SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MPOWA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Regina Korzeniowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  • zapoznanie studentów z podstawami pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi i młodzieżą ze spektrum autyzmu;
  • zapoznanie studentów z tematykę związaną z podstawami prawnymi pracy opiekuńczo-wychowawczej dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu;
  • poznanie charakterystyki sposobów organizacji zajęć dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu;
  • poznawanie sposobów (form, metod, zasad) pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi i młodzieżą ze spektrum autyzmu.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu funkcjonowania osób ze spektrum autyzmu.

Zakres tematyczny

  • Indywidualizacja w pracy wychowawczo-opiekuńczej.
  • Model pracy opiekuńczo-wychowawczej z uczniem ze spektrum autyzmu.
  • Praca opiekuńczo-wychowawcza w oparciu o profilaktykę pozytywną.
  • Metody pracy opiekuńczo-wychowawczej.
  • Trudności wychowawcze w pracy. 
  • Organizacja zajęć opiekuńczo-wychowawczych dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu.

Metody kształcenia

Praca w grupach, dyskusja, metoda działań praktycznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen z:

  • aktywnego udziału w zajęciach,
  • przygotowanie projektu - przygotowanie konspektu i przeprowadzenie przykładowych zajęć;
  • kolokwium (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Frekwencja: Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania (każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć). Studenci, którzy mają przyznany IOS: udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia.

Literatura podstawowa

  1. Baczała D., Niepełnosprawność intelektualna a kompetencje społeczne, Toruń 2012. 
  2. Kartaszyńska R., Bejger H., Praca opiekuńczo-wychowawcza z dziećmi i młodzieżą, Chełm 2017
  3. Albański L., Gola S., Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej, Jelenia Góra 2013
  4. Łobocki M. (red.), Praca wychowawcza z dziećmi i młodzieżą, Lublin 1998

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 25-04-2024 23:29)