SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Terapia zajęciowa z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Terapia zajęciowa z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-TZA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2024/2025
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
  • dr Natalia Gumińska
  • mgr Agnieszka Fetzka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  1. Poznanie przez studentów istoty, definicji, celów oraz klasyfikacji (rodzaje, metody i techniki) terapii zajęciowej wspierającej osoby z ograniczeniami w funkcjonowaniu.
  2. Nabycie przez studentów wiedzy na temat sposobów rozumienia i organizowania terapii zajęciowej w jednostkach należących do różnych systemów prawnych (służba zdrowia, pomoc społeczna, ekonomia społeczna).
  3. Ukształtowanie u studentów umiejętności organizacji różnych metod i technik terapii zajęciowej dostosowanych do indywidualnych potrzeb osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności pozyskane w dotychczasowym przebiegu studiów: student potrafi wyjaśnić i opisać pojęcia z zakresu pedagogiki specjalnej i jej subdyscyplin (w szczególności zagadnień dotyczących zaburzeń ze spektrum autyzmu, podstaw dydaktyki specjalnej i metodyk szczegółowych), psychologii ogólnej i psychologii rozwoju człowieka w cyklu życia, a także potrafi analizować zjawiska społeczne zachodzące w rodzinie i społeczeństwie. 

Zakres tematyczny

1. Wprowadzenie do terapii zajęciowej: pojęcie, definicja, cele  i funkcje w różnych systemach prawnych (służba zdrowia, pomoc społeczna i wspieranie rodziny, ekonomia społeczna - w tym warsztaty terapii zajęciowej). Rola terapii zajęciowej we wspieraniu funkcjonowania (poznawczego, emocjonalnego i społecznego) osób z ograniczeniami psychospołecznego rozwoju. Klasyfikacje terapii zajęciowej: rodzaje (ergoterapia, socjoterapia, arteterapia), metody i techniki. Podstawy prawne i kwalifikacje terapeuty zajęciowego. Etyka zawodu.

2. Zasady organizowania terapii zajęciowej i dostosowywania środowiska terapeutycznego dla osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu:

  • w placówkach dziennego pobytu (środowiskowe domy samopomocy, warsztaty terapii zajęciowej, dzienne domy senior+, dzienne domy wsparcia, placówki wsparcia dziennego),
  • w placówkach całodobowego pobytu (domy pomocy społecznej, mieszkania chronione),
  • w placówkach służby zdrowia  (szpitale, sanatoria, hospicja),
  • w formie klubów, świetlic, kół zainteresowań - przy fundacjach i stowarzyszeniach, placówkach oświaty i kultury.

Urządzenia i narzędzia stosowane w celu kompensowania deficytów uczestników terapii zajęciowej. 

3. Etapy procesu diagnozy funkcjonalnej i aktywizacji osób z niepełnosprawnością - uczestników terapii zajęciowej. Planowanie terapii zajęciowej z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Plan pracy indywidualnej i grupowej. Dokumentacja prowadzona przez terapeutę zajęciowego.

4. Metodyka prowadzenia treningu umiejętności społecznych, w zakresie umiejętności interpersonalnych i samodzielności w czynnościach życia codziennego. Kształtowanie motywacji uczestnika do akceptowanych przez otoczenie zachowań oraz nawyków celowej aktywności.

5. Metodyka prowadzenia zajęć z wybranych metod i technik w zakresie ergoterapii i arteterapii, ich dobór do indywidualnych potrzeb i możliwości klienta.

6. Problematyka relacji terapeuta - uczestnik: komunikacja, motywowanie do aktywności,  Współpraca z rodziną i osobami oraz instytucjami z otoczenia społecznego uczestnika terapii zajęciowej.

7. Warsztaty umiejętności pracy z podopiecznym w przestrzeni cyfrowej.

Metody kształcenia

Analiza tekstu z dyskusją, burza mózgów, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, metoda działań praktycznych - projekt, gry symulacyjne, metody aktywizujące.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatorium kończy się zaliczeniem z oceną, która stanowi ocenę końcową za przedmiot.

Ocena ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen za:

  • indywidualną aktywność podczas zajęć,
  • przygotowanie i prezentację projektu (opis, konspekt i przeprowadzenie przykładowych zajęć z wykorzystaniem technik i metod terapii zajęciowej- praca indywidualna); kryteria oceny projektu od 2 do 5 za:  a) poprawność metodyczną projektu, b) komunikatywność przekazu c) atrakcyjność zajęć d) środki edukacyjne,
  • kolokwium z treści konwersatorium; kryteria oceny za kolokwium: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%); dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).

Frekwencja: 

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS: udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia.

Literatura podstawowa

  1. Janus E., Psychologia w pracy terapeuty zajęciowego. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2016. 
  2. Kozaczuk L., Terapia zajęciowa w domach pomocy społecznej, Warszawa 1995. 
  3. Lewandowska M., Organizowanie pracy w pracowni terapii zajęciowej, Radom 2007.
  4. Milanowska K., Techniki pracy w terapii zajęciowej, Warszawa 1982. 
  5. Bac A., Terapia zajęciowa, Warszawa 2023. 

Literatura uzupełniająca

  1.  Konieczna E., J., Arteterapia w teorii i praktyce. Impuls, Kraków 2003.
  2.  Krawczyńska - Butryn Z., Aktywizacja jako istotny wymiar opieki, Chełm 1994.
  3. Misztal M., Warsztaty terapii zajęciowej; prawo i praktyka, Ostrołęka, 2005
  4. Terapia przez sztukę, czasopismo SAP Kajros.
  5. Prizant B.M., Fields-Meyer T.,Uniquely human : a different way of seeing autism, Kraków 2015.

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Agnieszka Fetzka (ostatnia modyfikacja: 08-04-2024 16:50)