia rodziny z osobą ze spektrum autyzmu w środowisku lokalnym.
  4. Uwrażliwienie studentów na złożoność sytuacji rodzin z osobą z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności pozyskane w dotychczasowym przebiegu studiów: student potrafi wyjaśnić i opisać pojęcia dotycząca rodziny, jako środowiska życia człowieka, z zakresu pedagogiki specjalnej i jej subdyscyplin (w szczególności zagadnień dotyczących zaburzeń ze spektrum autyzmu), psychologii ogólnej i psychologii rozwoju człowieka w cyklu życia, psychologii społecznej oraz analizować zjawiska społeczne zachodzące w rodzinie i społeczeństwie.

Zakres tematyczny

Wykłady: 

  1. Rodzina jako system. Podstawowe założenia teorii systemowych. Rodzina z dzieckiem z ASD jako system w kryzysie. Zmiana ról.
  2. Fazy cyklu życia rodziny – charakterystyka najczęstszych problemów w poszczególnych fazach i sposobów radzenia sobie z nimi. Fazy cyklu życia rodziny a realizacja zadań rozwojowych jej członków.
  3. Sytuacja rodziny osoby ze spektrum autyzmu. Stosunek członków rodziny do osoby ze spektrum autyzmu oraz do programu jej usprawniania. Etapy przystosowania do niepełnosprawności dziecka.
  4. Indywidualne, instytucjonalne i  pozainstytucjonalne wsparcie rodziny z osobą ze spektrum autyzmu – pojęcie i rodzaje wsparcia, umiejętności i techniki przydatne w pracy osoby udzielającej wsparcia, podmioty wsparcia w środowisku lokalnym.

Ćwiczenia:

  1. Metody diagnozowania sytuacji rodziców i członków rodzin osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
  2. Praca z rodziną na terenie placówek wsparcia – zapotrzebowanie na współpracę, bariery współpracy, indywidualne i grupowe formy i zasady współpracy. Komunikacja i nawiązywanie relacji.
  3. Indywidualne i grupowe metody pracy pedagoga z rodzicami dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
  4. Wybrane aspekty terapii rodzin i możliwość wykorzystania ich elementów w pedagogicznej pracy z rodziną z osobami: z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, w szczególności rozwiązywaniu problemów emocjonalnych, opiekuńczo-wychowawczych, edukacyjnych, socjalnych, społecznych dzieci, rodziców i opiekunów dzieci/osób dorosłych.
  5. Pedagogizacja i psychoedukacja  rodziny osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu opracowanie projektu wsparcia rodziny oraz scenariuszy spotkań z rodzinami na temat kompetencji pomocowych, trudności związanych z opieką, leczeniem i terapią.

Metody kształcenia

Wykłady: wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz.

Ćwiczenia: dyskusja, praca w grupach, socjodrama, burza mózgów, klasyczna metoda problemowa, projekt 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady:

Wykłady kończą się zaliczeniem z oceną na podstawie kolokwium z treści wykładów: kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%), dostateczny plus /61-70%), dobry (71-80%), dobry plus (81-90%), bardzo dobry (91-100%).

Ćwiczenia:

Ćwiczenia kończą się zaliczeniem z oceną. Ocena z ćwiczeń ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen za:

  • indywidualną aktywność podczas zajęć,
  • przygotowanie i prezentację projektu dot. jednej z form wsparcia rodziny z osobą z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ze scenariuszami spotkań) lub diagnozy potrzeb i problemów danej rodziny oraz zaplanowania dla niej adekwatnych form wsparcia– praca indywidualna lub grupowa; kryteria oceny projektu od 2 do 5 za:  a) poprawność metodyczną projektu, b) komunikatywność przekazu c) atrakcyjność/kompleksowość projektu d) środki edukacyjne,

Ocena końcowa:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywnie zdane kolokwium z wykładów i pozytywna ocena z ćwiczeń; oceną końcową jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.

Frekwencja: 

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS: udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia.

Literatura podstawowa

  1. Janion E., Dziecko przewlekle chore w rodzinie, Zielona Góra 2007.
  2. Pisula E., Rodzice dzieci z autyzmem, Warszawa 2012.
  3. Randall P., Parker J., Autyzm: jak pomóc rodzinie, Sopot 2010.
  4. Barabaro B. (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków 2012.
  5. Obuchowska I., Dziecko Niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa 1999.

Literatura uzupełniająca

  1. Algahtani F., Intervention Programs for Developing Play Skills in Children With Autistic Spectrum Disorder to Foster Interaction, Global Journal of Health Science, Vol. 10, No. 5, 2018.
  2. Winczura B. (red.), Autyzm na granicy zrozumienia, Kraków 2010.
  3. Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami "trudnych" uczniów?, Warszawa 2007.
  4. Rudzińska-Rogoża A,, Lipińska-Lokś J. (red.), Osoba autystyczna w rodzinie i środowisku lokalnym, Zielona Góra 2010.
  5. Sekułowicz M., Wypalanie się sił rodziców dzieci z niepełnosprawnością, Wrocław 2013.

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Agnieszka Fetzka (ostatnia modyfikacja: 09-04-2024 14:26)